Annons

Glapp fokusring EF 70-200 f4 L

Produkter
(logga in för att koppla)

xla

Aktiv medlem
Köpte mig ett begagnat canon 70-200 för ett tag sedan och upplever att både fokusring och zoomring som lite glapp samtidigt som att det är ett klonkar en aning när man skakar objektivet lite lätt. Det är inte ett is så ljudet kommer inte från stabiliseringen. Zoomringen är dock tajtare än fokusringen och den senare låter även lite när man vrider på den och löper inte direkt buttery smooth. Jag har inte hunnit testa det fullt ut men det verkar funka som det ska när det gäller af och zoom det jagar inte och fokusen sitter där den ska.

Det enda som förbryllar mig lite är att just byggkvalitén ska vara så bra enligt recensioner och visst är den överlag bra utöver dom här småsakerna. Har jag skäl att vara lite deprimerad eller är det fullt normalt? Objektivet är ju inte svindyrt och det hade definitivt plågat mig mer om det handlade om ett dyrare objektiv.
 
Efter lite tester på bilar, kråkor och folk på gatan så skiter jag nog i det lilla glappet som finns. Objektivet fokuserar tyst och snabbt precis som det ska och skärpan sitter bra!
 
Som allt mekaniskt så kan allt slitas lite efter användning, även L-objektiv, du köpte det ju begagnat. Inget att oroa sig över. Du ser på datumkoden hur gammalt det är.
 
Fokusringen på Canons USM-objektiv verkar ju inte direkt på fokussnäckan utan du har en form av kugghjulskoppling. Detta för att FTM fokusering (Full Time Manual) ska funka. När objektiven får ett antal år på nacken brukar det 'rassla' aningen mer från denna mekanism...är min erfarenhet. Men strunt i det...petitesser. Gläd dig åt att fota med en av de allra skarpaste 70-200 zoomar som finns där ute B-)
 
Kompexa grejor

Lensrentals i USA skriver intressanta artiklar om bl a objektiv. Dom hyr ju ut tusentals, det är ofta hårda tag ute i markerna och dom blir utsatta för en hel del problem.

Intressant läsning tyckte jag. Det stod lite grann även om Canon 70-200 f4.

http://www.lensrentals.com/blog/2013/08/lensrentals-repair-data-2012-2013

Citat:

"70-200 f/2.8 lenses are likely to fail no matter who makes them. We think of them as ‘built like tanks’ because they have that heavy, all-metal case. That case, though, is as packed with mechanics and electronics as anything you’ve ever seen. There’s a LOT of stuff in there that has to work perfectly. Inevitably, some of that stuff breaks."
 
Mitt EF 70-200 mm f/4L IS USM uppvisade för några år sedan märkliga bildresultat. Ibland perfekt skärpa, ibland en konstig oskärpa. När jag sen upptäckte att det lät om objektivet om jag vände på det förstod jag att det inte stod rätt till. En ring som höll någon lins på plats hade gått sönder.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.