Annons

Framkalla Kodak Ektar!

Produkter
(logga in för att koppla)

Ludix

Aktiv medlem
Hejsan!

Ska prova på att framkalla en kodak Ektarrulle hade jag tänkt, har några funderingar bara som nån erfaren kanske har svar på.

Vilken temperatur bör jag ha, och hur lång är framkallningstiden?

Tänk på att Ektar är färgfilm och alltså skall framkallas i C41-kemi, alltså inte vanliga framkallare för svartvitt.

Hejsan!

Ska prova på att framkalla en kodak Ektarrulle hade jag tänkt, har några funderingar bara som nån erfaren kanske har svar på.

Vilken temperatur bör jag ha, och hur lång är framkallningstiden?

Hej!
Den tid som du fått avser tiden för framkallning av EN film, tiden förändras efter antalet filmer i maskin.Om du ,vilket jag utgår ifrån använder sådan (typ Jobo).Tänk också på att temperaturavvikelsena i varje framkallning steg har givna tal.Vidare att sköljning mellan inte får avvika från varje framkallnings steg mer än vissa grader.
Men allt detta har du säkert koll på.
Och till sist det är ingen större skillnad om du använder 3-stegs eller 6-steg metoden vid framkallningen.

helt vanlig dosa hade jag tänkt använda

Hej!
Framkallning av negativ-färgfilm (C-41) görs uteslutande genom sk. rotationsförfarande. Detta gör man alltså i en maskin tex Jobo och för att uppnå ett så jämnt framkallningsförlopp.Att göra det i en vanlig dosa för hand har jag aldrig gjort och jag tvivlar på att du får ett bra resulat
1) Du har vid 3-steg C-41, 5 steg där varje steg´s kemi skall hålla sig inom givna temperaturinternall(+/- 0,3 till +/- 5,0 grader vid ett steg)tyvärr behövs det inte mycket för att det blir fel.Att temperaturen är rätt ordnar maskinen.
2) Genom att framkallningen sker i ett s.k rotationsföradande så sköter maskinen att kemin fördelas sig i dosan på ett exakt sätt- alltså agiteringen.Denna agitering sker med jämna intervaller HELA tiden och inte som vid framkallning av s/v film.
3) Du behöver kunna skölja via maskin eller utanför denna med ett sköljvatten som håller sig i ett temp intervall som inte är mer än +40 grader och mindre än +33 grader.Det är inte heller bra om detta sköljvatten åker upp och med i temperatur under sköljning, utan står klart på samma temperatur under hela sköljtiden.
Men som sagt hur du framkallar och vilka tider i övrigt finns i den info som tillverkan har av kemin.
Eftersom jag har en egen maskin har jag inte behövt pröva andra varianter.

Framkallning av negativ-färgfilm (C-41) görs uteslutande genom sk. rotationsförfarande. Detta gör man alltså i en maskin tex Jobo och för att uppnå ett så jämnt framkallningsförlopp.Att göra det i en vanlig dosa för hand har jag aldrig gjort och jag tvivlar på att du får ett bra resulat

Jodå, det blir finfina resultat med dosa. Temperaturens jämnhet brukar man fixa med vattenbad. Jag har inte provat själv, men sett gott om resultat ( http://www.jrobertlennon.com/articles/c41homedev/ är ett exempel). Har hört en hel del folk på flickr som påstår att det inte är värst mycket bökigare än sv/v, bara att det gäller att vara lite mer noga med att inte slabba med kemin.

jag är hyffsat medveten om svårighetsgraden, att det ska vara bökigare än svart-vit, men som Erik säger har jag fått intrycket av att det ska gå att få okej resultat med högre nogranhet med tid och temperatur. Det kostar mig inte mer än 280kr att testa, så tänkte de kunde vara värt ett försök bara för att göra hela arbetet helt själv. Grejen e att ja fick mörkrumsutrustning i julklapp som familjen hade hittat gratis hos en fotograf på smålänningen, samtidigt som jag och en kamrat gör en hålkamera som projektarbete helt i trä med 35mm film. Vi ska sedan ställa ut bilderna vilket e halva grejen me arbetet, o då tyckte vi de kunde va kul att göra precis Allt från scratch, och då helt analogt.

Om du blandar upp kemin för första gången så är det lättare med tempen. Det blir lite jobbigare andra gången, då du måste värma upp kemin från rumstemp till 38 grader. Jag har haft min kemi i petflaskor och låtit hett vatten från kranen rinna rakt på flaskan. Går ganska fort.

Tempen kollar jag med en utomhustermometer som har givaren i änden av en sladd. Den kan man sänka ner i flaskan under uppvärmning. Tänk på att kolla tempen längre ner i flaskan, då det oftast tar längst tid där.

Ett par vattenbad med 40+ är bra för att hålla tempen uppe under de olika stegen. Det sjunker snabbare än man tror, speciellt nu när det känns som man har 17C i lägenheten.

Hej!
Utan att göra denna tråd lång så är det du skriver om "rumstemperatur"
som är den största faran vid framkallning med färgkemi, oberoende om det gäller C-41 eller E-6. Ännu svårare blir det om man vill framkalla enligt 6-steg metoden -gäller E-6. Denna kemi finns fortfarande att köpa.
Du skrev:
".. Det sjunker snabbare än man tror, speciellt nu när det känns som man har 17C i lägenheten."
En maskin har som sagt inte dom problemen, temperatur står där den skall.
Du skriver vidare"Ett par vattenbad med 40+ är bra för att hålla tempen uppe under de olika stegen." Som du säkert redan vet så är det inte menat att temperaturen skall avvika mer i dom olika stegen än det jag skrivit tidigare.Sätter man en plast eller glasfalska i ett vattenbad med +40 så menar jag att det är svårt att få exakt +38 /+/- 0,3 grader.Där ser jag ett problem att under den korta tid som varje steg ta få till rätt temperatur.
Mitt förslag till Ludix, ring eller skriv tillverkan eller säljaren av kemi och hör efter vad som är bäst.
Jo, det finns en annan temperatur som kan användas, +45 i samliga steg vid snabbframkallning/engångsframkallning.

kul att se dig här såhär dags robin ^^

verkar vara till dia ja, sen hur skillnaden i arbetsgång vet ja inte

De va en bra beskrivning i den tråden, liknade mkt den Erik länkade till.

Vad är det för E6-motod du beskriver Rolf? Kitet jag har köpt finns på Photax och heter Tetenal Colortec C-41 kit, sen längre ner på sidan finns detta du nämner som E6-kit. Men det är alltså C-41 kitet jag har köpt.

Robin!
Du ställer frågan om C-41 färg kemi och det är på den jag svarar på.Och att den är till för framkallning av negativ-färgfilm är du ju klaröver.Jag upplevde som om du var mer insatt i fotografering och visste vad E-6 kemi var. Men som någon nu redan skrivit så är den till för framkallning av dia. Tyvärr så är det väl som så att man blir lite skadad efter 45 år med fotografering och då även mörkrums arbete.
Vad du gör och hur du gör för att framkalla dina negativa-färgfilmer i C-41 är upp till dig. Vad jag pekade på var att arbeta med färgkemi för att få ett perfekt resultat kräver nogranhet med temperatur.Jag hävdar att med lite fel temperatur så blir det inte dom rätta färgerna. Men ett är ju klart att vill man "leva" med det så för all del.
För att inte det skall bli mer missförstånd så gäller mina svar framkallning "rakt" mot varje film och inte s.k. crossframkallning. Det finns det trådar här på FS om.
Lycka till, och ett tips det finns säkert böcker om färgframkallning att låna på någon bibbla.

Robin!
Du ställer frågan om C-41 färg kemi och det är på den jag svarar på.Och att den är till för framkallning av negativ-färgfilm är du ju klaröver.Jag upplevde som om du var mer insatt i fotografering och visste vad E-6 kemi var. Men som någon nu redan skrivit så är den till för framkallning av dia. Tyvärr så är det väl som så att man blir lite skadad efter 45 år med fotografering och då även mörkrums arbete.
Vad du gör och hur du gör för att framkalla dina negativa-färgfilmer i C-41 är upp till dig. Vad jag pekade på var att arbeta med färgkemi för att få ett perfekt resultat kräver nogranhet med temperatur.Jag hävdar att med lite fel temperatur så blir det inte dom rätta färgerna. Men ett är ju klart att vill man "leva" med det så för all del.
För att inte det skall bli mer missförstånd så gäller mina svar framkallning "rakt" mot varje film och inte s.k. crossframkallning. Det finns det trådar här på FS om.
Lycka till, och ett tips det finns säkert böcker om färgframkallning att låna på någon bibbla.

Du låter lite kritisk, jag undrade bara skillnaden i arbetsgång mellan C-41 och E6, bara för att vara nyfiken. Jag är 19 och således uppvuxen i den digitala åldern, och att framkalla i C-41/E6 osv har inte riktigt varit aktuellt nog för att jag ska vara 100 insatt, därav att jag startade tråden. Jag är insatt i fotografi, men på det digitala området främst, efterssom det är där jag har mest erfarenhet. Jag kan sitta o läsa till mig en massa analogt på nätet o lära mig där, men ja kommer ju aldrig bli 100 insatt i de innan jag verkligen testat. Man lär sig bättre i praktiken än från böcker.

Så min fråga om E6 va bara för skojs skull varför den är svårare än C-41, hörde egentligen inte ihop med varför jag skapade tråden, svaret på den frågan har ja ju redan fått.

kul att se dig här såhär dags robin ^^

verkar vara till dia ja, sen hur skillnaden i arbetsgång vet ja inte

Det är ännu större krav på exakt temp med E-6. Jag har för mig det står i bladen till Tetenals E-6 kit med sex flaskor att inte ens ångorna från en flaska får komma i de andra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar