Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Göra det enklare att beskära och spara bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Snigge

Aktiv medlem
Hej!

Jag gör ofta om bilder jag har tagit till några vanliga skrivbordsbakgrunder för att sedan kunna publicera bilderna på olika hemsidor.
Låt oss säga att jag har en bild som heter solnedgang_4.jpg och vill beskära den till 1280x1024, 1600x1200 och 1440x900.
Vad jag vet så kräver det att jag måste välja "Crop Tool", välja ett preset, spara som, lägga till ****x**** i filnamnet och sedan spara den och välja quality. Ångra crop och göra allt igen på nästa upplösning.

Så jag undrar om det finns något sätt att automatisera mycket av detta. T.ex att bilden blir sparad automatiskt i en viss kvalité så fort jag har använt Crop Tool. Kanske finns några funktioner eller script till PS som gör detta?
Finns det något annat program som möjligtvis klarar det?

Mvh Ivar
 
Hej, Ivar!

Det borde gå att skapa makron som gör de där sakerna. Nu har inte jag stora Photoshop, endast Elements, och där finns inga makron. Men såvitt jag förstått så kan i stort sett allting automatiseras med makron i CS2/CS3.

Annars har jag hört talas om ett program för automatisk beskärning av många bilder. Jag googlade på batchcrop och hittade det här: http://www.photoelf.org/help/batchcrop.shtml
Det är mycket möjligt att det är det jag hört talas om.

När jag sedan googlade på orden åtskilda (batch crop) fick jag 1.160.000 träffar, så det finns säkert massvis av andra program också för sådana här uppgifter. Ett var gratis såg jag bland de första träffarna.

Mvh.
Lasse C
 
Du skulle ju kunna göra bilden till ett Smart Object layer. Då kan du använda Image size i ett Macro och du tappar ingen upplösning när du gör om bilden till olika storlekar...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.