Annons

Framkallning och stoppbad

Produkter
(logga in för att koppla)

rkubar

Avslutat medlemskap
Ska snart framkalla min första rulle s/v-film. Nu undrar jag om man måste använda stoppbad eller räcker det med att bara spola snabbt med vatten innan man häller på fixern.Om jag behöver stoppbad hur ska jag blanda det, med ättika var det va(eller)? Framkallaren jag tänkt använda är Agfa Rodinal och fix Agfa Agefix.
 
Gör en sökning på stoppbad i forumet, det finns många uppfattningar. Själv sällar jag mig till skolan som tycker att man skall köpa riktigt stoppad host fotohandlaren och använda det. Det är inte många ören per rulle, så det känns inte rätt att dra in där.
 
Jag tycker att man skall använda sig av ett stoppbad för att snabbt avbryta framkallningen. Antingen det som fotofrabrikanterna säljer eller vanlig ättiksprit som finns i livsemedelsaffären.
 
Använd alltid stoppbad. För film rekommenderas 0,7 % ättiksyra, för papper är 1,5 % lagom. Anledningen är dels att man vill avbryta framkallningen snabbt, dels att göra sänka pH så att fixet inte inaktiveras (framkallaren har högt pH och ett högt pH gör att fixeringen inte blir korrekt).
 
Jag tar ungefär 10-15 mm vanlig 24% ättika till mitt stoppbad för film.

Det finns alkaliska fix förresten. (svar till ovanstående).
 
Både för film och papper skall man undvika för kraftigt stoppbad.

0,5-0,7 %-ig styrka är rätt blandning.

För kraftigt stoppbad är för surt och gör det omöjligt att få en bra sköljning efter fix. En sur emulsion binder negativt laddade fixrester och dessa går sedan inte att skölja bort.

Enkelt sagt, ta fem milliliter isättika till en liter vatten.
 
mipert skrev:
Enkelt sagt, ta fem milliliter isättika till en liter vatten.


Hehe, nu måste man ju räkna ut procenten efter vad du menar med isättika. Om jag inte minns fel så är isättikan man köper i kemhandeln 60% ättiksyra. Jag föredrar som sagt den 24% ättikan man köper i vanliga mataffärer. Billigt och drygt.

Bättre lite svagare stoppbad än för starkt.

Använder man alkaliskt fix så ska man inte använda stoppbad alls, för det sabbar fixets alkalitet. Alkaliskt fix brukar rekommenderas när man använder Pyro-framkallare och vill ha kvar framkallarens gulgröna infärgning av emulsionen.

Härdande fix är mycket sura, och som mipert säger, svårare att skölja bort även om man använder HCA. Jag använder ofta filmer med tunn känslig emulsion, men undviker härdande fix i alla fall. Är försiktig med att röra den våta emulsionen istället.
 
Isättika är 100 % ättiksyra.

Ju lägre pH (surare), desto mer krymper emulsionen ihop. Den sväller emellertid när pH höjs igen. Härdande fix innehåller ämnen som permanent krymper glatinet i emulsionen (t ex formalin eller andra aldehyder). De flesta moderna fix, varken snabbfix eller normalfix, innehåller inte härdare. Härdande stoppbad eller fix rekommenderas inte för normalt bruk.
 
Senast ändrad:
Det behövs inget stopp, men det räcker inte med att skölja lite snabbt. Själv sjöljer jag med vatten först ca 1 minut under agitering och sedan 3 gånger till för att skydda fixet.

Stoppbad gör dock att du avslutar framkallningen effektivare så det är inte fel att använda det ändå...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.