Annons

Funkar Cokin P till Canon 17-40 på film?

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas74

Aktiv medlem
Filter till vidvinkel

Finns det någon möjlighet att använda filter till riktig vidvinkel 17-20mm och då talar jag i fullt format med dia.
Har själv en cokin-hållare och det funkar ner till 24mm, men vad är bästa lösningen under det?

Tänker på avt.gråfilter och ev.polfilter.....

Funkar det med fasta filter? eller är det bara att utesluta filter till sådan vidvinkel?

Mvh
Andreas

Till mitt Cosina 19-35 använde jag såväl Cokin P som vanliga icke-slimmade polarisationsfilter. Cokinhållaren fick jag förvisso kapa yttersta facket på.

Lita inte på vad filtertillverkarna skriver. Brännvidden är inte det enda som har betydelse. Lika viktigt är hur objektivet är konstruerat.

Det som gäller är att testa. Eller om du skriver vad du har för objektiv, så andra kan bidra med sina erfarenheter av det.

Cokin har kommit med en ny filterhållare som är gjord för vidvinkelobjektiv ner till 20 mm brännvidd. Hållaren är gjord för endast ett filter. Vad hållaren kostar har jag ingen uppgift på så jag vet inte vilket som blir billigast av att köpa den nya filterhållaren eller att köpa en standardhållare och modifiera den.

Har ingen aning om vad filtertillverkarna skriver......jag har givetvis testat själv. Har ett canon 20-35/3,5-4,5 och då börjar filterhållaren synas när man har mindre än 24mm.

Men om det funkar att kapa bort yttersta facket så vore det ju kanon, det används ju ändå aldrig.
Då funkar det kanske ner till 20mm, bra förslag.

Men då återstår frågan för ännu vidare vinkel.
Jag har nämligen funderingar på att köpa ett canon 17-40 och då undrar jag om det går att använda filter för hela den vidvinkeln?

gujo skrev:
Cokin har kommit med en ny filterhållare som är gjord för vidvinkelobjektiv ner till 20 mm brännvidd. Hållaren är gjord för endast ett filter. Vad hållaren kostar har jag ingen uppgift på så jag vet inte vilket som blir billigast av att köpa den nya filterhållaren eller att köpa en standardhållare och modifiera den.

Ok, det kan ju vara ett alternativ.

Men vad finns det för möjligheter ner till 17mmm då? någon som vet?

Jag byter titel på tråden så kanske fler vaknar. Det måste finnas många som kör Cokin P på 17-40/4-objektivet.

jag har kört med cokin filtersystem till mitt 17-40 och det vinjetterar inte på min 20D. Är dock tveksam till om det skulle fungera bra på en ff kamera, men det är ju inga problem för din del...

Nej, Cokin P funkar inte på brännvidder under 24mm till småbild. Jag kör med en filterhållare med endast ett fack (har kapat de två yttre med en bågfil) men det vignetterar ändå vid 20-22mm.

Lite jobbigt är det, iaf när jag använder min F90X med 92% sökarbild, då syns nämligen inte vignetteringen i sökaren men den finns där på filmen. På en F3 med 100% sökare syns vignetteringen tydligt.

Emil, inte har du väl ett Canon 17-40/4 till dina Nikon?

Det beror som sagt helt på optikens konstruktion och inte bara på brännvidden. För mig funkar det som sagt helt perfekt vid 19 mm med Cosina 19-35 och en p-hållare med två fack.

jimh skrev:
Emil, inte har du väl ett Canon 17-40/4 till dina Nikon?

Sant...

Men bildvinkeln vid 17mm är ju större än vid 20mm, och den borde ju räknas från samma punkt, dvs filmplanet?

Nej, jag skall inte käfta, det är mycket möjligt att det fungerar.

Om objektivet vore en enkel lins skulle punkten sitta precis mellan linsens centrum och filmplanet. Men vidvinklar till spegelreflexer är komplicerade konstruktioner och punkten kan nog sitta i princip var som helst.

Jo, jag har ett EF 17-40/4L och Cokins P-system... men inte en fullformatssensor.. Jag har däremot en 1D MKII me 1.3x (eg. 1.25x).

Filterhållaren funkar bara om man sågar bort yttersta spåret, annars vinjetterar den (syns i sökaren)..och detta är alltså ändå med 1.3x sensor. Med film får man nog kutta de två yttersta, eller införskaffa X-Pro hållaren eller den nya Z-pro.

Kollade själv upp på cokins-hemsida.
X-pro är inte aktuellt i detta fall men z-pro verkar ju intressant. Om man ska lita på tillverkarna så funkar den med 3 fack ner till 20mm och vänder man på hållaren så får den endast ett fack och skall då funka på ännu lägre brännvidder.

Vet ni någon som säljer detta system ännu?

Har mejlat Sc.photo och frågat om dom kan ta hem det...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar