Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

gammal manuell blixt till ny fräsch ;) kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Am01

Medlem
Efter jag uttryckt önskemål om en extern blixt så plockade min pappa fram sin gamla Nissin-blixt, och undrade om den funkar till min D40. Ehh, svarade jag, ingen aning.

360Thyristor-so står det på den.

Vi provade att montera den på kameran och den slår när jag fotar, MEN kameran vill inte förstå att blixten sitter där och det blir väldigt överexponerat, även om jag drar ner bländaren och upp slutartiden.

Är det meningen att blixten och kameran ska kunna prata med varandra? och hur får man till det? Hur står sig den här gamla manuella blixten mot sb400 (som jag hade tänkt som första alternativ till extern blixt)?
 
Vågar inte fortsätta experimentera, och tur att kameran verkar vara ok...

sätter upp sb400 på inköpslistan istället.
 
Nissin

Hej!

Jag har en likadan blixt jag använder den på min Canon G9, det ser lite roligt ut och blir minst sagt klumpigt men den är jättebra. Blixten har tre skalor en röd och en grön och en vit. Jag brukar köra på någon av röda eller gröna och välja en bländare som är något mindre än den som anges som den största på skalan, 2,8 resp 5,6, använd 1/60 sek som slutartid då borde resultatet bli rätt ok. Du väljer på knappen nertill, återuppladdningstiden blir då oxå kortare än på vita fulleffektsläget och mindre överexponerat.

Jag har en sb 400 också, jag kan varmt rekommendera den.

Hans
 
Är det meningen att blixten och kameran ska kunna prata med varandra? och hur får man till det? Hur står sig den här gamla manuella blixten mot sb400 (som jag hade tänkt som första alternativ till extern blixt)?

Ja, en blixt som är kompatibel med Nikons iTTL kan styras intelligent från kameran. Det kan inte din blixt.

Vad gäller blixtar rekommenderar jag (om man vill ha full kompabilitet) att hålla sig till märkesblixtar.

Nikon har ju ett väldigt trevligt trådlöst system för blixtar som inte brukar fungera med tredjepartsblixtar.

(Eller finns det tredjepartare som stöder CLS?)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.