Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

G-Objektiv till D100

Produkter
(logga in för att koppla)

Pettsson

Aktiv medlem
Jag är på väg att köpa en D100, men vet inte riktigt hur jag ska göra med objektiv då min budget är lite begränsad, kan inte köpa ~20.000 kronors objektiv... Är G-serien objektiv bra? De har ju ingen bländarring, gör det dem svårhanterliga, att ställa in bländare på kameran? Då de kostar femton- tjugo-hundra måste de ju ha plockat bort något, eller?

Hej

en vettig glugg är nya Tamron 28-75/2.8 kostar runt 4 tusen vilket måste betraktas som otroligt billigt för denna högpresterande optik. Jag har en och sitter den inte på min F100 så sitter den på D100.

Ställa in bländarvärdet görs enkelt(enklare) med kontrollhjulen på huset.

Bara för att det är ett G objektiv är det inte sämre.. de finns i fler olika prisklassser.

Mvh
Johan

Ok, jag fick intrycket av Nikons beskrivning av objektiven att det var billigast möjligt som det står Nikkor på...

Jim, verkligen? Det hade jag ingen aning om, intressant att jag inte läst det någonstans, trots att jag suttit och läst recentioner och produktbeskrivningar i flera veckor.

De nyare Nikon-kameror jag pillat med (dock inte D100) kan inte använda bländarringen på objektivet. Om man nånsin flyttar den från minsta läget så gnäller den, och enda möjligheten att ställa in den är via kamerans kontroller.
Bökigt ibland (typ i M-läge), men enklare i andra fall (oftast är kontrollvredet på kameran lättare att hantera än bländarringen). Bäst vore ju såklart om man kunde använda vilket som.

Hej

F100,F5,D1,D1x,D1h samt nya D2h accepterar bländarval via ring på optik.

Mvh
Johan

stäck skrev:
De nyare Nikon-kameror jag pillat med (dock inte D100) kan inte använda bländarringen på objektivet. Om man nånsin flyttar den från minsta läget så gnäller den, och enda möjligheten att ställa in den är via kamerans kontroller.
Bökigt ibland (typ i M-läge), men enklare i andra fall (oftast är kontrollvredet på kameran lättare att hantera än bländarringen). Bäst vore ju såklart om man kunde använda vilket som.

Det är bara P (och Ph naturligtvis) och S som funkar om du skruvar på ett G-objektiv på en F4.

Pettsson skrev:
Är G-serien objektiv bra? De har ju ingen bländarring, gör det dem svårhanterliga, att ställa in bländare på kameran? Då de kostar femton- tjugo-hundra måste de ju ha plockat bort något, eller?
Det är inte bara budgetgluggar som är av G-typ. Nya 17-55/2.8, 200-400/4 VR och 80-200/2.8 VR är G-optik.

Men man får inte klart märkbart sämre resultat med G-objektiv? Jag måste bestämma mig för om jag ska skaffa två G-objektiv så att jag får ett större "totalt" brännviddsomfång, eller ett av de dyrare objektiven där jag kanske inte har någon tele-zoom (det är ju tele-objektiven som verkligen är dyra verkar det som)

Jag gissar att du menar 28-100/3.5-5.6 och 70-300/4-5.6 när du pratar om G-objektiv? Som Calle skriver så kan man inte dra alla G-objektiv över en kam.

Båda de nämnda objektiven ligger i den lägsta kvalitetsklassen. Men det behöver inte betyda att du inte kan bli nöjd med dem, de kan mycket väl vara ett sätt att utforska vilka brännvidder du är intresserad av.

Men det finns inget måste i att ha ett teleobjektiv. Personligen tycker jag att vidvinkeln är viktigare. Och inget av de där två objektiven erbjuder någon vidvinkel att prata om på en D100. Sigma släpper snart en lågpriszoom med omfånget 18-55. Den tycker jag verkar vara ett lämpligare instegsobjektiv till en D100 än de två du syftar på om budgeten är tajt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar