Annons

Gammal blixt soltron AF888COS

Produkter
(logga in för att koppla)

myran65

Ny medlem
Hej!
Är en nybliven ägare av en Nikon D3100 och håller på att läsa om och testa min nya kamera :) ett nytt intresse som jag ser fram emot att utveckla. Hittade en gammal blixt som är ca: 20 år, soltron AF888COS, kan jag använda denna till min nya digitalkamera?

Marie

Vissa gamla blixtar använder flera hundra volt som kan paja de flesta moderna DSLR-kameror,nåt att tänka på.

Hej myran!

Det är två problem med äldre blixtar.

Det ena är att TTL-automatiken inte fungerar (ifall den nu var försedd med någon till att börja med). Det går enbart att köra manuellt. Är i och för sig inte så svårt att lära sig - tidigare fanns ju som bekant för oss gamla stofiler ingenting annat än helt manuella blixtar... Och det gick bra det med efter en smula träning.

Det andra (och det är mycket värre) är att synkspänningen ofta kan vara mycket hög på äldre blixtar - upp till flera hundra volt. Finns knappast någon digital kamera som klarar av att få sig en sådan tjinglurare via blixtskon... Den moderna specen är max 24 V där (och vissa Canon-kameror klarar inte ens det). På kameror som har ett PC-blixtuttag är det däremot inga problem att använda denna blixt (på min favoritkamera klarar PC-uttaget 400 V, såväl med positiv som med negativ polaritet). Detta har man dock nästan alltid sparat in på när det gäller lite billigare kameror, så din D3100 saknar säkerligen PC-kontakt.

Till vissa kamerasystem finns det blixtskoadaptrar som löser detta (skjuts in i blixtskon). De är försedda med skyddskretsar så att man kan ansluta äldre blixtar med högre synkspänning (moderna blixtar lägger ut mindre än 10-20 V). En av dessa adaptertyper har ett PC-uttag på sidan för anslutning av blixtsynksladden. En annan har istället en spänningsskyddad hot blixtsko på ovansidan, och då är det bara att skjuta in sin gamla blixt där.

Gjorde en snabb sökning på nätet, och hittade båda dessa adaptertyper med skyddskretsar till Minolta / Sonys kameror, men hittade tyvärr inga till Nikon (vilket dock inte betyder att det inte finns). Och om det finns, så är det bäst att kolla ifall det är ekonomiskt lönsamt. De tillverkas uppenbarligen i mycket små serier - dessa båda Sony-grejer var i alla fall prissatta efter proffs eller välbeställda amatöranvändare...

Ytterligare ett sätt är att skaffa en fototrigger (ganska billiga, jag har några liggande). Även dessa finns i olika utföranden. På en typ finns ett PC-uttag för blixtsynksladden, och på en annan finns en hot blixtsko hona, där man skjuter in blixten. Dock behöver man i så fall kunna slå ifrån kamerans blixtautomatik. Den måste ställas på manuell blixt, annars kommer förblixtarna från kamerans blixt att få den externa blixten att bränna av för tidigt. Tyvärr brukar det inte heller gå att koppla ur blixtautomatiken på billigare kameror (du får kolla i menyerna till din kamera).

Soltron AF888COS har TTL-blixtautomatik som är anpassad till vissa äldre, analoga Canon-kameror. På digitala Canon-systemare blir den helt manuell, på samma sätt som till alla andra kameror.

Edit: Markus skriver helt klart mycket snabbare än vad jag gör... :)
.

Obs!

Jag skrev ovan att PC-uttagen på kamerorna från mitt huvudsystem klarar 400 V, valfri polaritet. Detta gäller INTE generellt för alla andra kamerors PC-uttag.

Hittade detta via support.nikontech.com:
"Warning: Negative voltages or voltages over 250 V applied to the camera's sync terminal could not only prevent normal operation, but may damage the sync circuit of the camera or flash. Check with the strobe manufacturer for voltage specifications."

Detta innebär alltså max 250 V med positiv polaritet, och att dessa Nikon-kameror inte tål synkspänningar med negativ polaritet överhuvudtaget (dvs se till att PC-sladdens mittstift är positivt, inte negativt).

Erinrar mig också att jag har sett max 250 V angivet i en bruksanvisning till en Pentax K-någonting. Ingen polaritet var angiven. Får tolkas som att inte heller den tål negativa synkspänningar.

Således, max 250V och enbart positiv polaritet verkar vara mera vanliga maxspecar för PC-blixtspänningar.
.

Nikon AS-15

.
Medan jag irrade runt på nätet för att leta efter Nikon-specifika uppgifter, hittade jag också en blixtskoadapter för Nikon med PC-kontakt - AS-15 (runt 350 spänn).

Men se upp! Med det priset är det osannolikt att den innehåller några skyddskretsar, så äldre blixtar kan mycket väl bränna ihop din kamera likafullt ifall du försöker att använda någon sådan. Jag vet inte vilken synkspänning som din Soltron har, men ifall du bor i närheten av Göteborg kan jag gräva fram ett instrument och mäta upp spänningen på den, om du vill.
.

Tack för snabbt svar.
Tror att jag avstår att använda min gamla soltron och köper en ny blixt :). Har du något tips på en blixt som man kan ändra riktning på och som inte är alltför dyr? Det behöver inte vara någon avancerad, jag är ju på nybörjarstadiet med en kamera som inte heller är avancerad.

Marie

Väl bekomme!

Nä, det är knappast lönt att köpa en blixtskoadapter bara för att kunna använda en äldre, manuell blixt. Kostar mer än vad man kan köpa sådana blixtar för... De som köper denna typ av adaptrar gör det vanligen för att köra med studioblixtar.

När det gäller Nikon-dedicerade blixtar så har du t.ex. Nikon Speedlight SB-700, som jag tror är deras mest populära. Kostar dock ny ca 2.700 kr, så den är nog lite "overkill" för din del.

En som jag tror passar din kassa lite bättre är Metz 44 AF-1. Den kan också vridas i såväl sid- som höjdled. Pris runt 1.800 kr. Metz tillverkar denna blixt i lite olika versioner för de vanligaste systemkameramärkena på marknaden: Om du köper någon av Metz blixtar får du förstås tala om att den ska vara för Nikon, så att du inte får en för Sony t.ex. Metz är en tysk fabrikant som tillverkar blixtar av bra kvalitet, och som generellt är mycket omtyckta av användarna. Metz lär f.ö. vara den enda i världen som fortfarande tillverkar blixtar här i Europa.

Det går naturligtvis att hitta ännu billigare begagnade "halvgamla" Nikon-blixtar, men jag är inte rätt person att i så fall guida dig bland dessa. Vet inte vilka av dem som kan tänkas ha såväl swivel som tilt.

Det finns också billigare tredjepartstillverkare än Metz, som Sigma. Skulle dock undvika Sigma, finns gott om rapporter om strul med dessa.
.

Tackar för tipset. Har tittat lite på nätet och det blir nog en Metz 44 AF-1 för 1390 kr på cdon. Lagom pris för ändamålet.

Hej myran!

Det är två problem med äldre blixtar.

Det ena är att TTL-automatiken inte fungerar (ifall den nu var försedd med någon till att börja med). Det går enbart att köra manuellt. Är i och för sig inte så svårt att lära sig - tidigare fanns ju som bekant för oss gamla stofiler ingenting annat än helt manuella blixtar... Och det gick bra det med efter en smula träning.

Det andra (och det är mycket värre) är att synkspänningen ofta kan vara mycket hög på äldre blixtar - upp till flera hundra volt. Finns knappast någon digital kamera som klarar av att få sig en sådan tjinglurare via blixtskon... Den moderna specen är max 24 V där (och vissa Canon-kameror klarar inte ens det). På kameror som har ett PC-blixtuttag är det däremot inga problem att använda denna blixt (på min favoritkamera klarar PC-uttaget 400 V, såväl med positiv som med negativ polaritet). Detta har man dock nästan alltid sparat in på när det gäller lite billigare kameror, så din D3100 saknar säkerligen PC-kontakt.

Till vissa kamerasystem finns det blixtskoadaptrar som löser detta (skjuts in i blixtskon). De är försedda med skyddskretsar så att man kan ansluta äldre blixtar med högre synkspänning (moderna blixtar lägger ut mindre än 10-20 V). En av dessa adaptertyper har ett PC-uttag på sidan för anslutning av blixtsynksladden. En annan har istället en spänningsskyddad hot blixtsko på ovansidan, och då är det bara att skjuta in sin gamla blixt där.

Gjorde en snabb sökning på nätet, och hittade båda dessa adaptertyper med skyddskretsar till Minolta / Sonys kameror, men hittade tyvärr inga till Nikon (vilket dock inte betyder att det inte finns). Och om det finns, så är det bäst att kolla ifall det är ekonomiskt lönsamt. De tillverkas uppenbarligen i mycket små serier - dessa båda Sony-grejer var i alla fall prissatta efter proffs eller välbeställda amatöranvändare...

Ytterligare ett sätt är att skaffa en fototrigger (ganska billiga, jag har några liggande). Även dessa finns i olika utföranden. På en typ finns ett PC-uttag för blixtsynksladden, och på en annan finns en hot blixtsko hona, där man skjuter in blixten. Dock behöver man i så fall kunna slå ifrån kamerans blixtautomatik. Den måste ställas på manuell blixt, annars kommer förblixtarna från kamerans blixt att få den externa blixten att bränna av för tidigt. Tyvärr brukar det inte heller gå att koppla ur blixtautomatiken på billigare kameror (du får kolla i menyerna till din kamera).

Soltron AF888COS har TTL-blixtautomatik som är anpassad till vissa äldre, analoga Canon-kameror. På digitala Canon-systemare blir den helt manuell, på samma sätt som till alla andra kameror.

Edit: Markus skriver helt klart mycket snabbare än vad jag gör... :)
.

Jag använder endast äldre blixtar, har ingen modern TTL. Jag köpte en Weinadapter på en engelsk nätbutik till min Sony R1 för några år sedan. Den har också använts på D90 och D600 även om D600:an tål högre spänning. Vet inte om den adaptern finns i Sverige men det går att googla på Wein HSHSB. Den har egen "hotshoe" plus pcuttag. Fungerar utmärkt bra och kan också med hjälp av kablar anslutas på olika sätt. Kostade ca 400 kr.//K

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar