Annons

Gatufoto-/walkaroundobjektiv till crop?

Produkter
(logga in för att koppla)

LostMySelf

Aktiv medlem
Är ute efter ett objektiv som fungerar bra till gatufoto och allmän walkaround. Gärna prime och stor bländare, jag har en Canon 60D så glöm inte bort 1.6 croppen när ni ger förslag.
 
Jag tycker att mitt 24mm 2.8 är fantastiskt som allroundobjektiv. Nu är ju 2.8 ingen superljusstyrka för en fast brännvidd, men i dagsljus tycker jag att det är perfekt. Brännvidden blir väl runt 37-38 mm på aps-c, vilket i mitt tycke är varken för mycket eller för lite. En ytterligare bra sak är att det är väldigt litet (syftar alltså på den gamla modellen) så kameran känns väldigt kompakt. Jag hittade mitt begagnat för typ 2000, och det har jag inte ångrat en sekund.
 
Jag använder sigmas 15-30/3.5-4.5 nästan alltid vid stadsfotografering då jag har möjligheten till att få lite extremare vidvinkel vilket kan vara kul vid vissa tillfällen, kanske inte det ljusstarkaste objektivet men otroligt roligt att fota med kostar runt 2500 på begagnat marknaden men kan vara lite klurigt att få tag på, vill du ha lite ljustarkare så kan jag nog hålla med föregående talare att 24:an inte är helt fel.
 
Jag skulle titta på objektiv i skalan 30-35 mm, där jag oftast ligger när jag rör mig ute. Visst är mitt fasta 50mm "bättre", men med crop faktor blir det lite trångt.

Och fasta 30mm och 35mm finns det ett par att välja på till bra pris. Alt så kör du på Canon ef 40mm STM för storleken. Som pancake blir kitet väldigt smidigt och mer osynligt, vilket också har sin fördel vid gatufoto.
 
Skulle utan tvekan rekommendera ett 24mm objektiv. Blir ca 37mm. Perfekt för gatufoto/all around/semester-objektiv. Funkar till allt.
 
Jag är grymt nöjd med Sigmas 30/1,4 som allroundglugg till min 7D. Nu släpper de väl snart en ny version av denna som ser intressant ut, vet dock ej när och vilket pris det blir.

24mm är förmodligen ännu bättre lämpat för gatufoto, men det blir ganska mycket pengar om man vill ha större bländare än 2,8.
 
Har planerat att köpa Canons nya 24/2,8 med IS. Det objektivet har dessutom fördelen av att vara litet och lätt.
Övervägde ett tag att köpa 24/1,4 men tycker att det är för dyrt, tungt och stort. Hoppas att IS i stort ska kompensera för den sämre ljusstyrkan.
 
Fotar sedan flera år bara street med normalzoom - dvs omkring 17-50. Perfekt för min del då det ger flexibilitet. På den tiden jag körde med vidvinkel kände man ofta att man var lite för lång borta. Ljusstyrkan är viktig då man ofta fotar i mörka prång. 2,8 minimun som man får på en normalzoom. Funderar på att komplettera med vidvinkel för att komma ned på 1,4 för att få hyfsade bilder inomhus.
 
Skulle utan tvekan rekommendera ett 24mm objektiv. Blir ca 37mm. Perfekt för gatufoto/all around/semester-objektiv. Funkar till allt.

Verkar vara 50/50 mellan 24mm och 30mm. Eller ja, 35mm och 50mm på FF. Dvs vissa föredrar 35mm och vissa 50mm, men 24mm bör väl vara skönare att ha med sig för man blir inte så "intryckt?
 
Jag är grymt nöjd med Sigmas 30/1,4 som allroundglugg till min 7D. Nu släpper de väl snart en ny version av denna som ser intressant ut, vet dock ej när och vilket pris det blir.

24mm är förmodligen ännu bättre lämpat för gatufoto, men det blir ganska mycket pengar om man vill ha större bländare än 2,8.

Ja det blir ju runt 5-6000kr. Sigman verkar vara på väg att bli släppt i USA när som helst då både B&H och Adorama har pre-order öppen. Den ligger även ute på Cyberphoto för 3499kr.
 
Man kan alltid tänka såhär.

Har du 24mm och får med för mycket bakgrund, så beskär du bilden. Har du 30/35mm och får för lite bakgrund. Ja, lite svårt att fixa det ;)

Bästa är att köra klassikern, ut med kitobjektivet "tejpat" på 24mm, 30mm och 35mm och sen tar du en funderar på vilket som kändes bäst. Jag själv ligger alltid i 30-35 mm, så det är där jag tänker lägga nästa köp :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.