Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Göra om en färg till genomskinlig i Photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, alltså inte hela lagret.. Ett exempel på vad jag menar: jag har, låt säga, 150 bilder med ett rosa fält som ligger i bakgrunden. För att slippa sitta och beskära bilderna hade jag tänkt göra en droplet som frilägger bilderna från allt rosa. Hur gör jag?
 
Jag har för mig att du väljer att spara bilden för webben... det vill säga att det blir en *.gif bild.

Sen beror det lite på vilken version av PS du använder. Men där har du en ledtråd till var man hittar alternativet 'transparacy'.

Använder du PS 5 eller tidigare så ska det finnas en liten plugin att använda.. nu på senare tid är det integrerat.
 
Använd antingen "Bakgrundssuddgummi" eller "Magiskt suddgummi" Då kan du ange färgen samt antal nivåer bort från den nyansen som ska raderas.

"Magiskt suddgummi" kan ta bort stora partier på en gång medan "Bakgrundsuddgummi" fungerar som en kombination av det vanliga suddgummit och bakgrundssuddgummit.
 
scottsp skrev:
Nej, alltså inte hela lagret.. Ett exempel på vad jag menar: jag har, låt säga, 150 bilder med ett rosa fält som ligger i bakgrunden. För att slippa sitta och beskära bilderna hade jag tänkt göra en droplet som frilägger bilderna från allt rosa. Hur gör jag?

1. Markera färgområde
2. Invertera markering
3. Skapa bana eller alfakanal utifrån markering.
 
Ok. Har fått det att fungera i "spara för webben". Men hur sparar man inställningarna för "spara för webben" så att dropleten fattar att vissa speciella inställningar ska användas?
 
Vet inte riktigt om denna funktion finns i tidigare versioner av ps, men, i cs finns det en rätt trevlig funktion som heter color range.

Gå in där, markera vilken färg du vill markera, välj lämplig fuzziness.

Eventuellet kan man behöva städa lite, men, det brukar gå väldigt fort
 
att göra om en färg till genomskinlighet hade ändå inte funkat. kantpixlarna fade:ar ner mot bakgrunden, så bara för att du gör bakgrundsfärgen genomskinlig betyder det inte att den frilagda bilden sen går att lägga mot andra bakgrunder.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.