Annons

Funkar det med CompactFlash > 2 GB i D100?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ingvar

Aktiv medlem
Hej! Har planer på att skaffa litet snabbare minneskort till min D100 och tänkte då även spränga 2GB (FAT16)-gränsen. Är det någon som har erfarenhet av 4GB kort i D100? Funkar det? Jag kikar fr a på Lexar 80X WA, Sandisk Ultra II och Sandisk Extreme III. Min D100 har firmware 2.0 men jag kan inte hitta någonstans om den har stöd för FAT32 eller om 4GB-korten kör FAT32, men det bör dom väl köra? Och vad händer när man trycker "formattera" på D100? Det är ju mycket pengar att köpa ett sådant kort, så det vill till att det funkar...

Tack för eventuella svar och GOD JUL!

Hälsningvar

Om det inte står specifikt skulle inte jag chansa.

Sandisk kommer annars med ett nytt kort nu i dagarna som skulle kunna passa. Det är på totalt 4GB, men är uppdelat i två banker. Fungerar alltså som 1x4GB eller 2x2GB åt gången. Du kan välja mellan att ha 4GB som ett stycke, eller 2GB åt gången i bank 1 och 2. Då klarar även kameror som bara klarar upp till 2GB att använda kortet, men när första banken är full får du ta ut kortet och slå över en switch till andra banken.

Damocles skrev:
Du kan välja mellan att ha 4GB som ett stycke, eller 2GB åt gången i bank 1 och 2. Då klarar även kameror som bara klarar upp till 2GB att använda kortet, men när första banken är full får du ta ut kortet och slå över en switch till andra banken.

Tack för snabbt svar Peter! Mitt specifika problem är att jag jobbar med kameran i ett undervattenshus. Syftet med att skaffa större kort skulle fr a vara att kunna plåta med RAW-format utan att byta/ta ut kort under en dykdag. Annars måste jag öppna huset, med allt vad det innebär av risker och merarbete, fr a när man är ute på en gungande båt! Så switchar - no good!

Hälsningvar

jimh skrev:
Ja, det funkar. Jag kör 4 GB microdrive i min D100.

Tack Jim, det låter ju hoppingivande! Nu hoppas jag bara att någon kan skriva detta även om de nya, snabba flashkorten. Idag kör jag med två 1 GB IBM Microdrive. Nedladdningen av RAW-filer till dessa är inte världens snabbaste, som du vet. Min förhoppning är att kunna halvera den tiden. Det finns data som talar för att det är möjligt, se Rob Galbraith. IBM Microdrive performace ska enligt samma källa ligga på 0,4-0,7 MB/sek i motsv testsituation, dvs i kameran,praktisk benchmark, inte max read/write. Max skrivhastighet är enl tillverkarna ca 5 ggr högre för Sandisk Extreme III än för IBM Microdrive. I praktiken verkar det i en kamera bli en dryg fördubbling till tredubbling av prestanda. Men det skulle vara guld redan med en halvering av tiden för processning av RAW-filer i min D100!

Hälsningvar

Hittade nu följande text på Nikons support:

De flesta Nikon digitalkameror använder sig av den vanligaste formateringen som kallas FAT16, denna formatering begränsar kamerans kapacitet till 2GB. Om man använder sig av ett större minneskort än 2GB kommer ändå endast 2 GB att kunna användas. Kameror som är kompatibla med FAT 32 systemtet kan använda större minneskort. Nikon D100, D2H, D2X, D70 och COOLPIX 8800, 8700, 8400 har support för FAT16 plus FAT32 som i sin tur hanterar minneskort med större kapacitet än 2GB.

Så då borde det ju funka!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar