Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkalla felexponerad tri-x

Produkter
(logga in för att koppla)

KalZoom

Aktiv medlem
Jag lyckades idag med konststycket att exponera en rulle tri-x efter 100 ISO. Nåra av bilderna är ganska viktiga. Jag undar om någon har något tips om det går att kompensera för det under framkallningen. Jag använder vanligtvis d-76.

Tacksam för svar.

/MVH
Björn

Du har lagt på två steg mer i exponeringen, du kommer att få en bättre teckning i skuggorna, men riskerar att blockera högdagrarna om du framkallar enligt bruxen. Nu känner jag inte D-76 så bra, men jag skulle nog dra bort ca 40-50% i framkallningstiden. Tri-X brukar väl ligga runt 8-9 minuter i D-76, om så skulle jag sikta på 5 minuter för att rädda högdagrarna.

/Erik

Du kan underframkalla för att inte få för tätt negativ. När filmen är fixerad och sköljd en stund kan du sedan selentona den, kanske upp till en halvtimme) så ökas kontrasten. Eftersom man gör selentoningen i dagsljus ser man lätt när kontrasten blir den rätta.

5 minuter låter lite riskabelt. Jag tror att du kan få ett alldeles för låg kontrast då. Kör 7 minuter och så får du kompensera för det tätare negativet genom att belysa pappret längre.

Framkallningstiden är nämligen det som styr kontrasten mest (mer än hårdhet på pappret). man kan därför inte minska hur stort som helt. Man kan som mest kompensera ett stegs överexponering genom framkallningen. Att negativet ändå blir lite tätt (mörkt) behöver inte alls inverka på den slutliga bilden.

100 ISO är inte så farligt.

Agitationen är viktig för resultatet. Om man skakar dosan ofta så blir framkallaren aktiv eftersom den kommer åt oframkallade partiklar i filmen bättre. För att undvika detta vid överexponering så kan man vända dosen färre gånger. D 76 ger ofta ett bra resultat när man späder den till 1+1.
Jag rekommenderar att du späder till 1+1 och vänder dosan var annan minut, minska tiden med ca.15%. På detta sätt blir framkallaren mindre aggressiv.
Vidare bör man ta hänsyn till vilken kontrast bilderna har, har motivet låg kontrast så kan det vara dumt att minska tiden för mycket även om filmen är överexponerad.

Selentoning är egentligen avsedd för att få bättre arkivbeständighet och annan ton och kontrast på fotopapper men det går lika bra att använda på film, fast effekten blir omvänd. Kontrasten ökar i hela negativet fast mest i de mörka delarna vilket för negativ inte är skuggor utan högdagrar. Man brukar säga att förändrad exponering av film påverkar mest skuggorna medan förändrad framkallning påverkar mest i högdagrarna. Kortar du framkallningstiden förändras främst högdagrarna genom att de blir mörkare på den färdiga bilden samt att kontrasten och separationen blir lägre. Detta kan delvis kompenseras genom ett toningsbad i selen där de mörka filmpartierna (de ljusa på bilden) mörknar (ljusnar) något och att kontrasten i dessa ökar. Olika filmer påverkas olika mycket precis som fotopapper. Hur TRI-X påverkas vet jag inte. Jag har använt Kodak Rapid Selenium Toner på flaska som kan spädas olika mycket. Hur spädningen påverkar resultatet för negativ får man prova sig fram till. Själv har jag selentonat film i över en halvtimme och fått underframkallade och kontrastlösa negativ som varit omöjliga att få acceptabla att bli kopieringsbara med hård gradation på papper..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar