Annons

Framkallning för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

ChristopherC

Aktiv medlem
Hej. Jag gick och skaffade mig en framkallningsdosa, en flaska Rodinal och en flaska fix igår.

Provade att framkalla Tri-X 100 med 1+50 och 14 minuter. Agiterade ungefär en gång i minuten men då vände jag bara på burken och bankade den mot bänken lite. Sköljde och fixade i 10 minuter, sköljde sen i ca 10 minuter och körde vätmedel i sista sköljningen.

Tycker att negativen blev lite "platta" och väldigt korniga, visserligen är ju Tri-X en korning film men inte riktigt SÅ korning.

Exempel hittar ni på http://www.usefilm.com/photographer/22519.html, och då är det de översta 3 bilderna.

Nu är frågan, hur ska jag köra i Rodinal för att få hårdare kontraster och ta fram mer svärta? Körde jag för länge, för stark lösning eller för kort tid?

Jag har INGEN aning tyvärr, tacksam för lite hjälp.
 
ChristopherC skrev:
Nu är frågan, hur ska jag köra i Rodinal för att få hårdare kontraster och ta fram mer svärta? Körde jag för länge, för stark lösning eller för kort tid?
Du kan öka negativkontrasten genom att öka framkallningen. Det gör man oftast genom att öka tiden. Svärtan beror på kopieringen.

Angående kornet så beror det på exponering, kopiering, film och framkallning. Rätt hanterad så borde inte kornet vara något problem även om kombinationen Tri-X/Rodinal inte är den mest finkorniga.
 
Sen ska man väl helst skölja i vatten i 30 minuter om du inte använder HCA. Fast det är ju inget svar på din fråga, men något sånt svar har jag inte...

/ Marcus
 
jag tror inte att tri-x och rodinal är den bästa kombinationen om man vill ha lite korn. har sjlv ej provat, men de flesta brukar rekommendera just rodinal om man vill ha mkt korn.

är det "fear part 2" som du hänvisar till? är den bara inscannad rakt av, inga konstraständringar gjorda i den?
 
jpersson skrev:
Du kan öka negativkontrasten genom att öka framkallningen. Det gör man oftast genom att öka tiden. Svärtan beror på kopieringen.

Angående kornet så beror det på exponering, kopiering, film och framkallning. Rätt hanterad så borde inte kornet vara något problem även om kombinationen Tri-X/Rodinal inte är den mest finkorniga.

Jag kopierar inte överhuvudtaget än så länge (har ingen utrustning) utan framkallar och scannar och skriver ut. Så, vad jag är ute efter är bara att få fram bästa möjliga negativ.

Hur agiterar man bäst, ska man liksom skaka ordentligt eller räcker det med att vända burken en gång i minuten? Det var det som stog i instruktionen för burken iallafall.

Som sagt, jag är tokigt färsk på det här men det är ju så jäkla kul så jag vill lära mig ordentligt, så en liten guide för Tri-X och T-Max skulle uppskattas om någon orkar skriva lite.
 
"Jag kopierar inte överhuvudtaget än så länge (har ingen utrustning) utan framkallar och scannar och skriver ut. Så, vad jag är ute efter är bara att få fram bästa möjliga negativ."



de flesta kopierar inte sina negativ bara rakt av, om inte kontrasten skulle vara perfekt från början vill säga, du kan ju ändra kontrasten i photoshop? precis samma gör man ju när man står i mörkrummet, man lägger in ett filter. om du tex ökar kontrasten redan vid framkallningen så går ju vissa detaljer förlorade, du får ett "hårt" negativ, då kan man istället justera kontrasten efteråt. hellre ett något underframkallat negativ än ett väldigt överframkallat negativ.


"Hur agiterar man bäst, ska man liksom skaka ordentligt eller räcker det med att vända burken en gång i minuten? Det var det som stog i instruktionen för burken iallafall."

det går bra att bara vända på dosan, om man inte är ute efter nån särskild effekt. skakar du tokmycket så får du större korn tex.
 
ariadne skrev:
"de flesta kopierar inte sina negativ bara rakt av, om inte kontrasten skulle vara perfekt från början vill säga, du kan ju ändra kontrasten i photoshop? precis samma gör man ju när man står i mörkrummet, man lägger in ett filter. om du tex ökar kontrasten redan vid framkallningen så går ju vissa detaljer förlorade, du får ett "hårt" negativ, då kan man istället justera kontrasten efteråt. hellre ett något underframkallat negativ än ett väldigt överframkallat negativ. "

Kolla på mina bilder på länken som jag postade i den inledande frågan och säg mig vad som blev fel? Jag har enbart ändrat nivåerna något i PS och lagt den ena i duplex. Kornet blev extremt fett på bilderna och de är som sagt körda i 1+50 Rodinal med 15 minuter framkallning, inget stopp och sen 10 minuter fix.
 
ariadne skrev:
jag tror inte att tri-x och rodinal är den bästa kombinationen om man vill ha lite korn. har sjlv ej provat, men de flesta brukar rekommendera just rodinal om man vill ha mkt korn.

är det "fear part 2" som du hänvisar till? är den bara inscannad rakt av, inga konstraständringar gjorda i den?

Fear part 2 är inscannad och sen har jag knipit nivåerna något för att få fram lite kontrast. Den är ändå den det var bäst kontraster i. Nu är väl bilderna i sig lite svåra eftersom det är smutsvit bakgrund, stark belysning och hudtoner. Framförallt är det väl kornet jag är missnöjd med.


Är alltså D-76 bättre att framkalla Tri-X i? Fan, jag ska klaga lite på säljaren på Kameradoktorn tror jag för jag talade om vilka filmer jag kör och tyckte väl att han borde gett mig den bättre varianten.
 
jag överlåter det mesta till andra att besvara, jag tycker att bilderna ser jättefina ut, förrutom "Fear part 2" som skulle behövt mer kontrast.

om du är missnöjd med kornet så skulle jag nog testat D-76, Kodak T-Max Developer ( ska funka bra tillsammans med tri-x också har jag hört), Acutol.

men som sagt jag är inget proffs.-)
 
ariadne skrev:
...skakar du tokmycket så får du större korn tex.


Nja, inte riktigt så. Skakar du tokmycket så får du högre kontrast vilket ger grövre korn. (Kraftigare framkallning ger mer svärta vilket medför grövre korn.)

Om man agiterar superaktivt kan man kompensera med kortare framkallning för att få samma kontrast (och korn) som en normal agitering vilket är 2-3 snabba vändningar varje halvminut. Att agitera varje minut eller halvminut ger ingen synlig skilnad.
At agitera hela tiden ger en knappt märkbar minskning av kantskärpan.

Att rekommendera Rodinal till Tri-X tycker jag är nästan tjänstefel, väldigt få reagerar inte på det grövre och skarpare kornet jämfört med D-76 eller T-max.
 
Rodinal till Tri-X ger verkligen grovt korn! Jag har testat, och tycker verkligen inte att denna kombination passar om man vill ha "normala" bilder.

D-76 utspädd 1+1 passar mycket bättre.

Ett förslag är att exponera Tri-X efter 200 Asa, och framkalla i D-76 1+1 med runt 25% kortare tid än vad som rekommenderas för 400 Asa. Det ger både finare korn och fler detaljer i lågdagrarna.

Aculux 2 fungerar också mycket bra med Tri-X, speciellt exponerat efter 200 Asa och lite kortare tid än för 400.
 
ChristopherC skrev:
Jag kopierar inte överhuvudtaget än så länge (har ingen utrustning) utan framkallar och scannar och skriver ut. Så, vad jag är ute efter är bara att få fram bästa möjliga negativ.
Att skanna är en form av kopiering men den digitala skärpan kan ge problem med förstorat korn. Det är inte enkelt att kopiera, oavsett hur man gör det. Lyssna på Anna, eller om jag får lov att ge min syn på det.

Bilden är en dålig kopia av den verklighet som ditt öga såg. Dels är den kraftigt komprimerad och dels anpassar sig ögat, till skillnad från kameran, efter det du fokuserar på. Gå ut idag och sök efter något djupsvart och när du sedan fokuserar på det så kommer det att växa fram detaljer.

Det är löjligt att tala om tekniskt perfekta bilder för man är ljusår ifrån den tekniskt perfekta kopian av verkligheten. Bilden är och förblir din tolkning av det du såg. För att framhäva det och för att kompensera bildens brister gör man ofta en grundförstoring och därefter lokala förändringar.


Om du nu har köpt på dig Rodinal så kör slut på den. Välj istället en klassisk finkornig film som Plus-X om du nu vill hålla dig till Kodak.
 
jpersson skrev:
Att skanna är en form av kopiering men den digitala skärpan kan ge problem med förstorat korn. Det är inte enkelt att kopiera, oavsett hur man gör det. Lyssna på Anna, eller om jag får lov att ge min syn på det.

Bilden är en dålig kopia av den verklighet som ditt öga såg. Dels är den kraftigt komprimerad och dels anpassar sig ögat, till skillnad från kameran, efter det du fokuserar på. Gå ut idag och sök efter något djupsvart och när du sedan fokuserar på det så kommer det att växa fram detaljer.

Det är löjligt att tala om tekniskt perfekta bilder för man är ljusår ifrån den tekniskt perfekta kopian av verkligheten. Bilden är och förblir din tolkning av det du såg. För att framhäva det och för att kompensera bildens brister gör man ofta en grundförstoring och därefter lokala förändringar.


Om du nu har köpt på dig Rodinal så kör slut på den. Välj istället en klassisk finkornig film som Plus-X om du nu vill hålla dig till Kodak.

Jag är absolut inte bunden till Kodak på något sätt utan jag håller på att testa mig fram. Jag har gått på rekommendationer från folk runtomkring mig som tyckt att Tri-X och T-Max är bra filmer. Jag kör annars mest dia och då är det Fuji som gäller.

Jag är helt klart öppen för att testa andra SV/V filmer men problemet är bara att det finns så många att det är svårt att veta vilken man ska köra.

Ibland är jag ute efter en kornig look och ibland vill jag ha ytterst lite korn. Vilka filmer jag ska köra har jag ingen aning om, just nu är det som sagt TriX och Tmax jag kör. Sen finns det ju Ilford, Agfa och säkert fler. Jag har helt enkelt ingen aning.
 
Jag tycker att många lägger för stor vikt vid kornstorleken. Häromdagen gjorde jag en 12 gångers förstoring (småbild till A3) från Ilford HP5+ framkallad i Ilfotec HC och den kombinationen är inte känd för att vara finkornig. Visst syntes kornet på kort betraktningsavstånd men det var inget problem även om det var ett porträtt.

Det är sällan som jag gör större förstoringar än så och således bryr jag mig inte så mycket för kornet när jag väljer min film. Om jag är på jakt efter extremt korn så väljer jag också film/filmframkallare därefter men i normala fall väger jag in andra aspekter. Kodak Tri-X i Agfa Rodinal är en klassiker för grovt korn men det är också en fråga om förstoringsgrad, betraktningsavstånd och hantering.

Förresten... filmvalet är inte så avgörande och de som finns på marknaden är prisvärda. Det svåra är att hitta en kombination av film, filmframkallare och papper som man trivs med. Jag har nästan uteslutande kört med samma film i snart två år. Inte för att den är bäst utan för att det blev så. Nu börjar jag att tröttna på den så jag kommer väl att byta ut den inom kort.

Som sagt... om du nu har köpt på dig Rodinal så kör slut på den. Prova klassiska filmer runt ISO 100 (Kodak Plus-X, Ilford FP4+, Agfa APX 100 och Efke KB 100).
 
Det är som du säger ett kraftigt korn. Tri-X framkallad i D-76 skulle t.o.m. ha givit bättre resultat.
Men så länge du kör 135-film (ingen mellanformatare ännu?....;-)) ) skulle jag vilja råda dig att prova med Microdol-X.
Om du vill se exempel finns det dels i mitt album från Haga i Göteborg (135-formatet med ett par undantag, bl.a ett par Mamiya RB-67 bilder).
Mellanformat med Tri-x och Microdol finns i albumet "Fiskar Antons stuga".
Samtliga bilder med några undantag är scannade negativ.
Us
 
PS.
Microdol är också en bra framkallare för pressning av Tri-X. I albumet "Hon halkade och bröt benet" är samtliga bilder på Tri-X exponerad efter ISO 3200 och pressad i sagda soppa.
Us
 
ChristopherC skrev:
Fan, jag ska klaga lite på säljaren på Kameradoktorn tror jag för jag talade om vilka filmer jag kör och tyckte väl att han borde gett mig den bättre varianten.


Förlåt att jag lägger mig i, men jag känner att jag vill kommentera.
Jag håller helt med om att kombinationen Tri-X och Rodinal inte är ett dugg idealisk, om man nu inte råkar vara ute efter den särskilda effekt som kombinationen ger.
Rodinal är en gammal beprövad framkallare, i första hand för att framkalla finkorning film i, och häri kan det möjligen ligga ett missförstånd. Men jag skulle inte rekomendera en relativt grovkornig film ihop med en finkornsframkallare för att ge ett finkorningt resultat.

Tri-X är ett gammalt koncept och när T-max tekniken gjorde entre en gång i tiden skapade det oro i vissa fotograf led eftersom man trodde att den nya T-kornsteknologin skulle manövrera ut traditionella korniga filmer.
- "Ingen Tri-X.. inget korn.." föreföll fotografer tänka.. "vad skall jag göra nu.."

Med tiden har man nog lite till mans tänkt på Tri-X som ett alternativ för den som önskar lite "grovkorningare" - i flera avseenden - resultat.

Med tanke på ditt önskemål, ett finkornigt reslutat, finns det således många alternativ som vore avsevärt bättre att använda än Tri-X, somliga t.o.m. tillsammans med Rodinal.

Om du å andra sidan har en situation som kräver fint korn med en hygglig filmkänslighet, alltså ett högre ISO, så finns det även framkallare som "sönderdelar" själva kornet vid framkallningen, även vid "pressning" till en högre känslighet.

//Håkan

PS.. kontakta mig på mailen så bjuder jag på en film som bättre passar ihop med Rodinal för önskat resultat.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar