Annons

Från färg till svartvitt i photoshop??

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesper71

Aktiv medlem
Hej
Hur gör jag om en färgbild i photoshop till svartvit?

Hälp mig gärna med stegen

Tack Jesper
 
Du kan testa mitt photoshop action för färg till svartvit med ett antal toningar om man så vill mm.
Jag är inte helt säker på att alla stegen funkar i den svenska versionen av photohop.. jag kör aldrig svenska program nämligen.

www.jakerlund.net

MVH

Johny
 
Ett enkelt sätt som ger lite bättre gråtoner än att "bara" göra till gråskala är följande:
Gör ett justeringslager, välj varianten "nyans mättnad". Dra ner mättnaden till noll på justeringslagret. Välj sedan blandningsläget "färg". Färdigt!
 
Hejsan!

För att lägga till ytterligare en kock till den här soppan så ville jag bara säga att detta är sättet jag fått lära mig. det kan mycket väl vara galet, men det har funkat än så länge.

Välj Image>Adjustments>Channelmixer...

Kryssa i Monochrome, sen kan du leka lite med skjutreglagen om du vill för olika effekter. Men de värden jag fått lära mig(återigen, detta kan vara helt fel)
är 30% red + 59% green + 11% blue

Även jag har gjort ett Action på detta:

Elvas RGB-Luminance PS-action
 
Jag har fått lära mig:
välj Lab färg
välj kanalen ljushet
välj läge - svartvitt
detta förkastar färginformationen

har fått för mig att detta behåller mer information i bilden än att välja svartvitt direkt, men jag kan ha fel....
 
Bonish skrev:
Jag har fått lära mig:
välj Lab färg
välj kanalen ljushet
välj läge - svartvitt
detta förkastar färginformationen

har fått för mig att detta behåller mer information i bilden än att välja svartvitt direkt, men jag kan ha fel....

Jupp, visst är det så.

Att bara välja gråskala blir ibland bra men ofta blir det bättre med andra metoder.

Att välja gråskala gör att nyanser i rött inte anses lika viktiga och det finns risk att man tappar valörrikedom i framförallt de toner som var röda i färg.

Grönt är den färg som vi är känsligast för och med Pshps gråskalealgoritm bevaras mer nyanser från grön färg.
Det är matematik helt enkelt.

Med LAB-metoden bryr man sig bara om ljusheten, inte vilken färg som finns i originalet, och därför blir det oftast bättre med den metoden (särskilt bra syns det om man utgår från en 16-bitars färgbild).

Att använda kanalblandaren gör att du själv styr hur färgerna skall återges som gråtoner, därför kan man inte ange fasta värden för alla bilder.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.