Annons

Fungerar andra objektiv med Canons STM teknik

Produkter
(logga in för att koppla)

Blajan

Ny medlem
Hej, jag ska precis köpa min första systemkamera och har bestämt mig för att köpa en Canon 650D.
Jag vill även ha möjligheten att filma med bra kvalitet och autofokus.
Canons objektiv med STM (stegmotor) tar ju bort oljud vid autofokuseringen.
Det jag undrar är om det finns andra objektiv som passar kameran som nyttjar STM funktionen på kameran för att slippa oljud vid filmning.
Nån som kan svara ?

// Jan

Hej, jag ska precis köpa min första systemkamera och har bestämt mig för att köpa en Canon 650D.
Jag vill även ha möjligheten att filma med bra kvalitet och autofokus.
Canons objektiv med STM (stegmotor) tar ju bort oljud vid autofokuseringen.
Det jag undrar är om det finns andra objektiv som passar kameran som nyttjar STM funktionen på kameran för att slippa oljud vid filmning.
Nån som kan svara ?

// Jan

STM är en slags motor som sitter i objektiven och sköter skärpeinställningen. Det finns två olika slags STM-motorer: Lead screw type som är tysta (sitter i 18-135 STM och 18-55 STM) och Gear type som sitter i 40/2,8. Den senare varianten är inte helt tyst.

Canons dyrare objektv har USM-motorer som också är praktiskt taget ljudslösa (totalt ljudlös autofokus finns inte).

STM ska även ge mjuk automatisk fokusering vid videofilmning. Det finns även USM-motorer som ger det.

STM-motorerna ska antagligen ses ett bättre alternativ till AFD- och MM-motorerna som sitter i många av Canon billigare objektiv.

Jag föreslår att du testar med lite olika objektiv i en fotobutik.

Det kan också vara värt att tänka på att professionella videofotografer som regel fokuserar manuellt.

För att vara extra tydlig då det inte helt framgår i frågan: STM sitter i objektivet och har inget med kameran att göra. Hur tyst ett objektiv fokuserar hos Canon beror helt och hållet på objektivet som man monterar på den. F ö fick du ett lysande komplett svar av föregående inlägg. Det jag kan tillägga som inte handlar om ljud är att STM objektiven är ffa framtagna inte för ljudlösheten i sig utan för att de skall tillåta snabbare autofokus vid de små fokuseringsetapper som sker vid filmning då sensorns kontrastautofokus används helt eller delvis (i 650D och 700D och f ö i EOS-M). De skall vara något snabbare att fokusera än USM och vanliga mikromotorobjektiv i live view läget - tyvärr har Canon lyckats lite dåligt med den praktiska implementeringen då flera tillverkare fokuserar snabbare med kontrast AF (ffa Panasonic, Olympus, Sony, Samsung).

Ska du köpa 650D, vänta en månad. Nu när 700D och 100D släpps så kommer som sagt även kitobjektivet 18-55mm med STM och du borde kunna få det till en 650D med. Annars får du ett vanligt 18-55mm som låter rätt mycket.

Nu har jag Canon men jag tar nästan bara stillbilder. Om filmning är ett huvudsyfte eller lika viktigt som stillbilder och du inte i praktiken vill fokusera manuellt vid filmning så skulle jag rekommendera starkt att du även noga funderade igenom val av system och tog en ordentlig titt på micro 4/3 och Sony NEX och SLT kaneror. Det är en sak att ha autofokus vid filmning och en annan att kunna använda den i praktiken. Jag föreslår att du går till en fotohandlare och testar autofokus i live view läget på 650D jämsides med alternativen och ser att det fungerar tillfredsställande för dig om du inte gjort det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar