Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Framkalla felexponerad tri-x
- Trådstartare KalZoom
- Start datum
Sumpen
Aktiv medlem
Du har lagt på två steg mer i exponeringen, du kommer att få en bättre teckning i skuggorna, men riskerar att blockera högdagrarna om du framkallar enligt bruxen. Nu känner jag inte D-76 så bra, men jag skulle nog dra bort ca 40-50% i framkallningstiden. Tri-X brukar väl ligga runt 8-9 minuter i D-76, om så skulle jag sikta på 5 minuter för att rädda högdagrarna.
/Erik
/Erik
5 minuter låter lite riskabelt. Jag tror att du kan få ett alldeles för låg kontrast då. Kör 7 minuter och så får du kompensera för det tätare negativet genom att belysa pappret längre.
Framkallningstiden är nämligen det som styr kontrasten mest (mer än hårdhet på pappret). man kan därför inte minska hur stort som helt. Man kan som mest kompensera ett stegs överexponering genom framkallningen. Att negativet ändå blir lite tätt (mörkt) behöver inte alls inverka på den slutliga bilden.
Framkallningstiden är nämligen det som styr kontrasten mest (mer än hårdhet på pappret). man kan därför inte minska hur stort som helt. Man kan som mest kompensera ett stegs överexponering genom framkallningen. Att negativet ändå blir lite tätt (mörkt) behöver inte alls inverka på den slutliga bilden.
JanOlofHärnström
Aktiv medlem
100 ISO är inte så farligt.
Agitationen är viktig för resultatet. Om man skakar dosan ofta så blir framkallaren aktiv eftersom den kommer åt oframkallade partiklar i filmen bättre. För att undvika detta vid överexponering så kan man vända dosen färre gånger. D 76 ger ofta ett bra resultat när man späder den till 1+1.
Jag rekommenderar att du späder till 1+1 och vänder dosan var annan minut, minska tiden med ca.15%. På detta sätt blir framkallaren mindre aggressiv.
Vidare bör man ta hänsyn till vilken kontrast bilderna har, har motivet låg kontrast så kan det vara dumt att minska tiden för mycket även om filmen är överexponerad.
Agitationen är viktig för resultatet. Om man skakar dosan ofta så blir framkallaren aktiv eftersom den kommer åt oframkallade partiklar i filmen bättre. För att undvika detta vid överexponering så kan man vända dosen färre gånger. D 76 ger ofta ett bra resultat när man späder den till 1+1.
Jag rekommenderar att du späder till 1+1 och vänder dosan var annan minut, minska tiden med ca.15%. På detta sätt blir framkallaren mindre aggressiv.
Vidare bör man ta hänsyn till vilken kontrast bilderna har, har motivet låg kontrast så kan det vara dumt att minska tiden för mycket även om filmen är överexponerad.
Graal
Avslutat medlemskap
Selentoning är egentligen avsedd för att få bättre arkivbeständighet och annan ton och kontrast på fotopapper men det går lika bra att använda på film, fast effekten blir omvänd. Kontrasten ökar i hela negativet fast mest i de mörka delarna vilket för negativ inte är skuggor utan högdagrar. Man brukar säga att förändrad exponering av film påverkar mest skuggorna medan förändrad framkallning påverkar mest i högdagrarna. Kortar du framkallningstiden förändras främst högdagrarna genom att de blir mörkare på den färdiga bilden samt att kontrasten och separationen blir lägre. Detta kan delvis kompenseras genom ett toningsbad i selen där de mörka filmpartierna (de ljusa på bilden) mörknar (ljusnar) något och att kontrasten i dessa ökar. Olika filmer påverkas olika mycket precis som fotopapper. Hur TRI-X påverkas vet jag inte. Jag har använt Kodak Rapid Selenium Toner på flaska som kan spädas olika mycket. Hur spädningen påverkar resultatet för negativ får man prova sig fram till. Själv har jag selentonat film i över en halvtimme och fått underframkallade och kontrastlösa negativ som varit omöjliga att få acceptabla att bli kopieringsbara med hård gradation på papper..
Similar threads
- Svar
- 14
- Visningar
- 3 K
- Svar
- 1
- Visningar
- 1 K
- Svar
- 42
- Visningar
- 11 K