Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funkar inte slavfunktionen med Pentax Ist*Ds?

Produkter
(logga in för att koppla)

raskolnikov

Aktiv medlem
Köpte slavtändare och körde i M-läge likt grabbarna på Pentax sade till mig. Den utlöser för tidigt! Finns det något sätt att få den att synka eller går det inte att köra slav med min kamera? Jäkla skräp isåfall!

Utlöser för tidigt?

Förklara lite utförligare, jag förstår inte problemet riktigt. Vissa blixtar har en sk. pre-flash och då tänder slavtändare på den, som egentligen inte är själva blixten.

/Henri

ja det är pre-flashen

går den att stänga av på något sätt? M-skulle vara sättet enligt PENTAX själva

Har med blixten att göra också, kolla sen att du inte har red-eye reduction på, ser ut som ett litet öga på blixtmoden.

Förklara närmre somsagt. Vad är det för slavtändare, var sitter den, använder du den interna blixten på ds'en eller har du en extern blixt där med?

/Henri

Jag har råkat ut för samma problem och då var red-eye avslaget. Om jag satte på en extern liten blixt på kamera som fick utlösa slaven så gick det bra. Min slutsats blev att den interna blixten "skvätter" lite innan huvudblixten även utan red-eye. Eventuellt kan det bero på att kameran använder den interna blixten för autofokushjälp vid dåligt ljus. //Lars

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar