Lite OT men jag berättar mina erfarenheter.
Min tanke var att hitta en analog känsla, fokusera manuellt och få ner hastigheten på fotandet men ändå ha fördelarna med digitalt. Jag har använt gamla Olympus-gluggar på Canon (550d). Det funkar med en adapter däremot är det en pina att faktist använda.
Exponeringen är stökig. Jag brukar få fota en hel del testbilder. Har någon tips på hur man verkligen gör detta så säg
Jag har använt helt manuellt eller bländarläge men jag blir inte riktigt klok på hur man gör inställningarna med bländarringen och bländarinställningarna i kameran.
Fokuseringen är ännu stökigare. Jag måste nästan alltid gå till skärmen och ställa in fokus där. Men så tycker jag inte om att fota med skärmen och då blir det knöligt. (Helst vill jag ha skärmen avstängd helt.) Så har jag istället köpt en adapter med AF-chip men den är inte pålitlig alls. Det man vill är ju att ha en såndär fin matt-skiva som gamla kameror har. Det går att sätta in en sån i kameran men då förlorar man sin AF? Dessutom måste man hela tiden fokusera på full glugg och sedan blända ner när man ska fota.
Jag tror att dessa problem löser sig om man använder en kamera med elektronisk sökare. Som har bra stöd för "focus peaking". Nån som testat?