Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Går det att använda dess objektiv till någon nyare DSLR?

Produkter
(logga in för att koppla)

bajano02

Medlem
Hej!

Hittade på pappas gamla kamera med tillbehör i dag, och jag undrar som rubriken lyder eller om det bara är att slänga dom.

Kamera: Konica Autoreflex T3

Objektiv 1: Konica Hexanon AR 50mm F1,7

Objektiv 2: Konica Hexar AR 28mm F3,5

Objektiv 3: Vivitar 75mm - 205mm 1:3,8 Close focusing Auto Zoom


Sen Är det lite andra olika grejjer med...

* KFT Auto Teleplus 2X

* Extension Rings 3 AR

* Impakt 58 mm 5 section

* Motljus Skydd 24 mm - 28 mm

* 4 St olika linser med effekt, Typ sunny och cross

* Samt ett Polarid filter


Någon som vet vad för kameror dessa saker passar på om det ens är värt att ha kvar?

Tacksam för alla svar // Stefan
 
Det passar inte på någon DSLR. Det enda du kan använda är filtren.
Värdet på prylarna skulle jag uppskatta till nån hundralapp per del om du lyckas hitta en köpare.
 
Det lär gå att montera objektiv med Konicafattning på kamerahus i 4/3-systemet (Olympus, Panasonic) efter viss modifiering av bajonetten. Någonstans i Olympusforumet finns en tråd där någon länkat till en sida som visar hur man gör.

Om det är sen är värt besväret är en annan fråga. De där objektiven är ju manuella, så du får förstås ingen autofokus. Antagligen är det fler funktioner du tappar. Vilka står förhoppningsvis på sidan, om du hittar den.

På sjuttiotalet hade jag själv de där normal- och vidvinkelobjektiven. Vill minnas att jag var nöjd med i varje fall normalen (50 mm).

Olle
 
Det lär gå att montera objektiv med Konicafattning på kamerahus i 4/3-systemet (Olympus, Panasonic) efter viss modifiering av bajonetten. Någonstans i Olympusforumet finns en tråd där någon länkat till en sida som visar hur man gör.

Om det är sen är värt besväret är en annan fråga. De där objektiven är ju manuella, så du får förstås ingen autofokus. Antagligen är det fler funktioner du tappar. Vilka står förhoppningsvis på sidan, om du hittar den.

På sjuttiotalet hade jag själv de där normal- och vidvinkelobjektiven. Vill minnas att jag var nöjd med i varje fall normalen (50 mm).

Olle


Okej, Nu hittade jag på det, Det ska iaf gå att få ordning på 2 av objektiven.

Tack för svaren

Stefan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.