Annons

Från EOS 300D till 60D eller 7D

Produkter
(logga in för att koppla)
Ska visserligen till Shanghai och Peking på torsdag men jag lär inte köpa kamerahus där. Kanske en riktigt fet men billig kinesisk budgetglugg på ren chansning. Det kan ju bli bra...

Optik före hus.

Utan att veta vad du har för glas så braskar jag på med en gammal sanning.
Dagens kamerahus är så bra så att ett budgethus räcker väldigt långt, bättre att lägga ner krut och energi på att skaffa bra gluggar.

50D är en mycket avancerad kamera med hög prestanda.
Fokusering och hastighet räcker långt och t.ex 7D är inte överdrivet mer kompetent.
Man får klara sig utan filmfunktionen med 50D vilket kanske inte så många sörjer ihjäl sig över.

Man hittar idag fina begagnade 50D för ca 5000 kr. En beg. 7 D kostar det dubbla och mer därtill.

Att byta upp sig från 300D till 40/50D har en påtaglig wow-effekt.

Lycka till. J O

Senast ändrad:
Precis. Det lutar åt en 50D och en eller två fina gluggar. Få se om jag hittar ngt svulstigt i Kina som inte resulterar i en total ekonomisk katastrof om den skulle visa sig vara ett skämt. Annars hade jag tänkt mig en bra alround tele och en ev. fast lins för macrofoto. Jag gillar pollenkorn på humlors bakben, om ni fattar vad jag menar. Min utrustning nu får väl snarare den effekten att humlorna skrattar åt mig... kitobjektivet Canon EF-S 18-55 f/3,5-5,6 som följde med och jag har fått en gammal Canon EF 75-300mm f/4-5.6III som funkar bra faktiskt. Tur man har stativ...

Är det någon som kan rekommendera några bra alternativa gluggar?

Makroobjektiv är mycket användbara.

Alla fasta makroobjektiv är bra och mycket skarptecknande.
Själv har jag ett 90mm Tamron.
Canons egna makro 100mm har mycket snabb fokusering med sin USM.
Ett annat prisvärt makrotele är Sigmas 2,8/150mm som lär vara riktigt bra. Allround men med långsammare fokusering än USM-gluggarna.

När man vill krypa inpå ytterligare för att studera fasett-ögonens anatomi eller pollenkornen på en humla så har man användning av ett set mellanringar till makro-gluggen. (separat blixt och reflexskärmar hör väl till grundkonceptet oxå)

Fördelen med "lilla sensorn" hos 7/50/60D är att den anpassade optiken är mycket kompakt och lätt att bära med sig.
Skulle jag köpa nytt idag så titta jag väldigt noga på Sigmas 2,8/50-150mm II. Den är så skarp så att man förlorar mycket lite kvalitet med en 1,4-telekonverter till den. Då har man ett fint 4/70-210mm också att jobba med.

MVH J O

Hej ! Håller själv med alla här som föreslår 50D .Men du får skynda dig om du ska hitta den till dessa bra priser,den försvinner snart ur sortimentet ! Tycker nya 60D verkar vara en mycket bra kamera men prismässigt ligger den som sagt för nära 7D och då är det inget snack om saken vilken man då väljer.En skillnad på 4-5000 kr hade bättre motiverat ett 60D-köp,men kanske priset på den sjunker efterhand,brukar va så ! MVH.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto