Annons

FS Galleri

Produkter
(logga in för att koppla)
Det heter Lägg ned röst, eftersom det är det det handlar om. Vet ej betyder inte samma sak.

Okej, oavsett vad det heter. Om man då drar det lite till sin ytterlighet. Vad händer om alla "lägger ned röst"???

Att inte rösta är lika med 0, och kan därmed avskaffas!
"Ja" eller "Nej" är ju att ta ställning. Kan man inte, förbli tyst! Och, att inte lita på systemet är ju fel! Gör man inte det, finns inte ärliheten från båda sidor så är det ju bara att stänga.....

Antalet röster, lär minska om Nej-röstarna skall motivera sina beslut. Så, om det skall va 11, 23, eller XXX röster låter jag va osagt. Det finns säkert statistik på detta.
 
...
Det är viktigt att vara med på att grundtanken inte är att ge feedback på refuserade bilder, utan att tvinga juryn att ta ett val.

Det är återkommande att medlemmar upplever refuseringsvalen som "genomtänkt feedback" och eftersom det inte är det så blir frustration.

Visst förstår jag tanken med att "tvinga" juryn att "tänka till" för att på så sätt göra ett "genomtänkt" val.

Frågan är ju bara om det funkar som det ska?
Mitt intryck är att det inte alls funkar som det är tänkt.

Flera av "motiveringarna" jag fått vid refuseringar, ger mig det bestämda intrycket att "jurymedlemmen" ifråga tagit ett alternativ, utan att egentligen tänka igenom valet över huvud taget.

Att "gömma undad" motiveringarna lär inte göra något det minsta lilla bättre.

För vare sig det gäller att bilderna refuserar, eller "godkäns" så borde det väl krävas ett genomtänkt beslut i båda fallen?
Och med genomtänkta beslut borde detta väl ändå avspeglas betydligt bättre i motiveringarna?

Vid ett par tillfällen så har jag fått "handskrivna" motiveringar, som starkt antyder att personerna ifråga inte tagit sig tid att titta ordentligt på bilderna, alternativt inte tänkt igenom sitt val särskillt väl.

Alternativet till avslag utan motiveringar kan knappast vara bättre.
Det lär garanterat leda till ännu mer frustration.

Som jag ser det så är det enda som kan stilla kritiken mot GFS att konceptet görs om tillräckligt mycket, och att motiveringarna vid avslag finns lätt åtkomliga, men att motiveringarna är betydligt bättre genomtänkta.

Sedan så har jag funderat en del på det här med "juryns" samansättning.
Här finns det ett stort problem.
Samansättningen är i praktiken olika för varje bild.
Detta skapar per automatik en viss godtycklighet.
Jag är helt övertygad om att en och samma bild kan i den ena samansättningen refuseras, för att vid ett annat tillfälle, med en "annan" jury (för det är ju vad det i praktiken handlar om) tas in i GFS.

Tycker att Appia med sina exempel visat på att denna "godtycklighet" är ett verkligt och i högsta grad existerande problem.

För att ta en helt annan vinkel på problematiken.

Det krävs mycket för att en bild ska bli accepterad.
Men jag upplever kraven på de som skall agera jury som betydligt lägre.
Kraven borde vara lika höga i båda fallen.
Och hade "juryns" motiveringar i kombination med deras urvalsarbete, hållt lika hög klass, som de allra flesta bilderna gör i GFS.
Så hade den här tråden knappast existerat över huvud taget.

Det är min personlig, subjektiva(?) åsikt att det krävs en helt annan sammansättning av "juryn" för att denna skall leva upp till lika höga krav som de krav bilderna skall leva upp till.

Det finns idag en kraftig diskrepans som uppstår i att en och samma person kan ta en alldeles fantastisk bild, men inte är hälften så bra på att bedömma andras bilder, kombinationen av att "juryns" sammansättning varierar bidrar ytterligare till problemet.

Att verkligen anstränga sig för att leva upp till högt uppsatta krav, och inte lyckas är en sak. (Speciellt om det är tydligt att du kan komma att misslyckas).
Men att möta någon som upplevs bemöta dina försök högst nonchalant kommer alltid att leda till frustration, och inte minst irritation och kraftigt ifrågasättande.

Av dessa orsaker, så är det min övertygelse att GFS kommer att få utstå regelbunden kritik tills dess att konceptet görs om ganska ordentligt.


För att försöka komma med lite konstruktiva förslag.

1. Begränsa möjligheterna till att skicka bilder till GFS rejält.
Ex. 1 försök per 6 månadersperiod.

2. Samansätt en handplockad jury som har kompetens, tid och intresse för att hålla lika hög nivå på bedömningarna, som nivån som krävs för att en bild skall publiceras.
 
Okej, oavsett vad det heter. Om man då drar det lite till sin ytterlighet. Vad händer om alla "lägger ned röst"???

Att inte rösta är lika med 0, och kan därmed avskaffas!
"Ja" eller "Nej" är ju att ta ställning. Kan man inte, förbli tyst! Och, att inte lita på systemet är ju fel! Gör man inte det, finns inte ärliheten från båda sidor så är det ju bara att stänga..... Antalet röster, lär minska om Nej-röstarna skall motivera sina beslut. Så, om det skall va 11, 23, eller XXX röster låter jag va osagt. Det finns säkert statistik på detta.

ur ett matematiskt perspektiv är det rätt ;-)
ur ett socialt perspektiv tvingar man folk att lägga sin röst på något man är inte säker på... då är det bättre att minoritet avgör valet än slumpmässigt klickande... hmmm

kanske vid varje bild borde finnas info om kategori, men då innebär att galleriet delas i olika kategorier, men detta är lättare och snabbare att fixa än bygga 'räknare'

du hade ett bra förslag att utse en ansvarig för varje kategori sedan alla ansvariga tillsammans ska välja den bästa bilden i varje kategori.

det hade inte varit dummt att ha en synlig länk till Galleriet på första sida...

:eek:)
 
Daniel, du har kommit med intressanta synpunkter
* utan motivering - kan leda till frustration alltså jury måste att skriva för hand sina motiveringar
* juryns sammansättning - skapar godtycklig bedömning för att varje bild bedöms av olika människor
* det krävs mycket av bilden, lika krav ska gälla jury
* ändra sammansättning av jury - indelning i kategorier
(enl min personliga åsikt, galleriet är fullt av bilder från vissa kategorier,
t ex gatufoto har ingen chans)
* GFS kommer att få regelbunden kritik om ingen ändring kommer att göras
* kanske 1 bild/6 mån är tufft men om man delar in i kategorier arbete fördelas och blir inte lika stressande


en sak till... hur ofta läggs nya bilder i galleriet, jag ser oregelbundhet...
om man lägger in bilder en gång i månaden?
jury i varje kategori har en månad på sig att noggrannt gå igenom bilder... hmmm
 
antal visning av detta ämne för nuvarande - 1 908 st

detta bevisar att ämnet är viktigt för de flesta och adminer kan inte ignorera problemmet, det behövs förbättring av konceptet med Gallleri
:)
 
Daniel, du har kommit med intressanta synpunkter
...
Jag önskar att jag kunde kommit med fler konstruktiva förslag.
Men så här långt har jag mest lyckats att hitta varför jag tycker att nuvarande upplägg inte funkar så bra.

Förhoppningen är dock att den "negativa" kritiken skall vara till nytta, och i förlägningen leda till konstruktiva ideer och förbättringar.

Det finns ju trots allt fler trådar i ämnet, och en uppenbar irritation över hur GFS fungerar i dagsläget.

Därför anser jag att det tråkigt nog måste göras en ordentlig genomgång av var problemen uppstår, för att kunna bana väg för en betydligt mer genomtänkt, och framför allt, bättre fungerande lösning i framtiden.

Jag vill betona att det inte på något sätt finns några personliga "vibbar" i det jag skriver.
Det handlar på inget sätt om kritik mot enskilda personer.
Tvärtom så är jag helt övertygad om att den grundläggande tanken är god, (jag gillar tanken bakom GFS, inget snack om något annat).
Likaså är jag övertygad om att de allra flesta i GFS "jury" gör sitt allra bästa.

Men lika lite som en duktig bilförare med garanti skulle vara en duktig mekanikner och skulle göra ett bra jobb på en bilverkstad.

Lika lite är det "självklart" att den som fått en riktigt bra bild publicerad i GFS, passar i en jury där kraven ska vara lika höga som de är på bilderna.

Jag skulle därför vilja se att GFS är indelat i olika kategorier, där varje kategori har sin egen jury, med kompetens, intresse och tid för att göra ett bra jobb.
 
antal visning av detta ämne för nuvarande - 1 908 st

detta bevisar att ämnet är viktigt för de flesta och adminer kan inte ignorera problemmet, det behövs förbättring av konceptet med Gallleri
:)


Mja, tråden om 5D MkII har till dags dato haft över hundratusen visningar, men jag tror ändå inte att den kameran är "viktig för de flesta". ;)
 
Dessutom är det ju inte speciellt många som har skrivit i tråden heller, så alla kanske inte håller med om att GFS är ett problem.
 
jag tycker att du kom med mkt bra förslag
hoppas att alla adminer tycker samma sak
jag tog upp ämnet bara med tanke att förbättra stämningen med GFS

jag vill också påpeka att jag inte har något personligt i det jag skriver,
ingen pik mot enskild person
gillar idee med Galleriet!!!!!
vill bara att 'röstsystemet' ska fungera rättvist...


förhoppnigsvist kan vi förvänta oss en ordentligt förendring till allas glädje och behag
och man blir stolt över att ha sin bild i Galleriet :)))))))))))
 
Dessutom är det ju inte speciellt många som har skrivit i tråden heller, så alla kanske inte håller med om att GFS är ett problem.

om alla hade skrivit skulle vi få en totalt kaos... det räcker att så många följer diskussionen

sarkasm kan du behålla för dig själv, är du snäll :eek:)
 
Tycker det hade varit intressant/lärorikt att få veta hur många som röstat för resp. emot bilden.

Är det 100 emot och 1 för skall man nog ta en funderare på om bilden verkligen är så bra som man tycker.
Räcker det med 5 emot och 1 för skall man kanske inte ta så hårt på att den inte kom med utan att det helt enkelt är så systemet fungerar.
 
om alla hade skrivit skulle vi få en totalt kaos... det räcker att så många följer diskussionen

sarkasm kan du behålla för dig själv, är du snäll :eek:)

Jag har svårt att se sarkasm i hans inlägg. Han konstaterade bara att det inte är särskilt många som har skrivit inlägg i denna diskussion, precis som jag konstaterade att det inte är särskilt många visningar heller, om man jämför med många andra trådar. Därför tyckte jag att din slutsats om att det här är ett viktigt ämne för de flesta, var en lite hastigt dragen slutsats.

Förstå mig inte fel nu, jag vill inte förringa trådens betydelse för de som tråden berör. Men det betyder inte att de flesta tycker att ämnet är viktigt.
 
du kan ha en åsikt... vi lever i ett fritt land.
du svarar väl inte för alla som tycker samma sak som du...

det finns inte heller många inlägg som kan visa att ämnet är INTE viktigt
 
antal visning av detta ämne för nuvarande - 1 908
dvs Igår, 23:03

detta bevisar att ämnet är viktigt för de flesta och adminer kan inte ignorera problemmet, det behövs förbättring av konceptet med Gallleri
:)


....för ett nytt startat ämne tycker jag .... vi många läsare :)

nu: kl. 16:11 - 2 188
 
Jag har svårt att se sarkasm i hans inlägg. Han konstaterade bara att det inte är särskilt många som har skrivit inlägg i denna diskussion, precis som jag konstaterade att det inte är särskilt många visningar heller, om man jämför med många andra trådar. Därför tyckte jag att din slutsats om att det här är ett viktigt ämne för de flesta, var en lite hastigt dragen slutsats.

Förstå mig inte fel nu, jag vill inte förringa trådens betydelse för de som tråden berör. Men det betyder inte att de flesta tycker att ämnet är viktigt.

Jag var verkligen inte sarkastisk. Ville bara påpeka det faktum att även om "många" läst tråden så betyder det ju inte per automatik att alla håller med trådskaparen om att GFS är ett problem.
 
Jag var verkligen inte sarkastisk. Ville bara påpeka det faktum att även om "många" läst tråden så betyder det ju inte per automatik att alla håller med trådskaparen om att GFS är ett problem.

OK... inte?
de som är nöjda borde inte vara intresserade av äment överhuvudtaget, eller hur?
därför slutsatsen är tydlig
folk väntar på att problemet ska lösas för en gång skull

sidan är inte gratis, folk vill ha något för sina pengar.
om ägarna av FS tjänar STORA pengar på oss, har de viss
skyldighet mot oss och vi rätt att ställa några krav.
Man borde ta hand om det som ger pengar...

jag tycker att ni börjar bli uppkäftiga... era inlägg inför ingenting annat än provokation för bråk.... gå till Galleriet och titta på bilderna istället...
 
GFS är inget problem för mig. GFS finns helt enkelt inte för mig. Varför ska jag sticka in en bild i ett sånt härke?

GFS är lika intressant för mig som en pool för äkta jesusbilder.

Men det skulle vara kul med ett galleri här på FS.
 
[admin: raderat text som relaterar till raderad länkning]
Jag tycker att galleri FS fungerar mycket bra och att nästan alla bilder som slinker igenom är grymma.
/Fredrik
[admin: raderat citerad länkning]

har en av dina bilder i mina favoriter fast den har inte hamnat i GFS

6 av dina bilder har slinkat sig i Galleri
... det skulle vara konstigt att du ser något problem ;-)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.