Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

VW-55

Aktiv medlem
Hej fotovänner!
Idag när jag tog ut filmen ur kameran så upptäkte jag att det var en "Ilford HP5" alltså 400ASA och att kameran varit inställd på 100ASA. Alltså är ju filmen inte korekt exponerad, överexponerad borde den ju vara.
Någon som har förslag på hur lång tid den bör framkallas för att bli rätt framkallad? Kommer framkalla den i D-76.
Jag har inte haft kameran hela tiden filmen suttit i, utan det satt en inte så gammal rulle i. Ska bli spännande att se vad som finns på den. Men kom med förslag så ska jag tala om här hur det gick när den är framkallad.
MVH David.

En tumregel är - 15-20% framkallningstid per steg överexponering så jag tror mer på 5 än på 10 minuter!

Edit: Om det nu inte var 1+1 som Andreas syftade på, då verkar 10 min ganska rimligt. 5 min i förrådslösning.

Tack så mycke all för denna hjälp. Har fått reda på av den som ladda filmen i kameran att det är en T-max 100ASA film som laddats i en ilford spole med dagsljusladdare. Ilford spolen användes för att övriga spolar var slut. Dumt att inte skriva det på spolen då. Så all frågetecken är uträtade.
Men alla ni som engagerat er i denna fråga ett stor TACK!!!
MVH David.

Tack så mycke all för denna hjälp. Har fått reda på av den som ladda filmen i kameran att det är en T-max 100ASA film som laddats i en ilford spole med dagsljusladdare. Ilford spolen användes för att övriga spolar var slut. Dumt att inte skriva det på spolen då. Så all frågetecken är uträtade.
Men alla ni som engagerat er i denna fråga ett stor TACK!!!
MVH David.

Det är bra att fiska fram snibben på rullen...många skriver där då kasetterna i sig kan blir väldigt nerklottrade efter ett tag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar