Annons

framkallnings tider

Produkter
(logga in för att koppla)

frax

Avslutat medlemskap
alltså nu är det så här att jag har säkert ett udda par av film och kemi för jag hittar inte några tider eller information om hur länge och vilket konsentration jag skall ha på kemin. och undrade om någon vet av nån sida där man hittar allt detta har försökt läta men hittar inte, digitaltruth har inte.
filmen jag har är "Agfa apx 400", och kemin "Kodak d-19"

D19 är väl en framkallare avsedd för litografisk film som bara ska ge svart eller vitt och inga gråskalor. Såvida du inte är ute efter en sådan effekt är nog framkallaren inget bra val för traditionell filmframkallning, vilket förklarar varför du inte hittar några tider.

det är ju litheffekten jag är ute efter men hur länge ska man framkalla, eller är det att pröva sig fram

När vi i fotoklubben höll på med litografiska bilder så gjorde vi inte på det sättet utan vi använde helt vanliga negativ som vi kopierade på lithfilm i stl 9x12. Detta gjordes i en vanlig förstoringsapparat och med speciell röd mörkrumsbelysning tror jag. Lithfilmen skålframkallades i Kodalith och då fick man ett positiv som kontaktkopierades. negativet sattes sedan i en 9x12 apparat och kopierades sedan på vanligt sätt på ett fotopapper. Hur resultatet blir med lithframkallning av vanlig film vet jag inte?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar