Annons

Från EOS 300D till 60D eller 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanStåhl

Aktiv medlem
Hej på er.
Min 5,5 år gamla Canon EOS Digital Rebel (300D) börja svaja i autofokusen så det behövs något nytt och eftersom kostymen börjar kännas lite trång...
Och så har dagen kommit då Canon EOS 60D damp ner. Jag som nästan precis hade bestämt mig för att det blir en 7D senare i höst. Förvisso är prisskillnaden än så länge oförskämt liten.
Naturfoto och macro är min grej. Ämnar införskaffa en riktigt bra macroglugg senare.

Är hoppet från 300D till 7D "för stort"?
Ska man lägga mer krut på bättre glugg och välja 60D istället?

Johan

Kommer du ifrån 300D så blir du glad över vilken kamera som helst :) 50D och lägga extra pengarna på macroobjektivet från start (eller på en ringblixt) hade jag valt och misstänker att är en bättre affär.

Mest "bang-for-the-buck" just nu är helt klart 50D.

7D är en bra kamera men min personliga åsikt är att den inte är värd dubbla pengarna jämfört med 50D. Bildkvalité är i stort sett identisk. Och speciellt inte om man inte tänkt att filma.

Priset på 60D är högt vid lansering och kommer att sjunka kraftigt. 7D t.ex kostade 19000kr vid introduktion.

En 60D väljer man om man vill kunna filma och jobbar mycket med LiveView.

Jag skulle också satsa på en 50D och ett rikitgt bra Makroobjektiv istället för att lägga pengarna på 7D eller 60D. Någon mer prisvärd kamera än 50D är svårt att hitta just nu.

Jo precis, allt blir bättre än min gråa låda i plast. Lekte med en kollegas 50D igår... en dröm jämfört med min relik men som ni förstår måste jag knäcka honom... ;) Eller måste jag det? Om jag blir vuxen, för ett kort ögonblick, och resonerar lite förnuftigt så är en 50D klockrent, jag vet.

Jag tycker att har man pengarna så ska man ta den bättre, i detta fallet 7D, för annars kommer man bara att tänka att, hade jag haft 7D nu så hade jag kunnat göra det här och det här.

Sen förövrigt så är 7D en grymt bra kamera!

Jag tycker att har man pengarna så ska man ta den bättre, i detta fallet 7D, för annars kommer man bara att tänka att, hade jag haft 7D nu så hade jag kunnat göra det här och det här.

Min kompis hade en 50D och jag köpte en 7D. Hela tiden kände jag att allt jag gjorde kunde jag gjort lika bra med en 50D. Det nya coola fokusgrupperingarna och expanderad fokuspunkt osv. fanns det ingen praktisk nytta av för mig. Den enda egentliga fördelen var att antalet fokuspunkter var fler.

...en dröm jämfört med min relik men som ni förstår måste jag knäcka honom... ;) Eller måste jag det?

Knäck honom genom att ta bättre bilder med samma utrustning istället. Det är mycket coolare!

ja ne kan man inte utnyttja sin 7D, är de klart man inte ska ha den, men som jag sa, att om man känner att en sak kunde blivit bättre med 7d än 50D så kommer de kännas surt.

7D är bättre än 50D, kolla fakta, sen kanske den räcker

Det är just min poäng alla fakta tyder på att 7D är en mycket bättre kamera. Men jag kan av erfarenhet intyga att prisskillnaden mellan 50D och 7D inte går att motivera.

klart man kan motivera det. beror på hur och till vad man använder kameran samt för mig att känna o veta att mina kunder får bilder med bättre kvalite.

jag fotar mycket bröllop i kyrkor utan blixt med högt iso. autofokusen och högiso prestandan är definitivt bättre än 50d. har ägt en och har nu 7d.

visst kan man. då det ännu bättre med FF men det hoppet blir en annan vacker dag

/Stefan

Regeln är ju den att man ska köpa det man behöver, det därutöver kostar bara pengar och det under blir också dyrt då man tvingas till nytt inköp. Om man nu visste vad man kommer att behöva och vill ha vore det ju lite enklare, och om det fanns modeller som hade just de egenskaperna vure det ju ännu bättre. Ofta är det så att för att få en viss egenskap får man också en del man egentligen inte behöver. Det kan också vara så att när man väl har en "för" avancerad kamera så vill man absolut inte byta ner sig igen. 50D är ju onekligen mycket prisvärd nu, men saknar en del nyheter som 7D o 60D har, Så det blir en vägning som måste göras och den kan bara den som ska skaffa sig kameran göra. Det är ju också så att det är objektiven som är den dyra biten om man nu vill ha mer än något enstaka. 60D är nog överlägsen både för video o makro, men hur mycket är ju frågan. Jag har en 400D sen tidigare och köpte så en 7D direkt den kom, och priset var ju inte det rekomenderade riktpriset utan en bra slant under. Av en rad alternativ blev det den, och det var främst filmfunktionen som avgjorde plus att 7D hade nästen hela min önskelista, Intressant förresten att en 300D hängt med så länge, det var väl egentligen den första digitala sysytemkameran för oss utan extremt tjocka plånböcker.

50D måste vara bland det mest prisvärda som kunnat hittas under den relativt korta digitala systemkamerahistorien. Utan tvekan en kanonkamera med stor kapacitet till ett synnerligen attraktivt pris. Vill man inte filma kan man omdelbart utesluta 60D. Däremot är 7D en bättre kamera med potential att fungera under lång tid framöver. Sedan kan bara den enskilde avgöra om dubbla priset (trots att 7D sjunkit kraftigt) går att motivera. Man får en fin glugg för prisdiffen. Personligen skulle jag trots detta satsat på 7D om jag ändå är i bytartagen. Känns som en mer helgjuten och bestående produkt.

Ja, detta blir inte lätt. 50D är som ni säger mycket kamera för pengarna och så har man råd med en fin glugg till. 7D är nog en lite onödigt exlusiv kamera för mig. 60D har ju filmfunktion, vilket är ett plus. Trist att den är i samma prisklass som 7D. Det hinner kanske ändras under hösten.

Om du ändå är uppe i prisnivån för en 60D, så skulle jag starkt rekommendera att försöka sträcka sig till en 7D. Det är utan tvekan nivåskillnad i alla avseenden. Du kommer att bli nöjdare och gladare med en 7D.

Å andra sidan är 50D, vilket redan avhandlats tämligen ingående i det föregående, en synnerligen prisvärd tingest i dagsläget. Själv hade jag nog siktat på en 7D, men om inte detta funkat hade 50D varit valet.

Canons rekommenderade priser sätter 60D märmare 550D än 7D. Just nu är det tvärtom, men det lugnar nog ner sig efter jul, när nyhetens behag lagt sig, så 60D blir prissatt mer efter hur den ligger gentemot andra kameror än bara för sig själv.

Canons rekommenderade priser sätter 60D märmare 550D än 7D. Just nu är det tvärtom, men det lugnar nog ner sig efter jul, när nyhetens behag lagt sig, så 60D blir prissatt mer efter hur den ligger gentemot andra kameror än bara för sig själv.

Precis, jag får vänta på julbonusen så blir det en 7D... eller en 50D med lämplig monsterglugg.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto