Annons

Gimp bzip2.dll

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik183

Aktiv medlem
Filen bzip2.dll skrevs över med en äldre version av filen vid installationen av UFRaw. Programmet funkar, men inte när jag försöker starta det i konsolläge, vilket jag tror att jag nu behöver för att uppnå det jag vill. Filen är den andra filen i mappen C:\Program\GIMP-2.0\bin. Skulle någon vänlig själ med Gimp 2.6, och som inte installerat UFRaw kunna kopiera denna fil och maila den i ett PM till mig? Vore tacksam för detta. Det skulle bespara mig en ominstallation av Gimp, då jag inte hittar rätt version av filen när jag söker på nätet. Mvh Fredrik

Edit: Kanske finns även någon annan lösning?

Senast ändrad:
Jaha, nu har jag ändå installerat om Gimp. Om till äventyrs någon annan kör Gimp och råkar ut för detta verkar det viktigt att man manuellt raderar den bzip2.dll-fil som UFRaw installerar i Gimp, innan man avinstallerar Gimp och installerar om det. I varje fall gjorde jag så och det räckte att installera om Gimp en gång för att felmeddelande angående bzip2.dll skulle försvinna och den rätta filen tas i bruk (en del användare har rapporterat att de fått ominstallera flera gånger för att bli av med problemet). Om man nu nödvändigtvis vill ha UFRaw installerat, löser man problemet genom att innan installationen av UFRaw, kopiera undan Gimps egna bzip2.dll-fil till ett säkert ställe, installera UFRaw och därefter gå in i Gimps programfiler och radera den bzip2.dll-version som UFRaw nu installerat och ersätta den med den ursprungliga versionen. Om nu någon blir less på att hela tiden få upp felmeddelandet om dll-filen vid uppstart av Gimp.

Men inte löste detta det egentliga problemet att Gimp console 2.6 exe inte går att skriva in kommandon i, prompten blinkar, men inget händer när man försöker skriva. Kanske har någon en lösning på detta? Eller är jag ute och cyklar, det jag egentligen vill göra är att köra batchkonvertering enligt följande: http://www.gimp.org/tutorials/Basic_Batch/
Jag gissar att den "command line" man talar om där är den i Gimp console 2.6 exe, och att det är där man matar in de kommandon man vill använda? Men jag kan också vara helt ute och cykla här, om någon är insatt i saken får denne gärna skriva några rader och berätta lite så jag kan komma igång med beskrivningen i länken. Detta upplever jag förövrigt som en av Gimps stora svagheter, man måste vara något av en datahacker för att förstå vad man egentligen skall göra. Har provat att googla i ämnet, men egentligen inte blivit så mycket klokare, har också en tjock fin bok om Gimp, men enda gången detta ämne nämns helt kort som "the command prompt program", och att detta även skall fungera i Windows, verkar det förutsättas att man redan vet hur det hela fungerar. Ja, så om någon vänlig själ därute ville dela med sig lite vore jag tacksam :)

En investering i Photoshop rycker närmare... Försöker som sagt komma igång med batchkonvertering i Gimp med fler bildbehandlingskommandon än vad som finns i David´s batch converter-plugin. Får dock inte igång gimp console 2.6 exe, vilken jag gissar är den som skall användas. Nu provar jag installera Wubi på datorn för att på så sätt köra Gimp i Linux, Gimp är ju mer hemma i den miljön som jag förstår det. Men... Wubi funkar tydligen inte i Windows XP sp3 eller högre som jag förstår det. Hittar ingen lösning på detta på nätet. Tidigare har jag kört Wubi med gott resultat, men nu funkar det alltså inte längre (installerade tyvärr bort den gamla versionen jag hade för en månad sedan då jag inte trodde jag skulle behöva den mer och städade datorn lite väl nitiskt visade det sig nu). Provade lösa det hela med att leta upp en gammal Wubi-version (8.10), men den låter sig inte alls installeras. Någon som har något förslag?

gimp console?

Jag tycker det verkar som att man ska gå till den katalog gimp installerades i ett kommandofönster och sedan kör gimp med "-b -" som argument. Jag har dock ingen Windows-maskin att prova på och har inte provat det själv. :)

Vad är det du tänker göra i batch-mode?

För batch-jobb skulle jag också rösta på imagemagick-verktygen, och då gärna ihop med unix-utils eller winbash osv för en mildt trevligare windows-miljö :) Beroende förståss på hur advancerade batch-jobb man vill utföra... ufraw bidrar ju även med "ufraw-batch" som även den med fördel kan användas här.
För min del scriptar jag dessa utils tillsammans, dock i linux då.

Jag tycker det verkar som att man ska gå till den katalog gimp installerades i ett kommandofönster och sedan kör gimp med "-b -" som argument. Jag har dock ingen Windows-maskin att prova på och har inte provat det själv. :)

Vad är det du tänker göra i batch-mode?

Ja, ungefär så tolkar jag det hela också. Dock är jag inte så hemma på datorer att jag lyckas förstå hur man skall göra i praktiken "för att gå till den katalog Gimp installerades i ett kommandofönster" Vad då för kommandofönster? Var hittar man det? Många frågor. Vad jag lyckats förstå är att Gimp kan startas i ett kommandoläge genom gimp-console-exe, ett program i samma mapp som Gimps vanliga interface startas i, och med en liknande programikon. Det är detta program jag inte får att ta emot kommandon, det enda som händer är att prompten blinkar i ett förövrigt helt svart fönster. Vad jag tycker mig lyckats förstå nu är att problemet kan ha att göra med Windows SP 3. Har dock inte hittat någon lösning ännu.

Jag skulle vilja kunna göra både lokal och global bildbehandling på serier med timelapsbilder. Redigering som bla innehåller skapande av och hantering av flera olika lager, vilka redigeras individuellt, för att sedan slås samman till den slutliga bilden. Sedan skall bildserierna bli en film. Jag behöver dessutom anpassa dessa behandlingar individuellt för varje bildserie. Det är i alla fall vad jag vill göra, om det är förenligt med Gimp återstår att se :)

Hej! Jag har tidigare varit inne och nosat på detta program, det verkar ju helt eminent. Problemet är bara att jag förstår inte ett dyft av hur det skall användas... Det är ändå i nuläget ganska begränsat antal bilder i de bildserier jag tänker mig batchbehandla. Min bedömning då var att det kommer att gå fortare att göra all denna redigering helt manuellt, än att komma igång med detta program... Kanske har jag fel? Lyckades dock inte hitta någon som helst ände att starta i när jag luskade runt på denna sida sist.

För batch-jobb skulle jag också rösta på imagemagick-verktygen, och då gärna ihop med unix-utils eller winbash osv för en mildt trevligare windows-miljö :) Beroende förståss på hur advancerade batch-jobb man vill utföra... ufraw bidrar ju även med "ufraw-batch" som även den med fördel kan användas här.
För min del scriptar jag dessa utils tillsammans, dock i linux då.

Imagemagick verkar inte alls dumt, dock har jag ingen aning om hur man kommer igång med programmet för att testa om jag kan göra det jag vill i det. Windowsmiljö låter ju annars trevligt, eftersom jag är vanare vid den. :)

nu börjar det iofs bli OT

Alternativ 1, GUI)
Nu var det ett tag sedan jag körde Windows, men då använde jag ett program som hette IrfanView. Det var rappt i användningen och kunde också utföra operationer på många filer åt gången. Är man inte så förtjust i kommandoradsbaserade gränssnitt så tror jag det är en bra väg att gå.

Alternativ 2, CLI)
Jag använder själv imagemagick till de bilder jag lägger ut på webben. Jag har ett litet script som förminskar, efterskärper, lägger till en ram och mitt namn. Jag skulle gissa att vad-du-nu-behöver-göra också låter sig göras rätt enkelt mha imagemagick.

Jag tror iofs att det bästa är att skapa en ny tråd om du vill ha hjälp med ngt av ovanstående då det förmodligen finns många hjälpsamma som inte hittar hit då tråden verkar handla om dll-filer.

Nu har jag ju inte använt imagemagick-sakerna (eller de andra heller förrutom gimp) i windows,
Oavsett vad så är dem anpassade att ta bildfilerna en o en, kopiera lite testfiler först att experimentera med .

Här finns lite enkla instruktioner hur du scriptar i windows,
http://www.imagemagick.org/Usage/windows/#why

Kika under "filname handling in batchfiles" en bit ner där som exempelvis en for-loop som hanterar alla nef-filer och gör dem till jpg och reducerar storleken till 50% mindre:
FOR %a in (*.nef) DO convert %a -resize 50% small-jpg_%a

för instruktioner hur varje enskillt program fungerar kan du köra det i dos-prompten utan extra input, så ska du få fram hjälp-sidorna.

Alternativ 1, GUI)
Nu var det ett tag sedan jag körde Windows, men då använde jag ett program som hette IrfanView. Det var rappt i användningen och kunde också utföra operationer på många filer åt gången. Är man inte så förtjust i kommandoradsbaserade gränssnitt så tror jag det är en bra väg att gå.

Alternativ 2, CLI)
Jag använder själv imagemagick till de bilder jag lägger ut på webben. Jag har ett litet script som förminskar, efterskärper, lägger till en ram och mitt namn. Jag skulle gissa att vad-du-nu-behöver-göra också låter sig göras rätt enkelt mha imagemagick.

Jag tror iofs att det bästa är att skapa en ny tråd om du vill ha hjälp med ngt av ovanstående då det förmodligen finns många hjälpsamma som inte hittar hit då tråden verkar handla om dll-filer.

Hej! Tack för inputen. Men jag undrar om Irfanview klarar den bildbehandling jag beskriver i sista stycket i inlägg #7? Jag tror inte det, hanterar det lager? Jag är också tveksam till om Imagemagick klarar detta. Det känns som en stor insats att lära sig hantera det programmet, utan att egentligen veta om det klarar uppgiften. Har egentligen aldrig hållit på med scriptning, det är väl det man behöver göra för att köra programmet? Ja, du ser, redan här är jag lost med Imagemagick...

Nu har jag ju inte använt imagemagick-sakerna (eller de andra heller förrutom gimp) i windows,
Oavsett vad så är dem anpassade att ta bildfilerna en o en, kopiera lite testfiler först att experimentera med .

Här finns lite enkla instruktioner hur du scriptar i windows,
http://www.imagemagick.org/Usage/windows/#why

Kika under "filname handling in batchfiles" en bit ner där som exempelvis en for-loop som hanterar alla nef-filer och gör dem till jpg och reducerar storleken till 50% mindre:
FOR %a in (*.nef) DO convert %a -resize 50% small-jpg_%a

för instruktioner hur varje enskillt program fungerar kan du köra det i dos-prompten utan extra input, så ska du få fram hjälp-sidorna.

Japp, då var jag lost "Här finns lite enkla instruktioner hur du scriptar i windows"...

Jag tror inte jag skapar en ny tråd, då all bakgrundsinformation finns samlad i denna. Någon vänlig moderator som eventuellt ser detta kanske är snäll och byter namn på tråden. Egentligen är det ingen panik, jag har ännu inga timelapseserier jag behöver batchbehandla. Under tiden innan jag lyckas fånga dessa kanske någon lösning på de initiala problemen uppenbarar sig. Tex är visst Gimp 2.8 på väg, kanhända fungerar då gimpkonsolen under Windows XP SP 3. Håller tummarna. Men har någon en lösning redan nu är jag idel öra.

Hej! Tack för inputen. Men jag undrar om Irfanview klarar den bildbehandling jag beskriver i sista stycket i inlägg #7? Jag tror inte det, hanterar det lager? Jag är också tveksam till om Imagemagick klarar detta.

Som sagt var det ett tag sedan jag höll på med Windows och därmed IrfanView så det vet jag inte, men det känns rätt otroligt även om programmet är bra till mycket annat. Jag fick inte ihop "batch" med att jobba individuellt med bilderna så min hjärna strök ena alternativet. :)

I ImageMagick kan man lägga ihop bilder, men man kan inte skapa en bildfil som innehåller separata lager man sedan kan redigera individuellt. Isf är du nog hänvisad till Gimp eller liknande, men det kanske räcker så?. Har du svårt att få igång Gimp Console skadar det nog inte att googla fram exempel att utgå ifrån, t ex:

http://www.gimpusers.com/forums/gimp-user/13038-command-line-syntax-for-windows

Det känns som en stor insats att lära sig hantera det programmet, utan att egentligen veta om det klarar uppgiften. Har egentligen aldrig hållit på med scriptning, det är väl det man behöver göra för att köra programmet? Ja, du ser, redan här är jag lost med Imagemagick...

Du behöver vara annu tydligare med vad du vill göra för att få bra förslag på rätt program att kasta bort tid med. Det kanske inte behövs lager öht? Batchjobb kanske inte underlättar? Det kanske finns andra program att föreslå (än vad vi som fastnade för rubriken "Gimp bzip2.dll") jobbar med?

Men scriptning i någon form tror jag inte du nog inte undan. Jag gillar att scripta saker jag gör ofta, men Gimp har jag inte petat på utan kör antingen manuellt eller via ImageMagick, så där kan jag tyvärr inte vara till någon hjälp. Det känns dock som att det borde vara ganska väl förberett för att scripta bort repetitiva saker i The Gimp.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto