Annons

Frysa rörelser med blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

benjie

Medlem
Hej
jag har hört att man kan frysa rörelser med hjälp av blixtljus (alltså även vid kortare tider än kortaste blixtsynktid)- är det verkligen så? min (lilla) erfarenhet säger mig att det inte funkar men jag har aldrig varit en stor fan av systematiska tester...

Är det i så fall nån skillnad på upplättningsblixt och "vanlig blixt" (alltså när blixten är huvudljuskälla)?

Det är alltså inte synk på andra ridån jag syftar på.

Om du kör med "vanlig blixt", dvs när blixten är riktigt dominant huvudljuskälla, är det lätt att frysa snabba rörelser eftersom blixtens brinntid är 1/10000s eller kortare. Så enkelt är det. Ibland är brinntiden dock betydligt längre, allt beroende på exponeringen.

Hej

Själv springer jag runt med handhållen kamera och blixt för att ta bilder på tex insekter (sittande och flygande). Och då fryser jag motivet och undgår även skaknings oskärpa. En annan fördel är att jag kan typ använda bländare 22 för att maximera skärpedjupet.

http://sydnet.net/omar

Det låter som om mina problem med rörelseoskärpa kan bero på att jag framför allt använder blixt för upplättning. Ska jag vara tvungen att dra på med full blixt för att kunna frysa rörelser när det är sådär lite halvskumt ljus utomhus?

Hur brukar ni andra göra? (använda snabbare film?...)

Jag är medveten om att jag kanske är lite övergeneraliserande men jag är nyfiken på hur ni andra arbetar

Snabb film är det som gäller. Kortaste synktid är vad den är. Vill man ha riktigt dominant blixt måste man blända ner ordentligt för att släcka ut bakgrundsljuset samt skruva upp blixten (automatiskt med TTL). Det innebär dock att blixten brinner längre och rörelsen kanske inte blir så fryst som du vill...

Hej

Använder själv vid insektsfoto Velvia 50ASA, handhållet och blixt. Blixten är då den dominerande ljuskällan. 1/125s blixtsynktid ger i mitt fall lite ljusare bakgrund medan 1/250s ger mörkare bakgrund.

http://sydnet.net/omar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar