Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gammal kemi

Produkter
(logga in för att koppla)

meldert

Aktiv medlem
Jag har kommit över en del gamla framkallare i pulverform. Vet någon om det är värt att använda? Jag förmodar att det är ok eftersom det är pulver i förslutna förpackningar men tyckte det var bäst att fråga först. Man vill ju inte sabba sina filmer.
Här finns Microdol-X replenisher, Dektol och D-72 samt en ask med Minox special fine grain developer (flytande i förslutna flaskor).
Frågan är: slänga eller använda?

Jag har kommit över en del gamla framkallare i pulverform. Vet någon om det är värt att använda? Jag förmodar att det är ok eftersom det är pulver i förslutna förpackningar men tyckte det var bäst att fråga först. Man vill ju inte sabba sina filmer.
Här finns Microdol-X replenisher, Dektol och D-72 samt en ask med Minox special fine grain developer (flytande i förslutna flaskor).
Frågan är: slänga eller använda?

Hej, Du kan helt säkert använda all gammal framkallare som är i pulverform och inte förvarats fuktigt så att pulvret klumpat i hop sej och bildat kristaller, Kodaks pulverkemikalier håller oöppnat och torrt förvat hur länge som helst, det är min erfarenhet.
Däremot vätskor i flytande form, även dom helt täta glasrören som vissa framkallare lev. i, måste man kolla så att dom inte har färgats på något sätt och att det inte finns fällningar, det ser man om man skakar lite på förpackningen. Klokast är att prova på en testfilm.
/Sten-Åke

Framkallare i pulver-form har jag nu lärt mig blir mycket mycket mera aktiv när det är gammalt. Blandade häromåret ut en gammal pulverpaket D76 som visade sig ge alldeles för konrastrika och hårda negativ i förhållande till nytt pulver. De blev helt enkelt omöjliga att kopiera eller scanna då högdagrarana svärtade igen totalt på negativen. Framkallningstiderna fick kortas avsevärt för att ge normal kontrast. men hur gammalt pulvret ska vara för att ge den effekten vet jag inte? Min paket var nog ca 20-30 år gammal.

Hej, Du kan helt säkert använda all gammal framkallare som är i pulverform och inte förvarats fuktigt så att pulvret klumpat i hop sej och bildat kristaller, Kodaks pulverkemikalier håller oöppnat och torrt förvat hur länge som helst, det är min erfarenhet.
Däremot vätskor i flytande form, även dom helt täta glasrören som vissa framkallare lev. i, måste man kolla så att dom inte har färgats på något sätt och att det inte finns fällningar, det ser man om man skakar lite på förpackningen. Klokast är att prova på en testfilm.
/Sten-Åke

Minox-framkallaren är jag intuitivt misstänksam mot men när jag sökte information om den fick jag klart för mig att det finns folk som samlar på Minox-grejer så det få nog gå en sväng på ebay.

När det gäller pulvret får jag nog köra en kort testrulle och se om det blir några märkbara skillnader innan jag använder det i full skala.

Tack Sten

Senast ändrad:
Framkallare i pulver-form har jag nu lärt mig blir mycket mycket mera aktiv när det är gammalt. Blandade häromåret ut en gammal pulverpaket D76 som visade sig ge alldeles för konrastrika och hårda negativ i förhållande till nytt pulver. De blev helt enkelt omöjliga att kopiera eller scanna då högdagrarana svärtade igen totalt på negativen. Framkallningstiderna fick kortas avsevärt för att ge normal kontrast. men hur gammalt pulvret ska vara för att ge den effekten vet jag inte? Min paket var nog ca 20-30 år gammal.

Det här var intressant. Det skulle betyda att pulvret är kemiskt aktivt i en mycket långsam process (degenerering?) i de täta påsarna. Plastpåsar är ju egentligen inte täta utan syre kan ju diffundera in över en mycket lång tid p g a att plastens täta molekylstruktur bromsar inträngningen effektivt. Än en gång: jag måste nog testa med en kort rulle för att se om det fenomen du beskriver verkligen inträffar innan jag använder det i någon större skala.

Tack Nils

Det är nog klokt att testa med en rulle först, för att få dom rätta tiderna. Men med pappersframkallare är det nog inte så pjåkigt. Det enda som händer är väl att bilden framkallar lite snabbare.

Nils, har inte märkt samma som Du om D76, jag och flera bekanta har använt äldre D76 utan att märka förändringarna som Du påpekar.
Dom förpackningarna både från metallburkar och plastpåsar som vi använt har jag förvarat torrt och något svalare än rumstemperatur i många år, köpte nämligen ett parti D76 och Microdol-x på slutet av 80-talet och Då jag mest använder Microdol-X så har bekanta fått ta över en del D76 och jag har inte sett något fel på dom negativen.
/Sten-Åke

Beror säkert på förvaringen att det kan vara olika me det här. Fast nog tycker jag att det är värt att göra en provframkallning innan man soppar 5 filmer i stora dosan? Lite taskigt om skulle råka ut för samma sak som jag, eller hur?

Beror säkert på förvaringen att det kan vara olika me det här. Fast nog tycker jag att det är värt att göra en provframkallning innan man soppar 5 filmer i stora dosan? Lite taskigt om skulle råka ut för samma sak som jag, eller hur?

Nils, Du har säkert rätt, även pulverkemikalier förändras säkert om dom utsätts för fukt, olika temperaturer m.m. så Ditt råd att provframkalla först är givetvis helt rätt, skulle aldrig tänka mej framkalla 5 rullar på samma gång utan att jag testat före, trodde ingen gjorde det.

En nyblandad förådslösning av D76 och Microdol-X kan vara lite "överaktiv" om den används direkt, brukar ta en remsa av ett fotopapper och hålla det i vätskan någon minut på en nyblandad framkallare för att ta bort det "överaktiva" om man måste använda den direkt, ett gammalt knep som jag fick lära mej när jag började framkalla film på 50-talet.
/Sten-Åke

Köpte en flaska Agfa Rodinal för 19 års sedan och framkallade en rulle. Fick tipset att kläm till plast flaskan så inget syre finns i flaskan så ska den hålla. Sen har den stått och jag testade den för 4 veckors sedan och den fungerade alldeles utmärkt.

Nils, Du har säkert rätt, även pulverkemikalier förändras säkert om dom utsätts för fukt, olika temperaturer m.m. så Ditt råd att provframkalla först är givetvis helt rätt, skulle aldrig tänka mej framkalla 5 rullar på samma gång utan att jag testat före, trodde ingen gjorde det.

En nyblandad förådslösning av D76 och Microdol-X kan vara lite "överaktiv" om den används direkt, brukar ta en remsa av ett fotopapper och hålla det i vätskan någon minut på en nyblandad framkallare för att ta bort det "överaktiva" om man måste använda den direkt, ett gammalt knep som jag fick lära mej när jag började framkalla film på 50-talet.
/Sten-Åke

Intressant tips om att neutralisera överaktivitet med fotopapper. Det ska provas.
Tack Sten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar