Annons

Fundering kring att använda två blixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

Rickuz

Aktiv medlem
För tillfället har jag en 600EX och den tillhörande radiosändaren STE3-RT.

Jag går i tankar på att köpa ytterligare en 600EX så att jag kan använda två blixtar i min softbox, och på så sätt uppnå bättre ljusstyrka när jag arbetar utomhus i dagsljus. (Se bifogad bild).

Men 600EX är ju en ganska dyr blixt, och nu tror jag att jag har en en smartare lösning. Är det kanske lika bra att jag köper en billigare blixt, t.ex från Metz eller liknande budgetmärken, och låter ljuset från 600EX trigga den?

Båda blixtarna ska ju trots allt sitta inuti samma softbox, och blixtljuset rån min 600EX borde väl kunna trigga en blixt av annat märke? För visst har alla speedlite-blixtar optiskt slavläge?

Tänker jag rätt och smart, eller är jag ute och cyklar i tokträsk? :)

Bilagor

• Screen Shot 2013-06-07 at 5.28.35 PM.jpg
    Screen Shot 2013-06-07 at 5.28.35 PM.jpg
    15.1 KB · Visningar: 323
Senast ändrad:
Nej det är inte så vanligt som det rimligtvis borde vara. Kolla upp det innan du köper nåt.

600EX kan väl inte kombinera IR och radiovågor? Antingen eller, och med IR blir det inte längre lika kul om man en gång börjat använda radiosändare.

Jag antar att jag skrev fel. Jag är fortfarande ganska färsk när det gäller blixtfoto. När jag talar om "optisk slavläge" så menar jag inte IR. Jag menar funktionen som gör att en blixt tänder när den ser ljuset från en annan blixt.. Men det kanske heter någonting helt annat?

Jag undrar alltså om det är en smart idé att köpa en billigare blixt och låta den tändas av själva blixtljuset från min 600EX.

Jag antar att jag skrev fel. Jag är fortfarande ganska färsk när det gäller blixtfoto. När jag talar om "optisk slavläge" så menar jag inte IR. Jag menar funktionen som gör att en blixt tänder när den ser ljuset från en annan blixt.. Men det kanske heter någonting helt annat?

Jag undrar alltså om det är en smart idé att köpa en billigare blixt och låta den tändas av själva blixtljuset från min 600EX.
Nej. Du kommer säkerligen skjuta dig själv i foten. Din slavblixt kommer inte kunna läsa av vilken hastighet den ska ha. Det betyder att du kommer behöva gå fram och ändra tiden varje gång.
Jag köpte Odin som radiosändare istället för Canons radiosystem just för att jag äger speedlites sedan tidigare. Det är guld att kunna ändra allt direkt från kameran.

Om du med "hastighet" menar brinntid så stämmer det. Slavblixten måste köras i manuellt läge, och då får man ställa in effekt för hand (en viss effektinställning ger en viss brinntid). I studiomiljö är det dock inte så kritiskt eftersom avståndet mellan motiv och kamera samt avstånden mellan motiv och blixtar sällan ändras. Man behöver alltså inte ställa om effekten på slavblixten speciellt ofta.

Det är dock tveksamt om det fungerar att köra 600EX:en i E-TTL-läge. Det är inte säkert att TTL-systemet klarar av att det finns en blixt utanför TTL-systemet som ger en massa ljus. Så man måste antagligen köra båda blixtarna i den aktuella uppställningen manuellt.

Nej. Du kommer säkerligen skjuta dig själv i foten. Din slavblixt kommer inte kunna läsa av vilken hastighet den ska ha. Det betyder att du kommer behöva gå fram och ändra tiden varje gång.
Jag köpte Odin som radiosändare istället för Canons radiosystem just för att jag äger speedlites sedan tidigare. Det är guld att kunna ändra allt direkt från kameran.

Om du med "hastighet" menar brinntid så stämmer det. Slavblixten måste köras i manuellt läge, och då får man ställa in effekt för hand (en viss effektinställning ger en viss brinntid). I studiomiljö är det dock inte så kritiskt eftersom avståndet mellan motiv och kamera samt avstånden mellan motiv och blixtar sällan ändras. Man behöver alltså inte ställa om effekten på slavblixten speciellt ofta.

Det är dock tveksamt om det fungerar att köra 600EX:en i E-TTL-läge. Det är inte säkert att TTL-systemet klarar av att det finns en blixt utanför TTL-systemet som ger en massa ljus. Så man måste antagligen köra båda blixtarna i den aktuella uppställningen manuellt.

Jag hade ju faktiskt tänkt att köra både 600EX och slavblixten i manuellt läge. E-TTL finns inte ens i mina tankar när det gäller trådlöst blixtfoto med flera blixtar. :)

Allt jag vill är att trigga min 600EX med STE3-RT, och att den "billigare" slavblixten ska triggas av ljuset från 600EX. Om detta går så är jag nöjd, men om inte så biter jag i det dyra äpplet och köper en till 600EX.

Det går. Canon kan det inte. Vissa Nikon har optisk slav (SU-4 mode) SB 26, 80dx, 800 kan vara aktuella eller nåt nytt kinamärke.

Jag hade ju faktiskt tänkt att köra både 600EX och slavblixten i manuellt läge. E-TTL finns inte ens i mina tankar när det gäller trådlöst blixtfoto med flera blixtar. :)

Allt jag vill är att trigga min 600EX med STE3-RT, och att den "billigare" slavblixten ska triggas av ljuset från 600EX. Om detta går så är jag nöjd, men om inte så biter jag i det dyra äpplet och köper en till 600EX.
Man kan ju köpa en fotocell hos kaffebrus och koppla den till sin blixt. Vet inte om billigare slavblixten har det inbyggt. Jag tycker du ska bita i det sura äpplet eftersom du blir mobil och får ETTL på köpet. Du kommer bara störa dig på att fippla med det andra sättet.

Tror du inte att det kan komma att bli lite tröttsamt att behöva "öppna" softboxen varje gång du måste justera den manuella blixten, och att du ganska omgående skulle ångra att du inte lade de extra pengarna på ytterligare en 600EX-RT? Tycker Canons nya radiosystem är finemang och jag ska själv satsa på en andra 600EX-RT. Du har väl noterat att det är 800:- cashback på den fram till den siste juni?

Ok, men då vet jag att det går som jag hade tänkt mig. Tack för informationen allesammans!

Å andra sidan så kan det hända att ni har rätt och att jag kanske borde satsa på en till 600EX istället. Jag får spåna på saken. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar