Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gammal Canon Ftb

Produkter
(logga in för att koppla)

John L

Aktiv medlem
Hej

Jag har en gammal Canon Ftb från mitten på 70 talet.
Jag har hört att Canon har flera olika fattningat för optiken.
Någon som vet vilken som passar till min kamera och vad den heter?
När bytte man?

John

Canon FD-objektiv passar, alltså Canons grejer med manuell fokus. I mitten av åttiotalet gick de över till EF-objektiv med autofokus, dessa passar inte.

Alla FD, FD och FDn passar.

FL avråder jag från då de har manuellnedbländning. Det vill säga att man mäter ljuset på största bländaren och måste sedan vrida in arbetsbländaren vid fotograferingen. Inte så snabbjobbat och risk för fel.

FD har automatisk nedbländning och en kromad ring som fäster objektivet (har även FL). Dessa kom omkring 1970/71 när Canon F1 introducerades. FTb är modellen under F1.

FDn är uppdaterade 80-tals gluggar och har en knapp för frigöring av objektivet. Denna serie kom omkring 80/81 strax innan Canon F1 new introducerades.

FD och FDn är ungefär lika bra, men FDn brukar vara kompaktare.

Alla FD, FD och FDn passar.

FL avråder jag från då de har manuellnedbländning. Det vill säga att man mäter ljuset på största bländaren och måste sedan vrida in arbetsbländaren vid fotograferingen. Inte så snabbjobbat och risk för fel.

FD har automatisk nedbländning och en kromad ring som fäster objektivet (har även FL). Dessa kom omkring 1970/71 när Canon F1 introducerades. FTb är modellen under F1.

FDn är uppdaterade 80-tals gluggar och har en knapp för frigöring av objektivet. Denna serie kom omkring 80/81 strax innan Canon F1 new introducerades.

FD och FDn är ungefär lika bra, men FDn brukar vara kompaktare.

Håller på att kolla upp FD optik och råkade se detta. Det är ju fel. Man mäter ju nedbländat ju, kan vrida tillbaka till full öppning för komponera men sedan måste man komma ihåg att blända ner igen. Det hette förvalsbländare. Däremot för FD och FDn så mäter man ljuset hela tiden vid full öppning men mätaren kompenserar för ljusbortfallet vid de olika bländarna och kameran sluter bländaren bara vid exponering. Blända ner genom att trycka in spaken på sidan gör man bara för att kolla skärpedjupet om man vill.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar