Annons

Gammal kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

VW-55

Aktiv medlem
Hej!

Är det någon som vet var jag kan få tag på information om den här kameran? På utsidan står det "Wara" troligtvis märket, på linsen står det "Compur, F.Deckel~Munchen, Meyer Görlitz, Trioplan" och lite siffror. Bifogar bild.

Är mycket tacksam för svar.
MVH David.

Bilagor

• Bälgkamera.jpg
    Bälgkamera.jpg
    22.7 KB · Visningar: 4,170
Kameran är ganska säkert tysk, gissningsvis 1930-tal. Objektiv från Hugo Meyers fabrik i Görlitz, Compur-slutare från Friedrich Deckels fabrik i München. Det fanns många kameratillverkare på den tiden, inte minst i Tyskland där Zeiss i Jena och Contax m fl drev på utvecklingen och gav upphov till massor av underleverantörer.

Kan du ta en bild där du tycker dig se modellbeteckningen? Känner inte till någon "Wara".

Kameran är i alla fall tillverkad av Balda-Werk, Max Baldeweg, under trettiotalet, och är för rullfilm 120, och bildformatet är 6x9. Balda-Werk sålde kameror under egna namn, men även under andra namn som grossisterna valt.

Meyer Trioplan finns på kameror av många märken. Det är ett ganska bra trelinsigt objektiv, och är vanligt i varianterna 4,5 och 3,8 på 6x9-kameror.

Kan du ta en bild där du tycker dig se modellbeteckningen? Känner inte till någon "Wara".

Kameran är i alla fall tillverkad av Balda-Werk, Max Baldeweg, under trettiotalet, och är för rullfilm 120, och bildformatet är 6x9. Balda-Werk sålde kameror under egna namn, men även under andra namn som grossisterna valt.

Meyer Trioplan finns på kameror av många märken. Det är ett ganska bra trelinsigt objektiv, och är vanligt i varianterna 4,5 och 3,8 på 6x9-kameror.

Jag återkommer med en bild.
MVH David.

Fast enligt uppgifter på nätet är Wara ett av de varumärken som användes för kameror tillverkade av Emil Hoferts fabrik Eho i Dresden (som också tillverkade mera kända Altissa). Det verkar som om man använde olika märken i olika delar av landet -- förmodligen, precis som Patric skriver, beroende på vilken grossist som sålde dem. Wara skulle då vara det namn kameran fick i Frankfurt.

Edit: Det kan förstås vara så att nån grossist köpte kameror både från Balda och från Eho och gav dem namnet Wara, oavsett tillverkare.

Senast ändrad:
Wara (och Waranette) tycks ha varit ett varumärke som användes av firman Wauckosin i Frankfurt.

Den har Baldas typ av avtryckare, filmframdragningsratt, stag och sökare, men jag har inte funnit någon märkt "Balda" eller "BW" med denna kombination, så det är mycket troligt att detta är en version gjord för att säljas under en grossists "husmärke".

Ibland kan det vara svårt att se vilka tillverkarna av "huskamerorna" egentligen var, eftersom de ofta tillverkades efter egna specifikationer. Rodenstocks kameror är ett exempel, som i alla fall till viss del tillverkades av Zeh. Några av dem kom kanske från Welta. De svenskmärkta "Stölma" tillverkades av Welta har jag för mig.

Några "baldor":

http://www.fmp.fi/fmp_fi/muvieras/a...aittuvat rullafilmikamerat/L1000002_pieni.jpg

http://images.tradera.com/319/79846319_1.jpg

http://www.collection-appareils.fr/balda/images/balda_folding.jpg

http://www.amdmacpherson.com/classiccameras/balda/baldax/Images/baldax05.jpg

Wara (och Waranette) tycks ha varit ett varumärke som användes av firman Wauckosin i Frankfurt.
Det verkar så. Hittade en "Wara Makina" som var en "husmärkt" Plaubel.

Jag undrar om inte Wauckosin var ett varuhus eller postorderföretag på samma sätt som Hans Porst (Hapo-kameror, tillverkade av Balda m.m.)? Det finns även radioapparater från Wauckosin, "Waraphon".

Om femtio år ser vi nog liknande diskussioner om t.ex. dagens Zeiss Ikon mätsökarkamera, som är framtagen i samarbete mellan Zeiss och Cosina och tillverkad av sistnämnda. :)

Wara

Så här ser kameran ut ihopfälld.

Tack för all info ni gett mig om kameran! Det har gett mig en liten bild av ursprunget.Sökandet går vidare.
MVH David.

Bilagor

• Bälgkamera.2.jpg
    Bälgkamera.2.jpg
    25.3 KB · Visningar: 3,086
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar