Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gästalbum på fotosidan

Produkter
(logga in för att koppla)

urbano

Aktiv medlem
Fotosidan håller på att utvecklas till ett förnämligt bildarkiv, med många riktigt bra fotografier inom alla kategorier.
Har funderat på hur man skulle kunna lyfta fram bilderna lite mer. Det gäller kanske speciellt sådana som laddats upp veckor eller månader tillbaka och som sedan kanske hamnar i glömska.

En idé vore kanske att varje månad/vecka ha ett "gästalbum" där någon av fotosidans medlemmar fick sätta ihop säg 8 bilder (eller 12) av sina favoriter (naturligtvis inte egna bilder då)

Och gärna då lite äldre bilder. Tycker det skulle vara rätt kul att testa.

Ulf
 
mycket bra, och det kanske skulle sättas som en "bonus" till dom som har tagit sig tid att komenterat mest.
"för att få upp komenterandet på fotosidan
 
kanske de,
Men jag tycker iallafall att den som har tagit sig tid att komentera "bra" ska ha någon belöning..
 
Ungefär så här menade jag:

Fotosidemedlemmar får anmäla sig till administratörerna om de vill plocka ihop ett album "favoritbilder". Sedan kan det ju vara på olika teman om man så önskar eller bara en härlig blandning.
Tex November månad "Några av Terjes favoriter" (för att nu ta en fotograf som alla känner till)

Det som skulle kunna stöta på problem är om fotografen till de bilder som väljs ut inte vill att de ska plockas ihop bland andra. Men där kan man ju individuellt fråga var och en.

Kan inte se några särskilda nackdelar med detta, för de flesta vill väl gärna att bilderna visas.

Håller man på ett tag så borde det bli en bra spridning på fotografer också (man kan ju t.ex. bestämma att bara en bild av varje fotograf kan bli utvald)

"Gästalbumet" skulle exponeras lite extra på startsidan.

Tja, det var en idé i alla fall.

Ulf
 
Väldigt bra idé! Det vore väldigt intressant att se vilka bilder olika fotografer har som sina favoriter. Säkert inte samma!
Jag tycker iofs att "bra kommenterande" ska uppmuntras men är tveksam om det är rätt att bara de som gett många bra kommentarer ska få göra gästalbum. Kan man helt enkelt inte bara börja med att de som skulle vilja göra ett sånt kan anmäla sitt intresse, så får man se hur många det blir.
 
Kim7i skrev:
jag har gjort en 10-i-topp lista under min profil iaf..kolla gärna in :)

Jo, jag har sett Kim och det är bra! Kan ge lite hjälp när man vill hitta bilder. Har själv något liknande. Men kanske skulle det vara kul om man utvecklade det?
 
Kul med gästalbum!

En strålande idé Ulf!
Gärna då också med en kommentar varför man valt just den bilden.
 
Kan inte annat än att hålla med samtliga föregående talare! Vill ha! Men hu så svårt att välja ut? Man kanske ska kunna få välja ett tema/rubrik till ett sådant gästalbum, "Mina tio bästa naturbilder", "mina tio mest vår-känsliga bilder", eller ....

Givetvis upp till den som skulle få uppgiften för veckan!
-Christian
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.