Annons

Framkallningskemi och förnyelse av...

Produkter
(logga in för att koppla)

Mkn.

Medlem
Hej,

Jag förstår inte riktigt hur man skall räkna med att lägga på tid och förnya sin utspädda kemi och allting när man använder Kodaks T-MAX framkallare.

Alltså, man skall lägga på en minut framkallningstid var fjärde framkallad rulle, eller hur? Så vid tionde rullen blir det 6½+1+1=8½ minut framkallning?

(När jag häromsenast framkallade pressad Ilford HP5 efter nämnda beräkning blev de helt utfrätta. Det är mest HP5 jag har framkallat hittills och de som jag har framkallat efter EI400 tidigare har sett utmärkta ut. Kanske räknade knas med pressningsminuter eller nåt..)

Hur länge kan man då använda T-Maxen? Är det bara de tolv rullar som Kodak verka rekommendera på etiketten eller kan man köra flera i praktiken, så länge man fortsätter addera en minut för var fjärde film framkallad?

Kan man förnya kemin genom att skvilpa i en känd mängd outspädd kemi i bruksflaskan, eller måste man köpa förnyelsekemi eller något? Hur räknar man sedan? Åter från noll rullar framkallade?

Och hur är det med förnyelse av fixativet?

Tack och mvh
Micken

Jag tror aldrig att jag har återanvänt filmframkallaren eftersom jag tycker att det är dumsnålt. Å andra sidan blir det fler turer till miljöstationen.

När det gäller fixet så återanvänder jag det utan förnyare tills den känns gammal. Fixeringstiden bestämmer jag med ''dubbla klarningstiden'' (se till exempel tråden Framk. till T-max).

Jag användet T-max som framkallare och nöjer mig med tolv rullar per liter.

Det där med att öka en minut är Kodaks rekommendation för T-maxfilmer och gäller inte automatiskt för alla filmer.

Som utgångsläge skulle jag prova med tio % ökning för var tredje rulle.
Men, du måste ha något sätt att kontrollera vad som är rätt för dig med de filmer du använder.

Det finns inget ”rätt” svar som gäller i alla lägen.

För fix använder jag en liter till tjugo filmer.

Du kan inte förnya med att skvätta i lite framkallare eftersom olika beståndsdelar förbrukas olika snabbt.

Jag har bara erfarenhet D-76 och där fungerar miperts metod att "skvätta i lite" bra :)

Det där att lägga på en minut vid varje framkallning låter däremot farligt....

Jag använder mig av D-76 R och häller på lite efter ett antal framkallade rullar - det finns säkert strikta bestämmelser om hur mycket ( 22ml per 120/135-36 ) - men efter ett antal år utan problem tycker jag man kan köra på känsla :)

Jag har även erfarenhet av korg-tank framkallning, och även där körde man lite på känsla - efter en fullastad korg (18 rullar 120 film) brukade jag hälla på typ 300 ml D-76 R och fortsätta.
Vid ett tillfälle körde jag 260 rullar utan problem (ett foto-jobb)
D-76:an kunde stå i ett halvår till ett år (med lock) utan att blandas nytt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar