Jag hade en känsla att denna tråd skulle utvecklas på detta sätt, men hoppades nog kanske på att den skulle ge sakliga och konstruktiva diskussioner med frågor till mig. Så därför lät jag tråden få finnas kvar. Första inlägget i tråden är egentligen flyttad från en annan tråd, så mitt svar hamnar lite utanför sitt sammanhang. Dessutom försvann i ursprungstråden ett antal kommentarer från andra, innan jag hann möta och svara på dessa.
Jag fick i början några frågor som jag svarade på, men sedan spårade det ur, tråden kapades av Flashback - vilket vi efterhand sett i allt större mängd. Och då försvinner frågorna - de byts ut mot påståenden, rykten och lögner. Men även att de svar jag ger blir ignorerade eller misstrodda.
Det blir en utveckling som följer mallen "en fråga till mig som jag besvarar, följs av två nya frågor" och "två frågor jag besvarar, följs av fyra nya frågor" - för att sedan eskalera. Mina ord misstolkas, missuppfattas eller ignoreras. Den offentliga bilden av mig behöver ny näring, så min röst i sammanhanget räknas inte. Kvar sitter jag ENSAM och ska möta och besvara en allt växande mängd av påståenden, vilket är fysiskt omöjligt. Och blir givetvis ännu mer omöjligt då mina svar inte har någon betydelse!
Det är fullt möjligt att backa i tråden, att läsa den från första inlägget igen. Se och läsa mina svar, för att sedan upptäcka några sidor senare hur dessa "försvinner" eller ändras på. Mönstret hittar man bland annat på Flashback, särskilt i den tråden jag länkat till i ett tidigare inlägg. Men det finns även andra trådar om mig som man gärna får bekanta sig med. Gå in på Flashback och sök sedan på mitt namn, sedan har man material att läsa några år framåt. Någon har redan här i tråden skrivit något om min personlighetstyp, vilket är på gränsen till förtal. Men det finns redan en egen tråd på Flashback som enbart handlar om mina "eventuella diagnoser", om ni känner för att läsa på.
Skandalen blir efterhand större och större, var det inte någon som skrev att det var fotohistoriens största skandal? Eller, uppfattade jag det fel?
Jag har erkänt vad jag gjort, det har jag skrivit många gånger. Inte enbart här på Fotosidan. Jag har sedan länge tappat räkningen på alla samtal i olika media, så även radio och teve. På svenska, norska, danska och engelska. Jag har förklarat ibland mycket detaljerat, grävt riktigt ordentligt djupt i mig själv - och där jag har haft svårt att hitta svaren så har jag också sagt detta. Jag har verkligen inte dolt något, tro mig!
Men jag har fått dementera massor; som detta med att jag manipulerade prisbelönta bilder, bilden där min mor dök upp i en bild som Malin hade gjort på mig (där jag även svarade samma person här på Fotosidan TVÅ gånger, men där han fortsätter ignorera detta i senare inlägg), att jag inte tagit emot en enda krona på de manipulerade bilderna mm.
Under mina år har jag haft massor av kurser, föreläsningar och annat. Något man gärna klämmar in i sammanhanget, för att få fram en bild att jag ljugit och manipulerat massor. Här gäller det att sansa sig; jag har inte haft några kurser/safaris enkom om lodjur - det har varit inslag i totalt 4 kurser under 2011, men där temat handlade om mycket annat. Blandar man ihop äpplen och päron, så blir det en hel fruktsallad. Eller?
Jag tänker inte försvara vad jag gjorde, jag tänker heller inte gå i polemik med flashbackarna här i tråden. Det är inte lönt, då väcks enbart ännu större ilska - och ännu fler inlägg av nya besökare i tråden. En tråd som växte från 60 visningar till över 22 000 visningar på bara några dagar...
I motsats till en tråd på Flashback, så finns det här i denna tråd ett antal medlemmar som säger ifrån. Dessa kommentarer är jag mycket tacksam över, som jag vill tacka särskilt för. Till er andra, så lämnar jag ingen särskild kommentar egentligen. Låter era inlägg få vara okommenterade, då jag ju upptäckte tidigare i tråden att mina svar inte hade någon betydelse alls.
Jag vill däremot be så mycket om ursäkt till er med att jag INTE slutat fotografera, INTE slutat vara aktiv bloggare, att jag är medlem på Fotosidan igen och tänker fortsätta kommentera bilder och inlägg, att jag INTE förlorat rösten i att uttala mig och även dementera några av alla de tusentals påståenden jag hört och läst. Och det blir fler kurser, föreläsningar, böcker, teveframträdanden, radiointervjuer - det kan jag lova. Då jag tänker fortsätta med det jag alltid gjort: att fotografera, skriva och föreläsa. På det sätt jag alltid gjort. Jag är dessutom aktiv, min blogg har redan 4 367 inlägg och 18 907 bilder som ni säkerligen också kan få in i sammanhanget.
Så därför ses vi igen, i nästa kommentarsstorm - och nästa, och nästa...