Annons

Gamla goda objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

john78

Aktiv medlem
Tänkte kolla ifall nån vet om det finns några äldre objektiv, som fortfarande med dagens mått håller hög standard.
Det finns så stort urval på beg. marknade. Finns det några guldkorn att hålla utkik efter?
Det ska givetvis passa EF/EF-S.

Med vänlig hälsning, John

Gamla bra EF objektiv lär du inte hitta. Om du inte menar typ 28-70 2.8L eller 20-35 2.8L båda dessa objektiv skulle jag säga hänger ganska bra med i svängarna.

Har för mig att EF-bajonetten är relativt ny vilket gör att det inte finns så många äldre fasta. Annars är det ju alltid möjligt att montera en adapter på kameran så kan du kör alla sorts objektiv. Tänk på att köpa fast objektiv om de är lite äldre. Zoomarna har inte alls samma skärpa.

OM jag kommer ihåg rätt när det gäller 20-35/2,8 så är skärpan riktigt dålig i jämförelse med den nyare 16-35an.

Jag har EF-S, är de äldre objektiven såpass bra att det är värt att köpa en adapter?
När vi pratar äldre är det EF eller t.om. FD?
Är det i så fall en FD till EF adapter, eller finns FD till EF-S?

Mvh John

Jag har EF-S, är de äldre objektiven såpass bra att det är värt att köpa en adapter?
När vi pratar äldre är det EF eller t.om. FD?
Är det i så fall en FD till EF adapter, eller finns FD till EF-S?
Till EF-objektiv behövs ingen adapter, de passar på din kamera.

När det gäller äldre Canonobjektiv ska du som sagt strunta i dem. Vill du använda äldre objektiv med adapter passar i stort sett vilket fabrikat som helst bättre än just Canon.

Nikonobjektiv finns det ganska gott om. De passar med en adapter på EOS-kameror. Lite dyrare adaptrar brukar desutom ha lite elektronik som gör att kameran kan bekräfta att man har ställt in skärpan.

Nikons autofokusobjektiv är det ingen anledning att bry sig om, eftersom man inte får autofokus med dem på en EOS. De äldre manuellt fokuserade objektiven har dessutom oftast en bättre fokusring.

Exponeringsautomatik fungerar i Av-läget, men bländaren bländas ner när man vrider på bländarringen vilket gör att sökaren blir mörkare. Lämpligen ställer man in skärpan vid full öppning och bländar sen ner till önskad bländare.

Undvik alltför ljusstarka manuellt fokuserade objektiv (om du inte skaffar en adapter med fokusbekräftelse). Autofokuskameror har en mattskiva som fungerar dåligt med ljusstarka objektiv (cirka f/2.0 eller f/2.8 eller ljusstarkare).

Om din kamera har Live View så går det ganska bra att fokusera med skärmen med ljusstarka objektiv.

Ok,
Är de gamla fasta EF objektiven nåt att ha?
Ska man satsa på fasta brännvidder även på Nikons.

Det är sällan gamla EF objektiv rekommenderas. De första versionerna av varje modell var oftast bra, men kort därefter kommer version 2, 3, 4 etc och de håller inte alls samma klass. Exempelvis EF 28-80 version 1 har fokusskala, bajonettfattning i metall, 10 linser, bra bildkvalitet och riktigt bra byggkvalite, väger 330g. Version 2 saknar fokusskala, har bajonettfattning i plast, har 9 linser, inte bra byggkvalitet och väger 200g och ska ha betydligt sämre skärpa och bildkvalitet över lag.

Ett av de äldre EF objektiv som jag hör många rekommendera är EF 80-200 f/2.8 då det fortfarande idag ska ge riktigt bra bildkvalitet. Dock verkar det som att det är svårt att få tag på reservdelar till det precis som till många äldre objektiv.

Det finns även en del äldre objektiv med M42 fattning som kan vara bra och M42->EOS adaptrar brukar kosta runt 30kr med frakt från Kina. Dessa är dock givetvis objektiv med manuell fokus och kan vara svåra att använda om man inte byter mattskivan i kamerahuset till en som fungerar för objektiv med bländare under f/2.8

Ok,

Nikon har iofs en del manuella zoomobjektiv, det är väl inga som gått till historien som asbra :)
(Inte med dagens mått i alla fall)

Satsa på fasta Nikon Nikkor AI och AI-S objektiv (vilket ger proffsobjektiven)
28/2.8, 35/1.4, 50/1.4, 55/2.8 mikro, 85/1.4, 105/2,5 osv finns hur många som helst. Det finns flera varianter av samtliga.
(Nikon har nog gjort ett 20-tal olika 50mm objektiv som alla kan användas på Canon.)

Marknaden är inte överfull med gamla grejor längre som den var för 5-10år sedan men det går att göra fynd.

Ja, absolut. De flesta av EF-objektiven med fast brännvidd är samma nu som då. Några stycken har uppdaterats, men i många fall är det bara kosmetiska ändringar.

Ja, det tycker jag. På 1980-talet och tidigare var det i allmänhet större skillnad på den optiska kvaliteten mellan zoomar och objektiv med fast brännvidd än det är nu.

Efter vad jag har läst är de flest objektiven med M42 fattning, från gamla Östtyskland och Sovjet.
Såg även nån Pentax variant.
Är de verkligen lätta att få tag på? Köper man via Ebay eller finns det nätbutiker som fortfarande säljer begagnade gamla M42-objektiv?
De här 30kr adaptrarna från Kina, som man behöver byta mattskivan, för att använda. Är det värt allt jobb?

Efter vad jag har läst är de flest objektiven med M42 fattning, från gamla Östtyskland och Sovjet.
Såg även nån Pentax variant.
Är de verkligen lätta att få tag på? Köper man via Ebay eller finns det nätbutiker som fortfarande säljer begagnade gamla M42-objektiv?
De här 30kr adaptrarna från Kina, som man behöver byta mattskivan, för att använda. Är det värt allt jobb?

Pentax är ett av de större märkena som använde M42-gänga. Ibland kallas t.o.m. M42 för "Pentaxgänga" (även om det är något oegentligt eftersom det var Praktica som "uppfann" den).

Börja med att titta på Tradera. Där dyker det hyfsat ofta upp M42-objektiv som brukar bli ganska billiga när auktionen är över.

Priset på en adapter har inte så mycket att göra med om man behöver byta mattskiva eller inte. Det är helt enkelt så att moderna autofokuskameror har mattskivor som inte är så bra anpassade till manuellt fokuserande. Det spelar ingen roll om det sitter ett originalobjektiv på kameran eller ett objektiv med adapter. Manuellt fokuserande är lika besvärligt oavsett vilket.

Om kameran har Live View så brukar det gå rätt bra att fokusera manuellt (men ganska långsamt förstås).

Är de verkligen lätta att få tag på?

Det brukar finnas en konstant bunt av M42 objektiv på Tradera och eBay hela tiden, men rätt ofta är de ointressanta eller har ett ointressant pris. Tyvärr vet de flesta säljare av objektiv med M42 fattning vilka som är bra, vilket höjer prisnivån ju fler potentiella köpare som finns på t.ex. Tradera eller eBay. Däremot kan loppmarknader vara en guldgruva ibland. Fanns själv ett Helios-44M-4 i Export variant i nyskick för 70kr för någon dag sedan. Ett i liknande skick går på 700kr och uppåt på eBay. Säljarna på loppmarknaderna brukar ha ärvt dessa äldre kameror/objektiv och har därför ofta ingen aning om vad sakerna är värda.
Tipset är att googla på objektiv med M42 fattning och finna dem som många fortfarande håller hög nivå tycker.

Letar man dock efter ett specifikt objektiv kan man givetvis vara beredd att betala vad säljarna begär på eBay, är det ett erkänt bra objektiv i bra skick så får man ändå ofta väldigt mycket för pengarna!

Som tidigare nämnt är dock inte original mattskiva som sitter i kamerahusen speciellt lämpade för manuell fokusering med ljusstarka objektiv, man har helt enkelt svårt att se vad skärpan är, eftersom man inte alls kan se samma skärpedjup i sökaren som man får på den färdiga bilden.
Därför finns det mattskivor som är gjorda för ljusstarka objektiv, t.ex. mattskivan EF-S som passar 40D, 50D och 60D, och motsvarande finns även för fullformatarna (inte att förväxla med objektivfattningen EF-S). Dessa går på runt 350kr och får anses som en bra investering om man tänkt köra med manuell fokusering!

Ok, passar "mattskivan EF-S som passar 40D, 50D och 60D", även min Eos 450D?
Är det samma mattskiva, behövs mattskiva?, också till Nikonobjektiv?

Kan jag glömma allt vad gäller M42-adaptrar då?
Såg den här beskrivningen på en adapter:

Nikon Lens to Canon EOS EF T2i T1i XSI Mount Adapter

"compatible with the ALL Canon EOS models (however, please be aware that it does not work with the digital Nikon DX lenses which do not cover the full 35mm film format.)"

Min kamera är inte fullformat, fungerar den ändå inte med DX linser?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar