Annons

Fundering om brännvidd och avstånd

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas89

Medlem
Jag har en fundering som gnager i huvudet som jag hoppas att ni kan svara på..
Det har ingenting med praktiskt användande att göra, utan bara nyfikenhet och fundering..

Om jag fotograferar ett föremål med 50mm brännvidd, på 10 meters avstånd.
För att sedan fotografera samma föremål med 500mm brännvidd på 100 meters avstånd

Kommer det att avbildas lika stort på båda fotografierna?

Är det så enkelt?

Om inte, vad beror det på?

MVH
Niklas

Ja, det stämmer. Vid samma bländare blir d u skärpedjupet samma. Vad som skiljer blir att bildvinkeln blir mycket snävare med 500mm.

Jag tror det Niklas syftade på min sin fråga i första hand inte gällde skärpedjupet utan storleken på motivet, förstoringsgraden som man får vid olika brännvidder och olika avstånd.

...och det stämmer även det, att om du dubblerar brännvidden så kan du också dubblera avståndet till motivet och få det att fylla upp lika stor del av bilden. (avbildningsskalan blir lika)

En tabell på det kan man hitta här: http://blog.forret.com/2010/02/focal-length-for-the-common-man-portrait-distance/

//Fredrik

Kom ihåg att avståndet ändrar perspektivet. Det gör inte brännvidden. Därför kommer objektet se "lika stort ut", men själva formen kommer se annorlunda ut på de två avstånden.

För att ta ett väldigt tydligt exempel. Om du tittar på ett vanligt, fyrbent köksbord på 1 meters avstånd och sedan på 10 meters avstånd så kommer bordet se extremt olika ut. På 1-meters-bilden kommer de bakre benen vara mycket närmare varandra än de främre. På 10-metersbilden kommer avståndet mellan de bakre benen vara nästan lika långt ifrån varandra som de främre.

Därför funkar det inte riktigt att "zooma med fötterna" som det så ofta tipsas om. Perspektivet förändras med avståndet. Brännvidden ändrar bara beskärningen.

Jag tror det Niklas syftade på min sin fråga i första hand inte gällde skärpedjupet utan storleken på motivet, förstoringsgraden som man får vid olika brännvidder och olika avstånd.

...och det stämmer även det, att om du dubblerar brännvidden så kan du också dubblera avståndet till motivet och få det att fylla upp lika stor del av bilden. (avbildningsskalan blir lika)

En tabell på det kan man hitta här: http://blog.forret.com/2010/02/focal-length-for-the-common-man-portrait-distance/

//Fredrik

Det var precis det jag skrev (läs "JA") och att DESSUTOM ("d u") är skärpedjupet samma vid samma bländare vid de angivna avstånden.

Vi måste ju komma ihåg att det i praktiken inte går att jämföra så enkelt. Står det 85mm på objektivet så är det inte det i verkligheten. 300mm är aldrig exakt 300mm osv osv..
Men man vill ju såklart tro att det 300mm objektiv man har är EXAKT 300mm, men så enkel är inte världen vi lever i.
/N

Vi måste ju komma ihåg att det i praktiken inte går att jämföra så enkelt. Står det 85mm på objektivet så är det inte det i verkligheten. 300mm är aldrig exakt 300mm osv osv..
Men man vill ju såklart tro att det 300mm objektiv man har är EXAKT 300mm, men så enkel är inte världen vi lever i.
/N

Man får väl anta att vi redan räknat så att det stämmer.
Samma som att man får anta att man står exakt på rätt avstånd.

Admin: Raderat språktjafs. Från forumreglerna:

Språk, personangrepp, uppvigling
Använd ett rimligt och städat språk. Kommentera inte andras sätt att skriva, såsom felstavningar, särskrivningar etc.

Senast redigerad av en moderator:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar