Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funderingar till udda DIY kamera.

Produkter
(logga in för att koppla)

Viggenpatrik

Avslutat medlemskap
tänkte så här, man tar:

tex digitalkompakt med trasig optik
någon slags vidvikeloptik med bra ljusinsläpp
bygger eget hus och monterar allt, låter ju enkelt men ja antar att det blir en del jobb.

Men nu till problemen, jag vet inte om ja tex kan ta ett beggat vidvinkelopjektiv från en 35 mm kamera, hur går det ihop till en liten ccdsensor?

en av fördelarna man får om plcokar isär en kompakt är att jag kan fixa så jag kan anväda min universalblixt med bra ledtal.

All hjälp är välkommen! tack på förhand//Patrik
 
Hepp!


moderna CCDer till småbilds SLR digitalare är ungefär samma storlek som en bildruta är dvs 24x36mm

Vet inte hur det är med kompaktarna och speciellt de äldre modellerna (dvs äldre än 2år)

Chris
 
Ett objektiv, vilket som helst, skulle väl kunna fungera. Det viktiga är avståndet mellan optik och sensoryta, dvs det plan som objektivet fokuserar på. Kommer du för nära kan det bli problem med att överhuvudtaget fokusera, är avståndet för stort så får du ett macroverktyg.
Så; mät upp monteringsdjupet i den kamera du tar objektivet ifrån, så exakt du kan, sen är det bara att testa.

Gr.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.