Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funderar på att komplettera med ett analogt kamerahus

Produkter
(logga in för att koppla)

Dajo

Aktiv medlem
Jag har en D70 med div objektiv
Nikkor 18-70mm
Sigma 70-300 APO Macro
Nikkor 50/1.8

Jag funderar lite på att komplettera med ett analogt kamerahus bara för skojs skull.

Vad är det bliiligaste man ska köpa och ändå få kvalitet och funktionalitet?

Begagnat hade jag tänkt mig.

Hur fungerar mina objektiv med en analog kamera?

Senast ändrad:
Ditt 18-70 är ett DX-objektiv och går inte att använda på en kamera med film. Då resten av objektiven har bländarring gör det att urvalet blir stort. Du kan köpa vilket AF-hus som helst och använda med dem.

Jag brukar förespråka F801/F801s. Den kostar en tusenlapp och är en suveränt gedigen kamera med superb sökare. Steget upp från den blir F90/F90x som är nästa generation.

Vill du ha hus som hänger med om du köper AF-S-, G- och VR-objektiv i framtiden måste du köpa något nyare. Bland de nyare husen skulle jag nog inte rekommendera mindre än F80. Känner du dig lite mer på spenderhumör kan du ju snegla på F100 som går för priser som är rena stölden idag.

Jag valde att komplettera med en F3.
Ett manuellt hus som inte stödjer G-optik eller VR, men ett rubust hus som knappast drar någon ström alls. Bara ljusmätaren kräver ström.

Det huset räknar jag med att det alltid kommer att funka oavsett väder.

F90x och Sigma HSM?

Jag går i samma tankar som Daniel men har en Sigma 70-200/2.8 HSM dvs motsvarande Nikons AF-S. Funkar den gluggen på F90x??? Har blivit rekommenderad F90x av en handlare istf F80 som är lite plastigare.

Klarar F90x gamla manuella objektiv?

Dock så måste jag invända som F75-användare att steget imellan F75 och F80 är ganska litet, endast att F80 har ett ganska så tilltaget pris i jämförelse och lite robustare hus.

Kommer min Micro-Nikkor 105mm fungera på ett analogt hus? Den har ju bländarring.

Jag hade tidigare en Canon EOS33 som jag ångrar att jag sålde och vill nu ha ett analogt komplement till min D70. Ska jag satsa på ett Nikon-hus i och med att de flesta gluggarna passar till ett film-hus. Men vilket Nikon-hus kan man likställa eller jämföra med EOS33:an?

det finns två st f-90 hus ute på cyberbörsen för 2500 -
måste vara ett bra pris
en med två objektiv + blixt .+ lite annat
vrakpris !
inlagt den 18

Lionheart skrev:
Kommer min Micro-Nikkor 105mm fungera på ett analogt hus? Den har ju bländarring.
Om det är ett AF-objektiv måste du skruva på en mätargaffel om huset är tillverkat före slutet av sjuttiotalet. Är huset nyare än så så funkar det rakt av.
Lionheart skrev:
Men vilket Nikon-hus kan man likställa eller jämföra med EOS33:an?
Inte så hemma på Canon men jag har för mig att F80 brukar vara den kamera man jämför med EOS 30.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar