Annons

Frågor om stativ - igen

Produkter
(logga in för att koppla)

sennen

Aktiv medlem
Nu känner jag att jag nog vill ha ett stativ.
Dels ska jag fota lite på ett bröllop, dels har jag fått ett antal bilder nu, som konstaterat skulle bli bättre med stativ, så...

Enligt tidigare inlägg i ämnet, verkar "alla" avsky Velbon och älska Manfrotto.
Velbon är, ser det ut som, ungefär hälften så dyra som Manfrotto. Får man verkligen så mycket mer för ett Manfrotto? Och behöver jag det nu?

Jag kommer att fota lite utomhus, och lite på evenmang inomhus, förmodligen med 35-80-objektiv, och med 70-210-objektiv.

Vad bestämmer hur högt stativ jag behöver? Finns det nån anledning att köpa ett högre stativ?

Köper man alltid ett stativ utan tillbehör, och sedan ett fäste för sig? Hur vet jag att fästet passar min kamera? Behöver jag något utöver detta?
Enligt tidigare inlägg ska jag också ha en kulled, tydligen. Varför?
Kan jag med ett vanligt fästa bara ta bilder med kameran fixerad horisontellt och rak?


Lite konstiga frågor, kanske, men jag vore mycket tacksam för lite tankar i ämnet...

Önskad prisnivå, kanske man ska skriva ut också... Det är ju lite svårt, eftersom jag inte vet riktigt vad jag behöver. Så billigt som möjligt, kanske en tusenlapp totalt? Men om jag bara får skit för de pengarna, vill jag gärna ha vettiga tips på klassen över... :eek:)

Tack på förhand.
 
sennen skrev:
Velbon är, ser det ut som, ungefär hälften så dyra som Manfrotto. Får man verkligen så mycket mer för ett Manfrotto? Och behöver jag det nu?
Ja, man får verkligen MYCKET mer i det här fallet. Och Manfrotto är ju inte dyra heller. För 700 kr får du ett paket med ett 190 och en enkel kulled. Det är inte det högsta stativet och inte den gedignaste kulan, men det är grejer som funkar bra. Det gör faktiskt inte de där aluminium-plast-kombinationerna från Velbon och liknande. Det är sällan jag är så kategorisk i utrustningsdiskussioner, men stativet är viktigt. Viktigare än objektivet för skärpan i bilderna.


sennen skrev:
Vad bestämmer hur högt stativ jag behöver?
Du :)

Det är väl en prioriteringsfråga. Jag har valt 190 som inte fullt når upp till ögonhöjd på mig, men är någorlunda smidigt om man skall vandra långt.

sennen skrev:
Köper man alltid ett stativ utan tillbehör, och sedan ett fäste för sig? Hur vet jag att fästet passar min kamera? Behöver jag något utöver detta?
Enligt tidigare inlägg ska jag också ha en kulled, tydligen. Varför?
Kan jag med ett vanligt fästa bara ta bilder med kameran fixerad horisontellt och rak?
Det finns paket hos Scandinavian och andra handlare, men ofta bara med de enklaste huvudena. Med din prisgräns 1000 kr skulle ett Manfrotto 190 kunna vara något kombinerat med ett huvud som fyller ut prislappen ända upp.

Alla typer av huvuden, kulleder som panoreringshuvuden, tillåter inställning i alla lägen. Det är bara metoden för inställning som skiljer och antalet vred för att släppa på trycket. Smaksak, men jag och många andra föredrar kulleden för att den kan opereras fullt ut med en hand.

//Jim
 
Jim, du kan använda mig och mitt sketna Velbonstativ som bevis...

Sämsta köpet. Jag kan verkligen inte rekommendera någon som vill använda stativ för att ta bra bilder med att köpa Velbons stativ.
 
Hej!

Jag har ett Velbon och ett Manfrotto så jag borde väl kvala in till att kunna svara.

Mitt Velbonstativ kostade ca 500.- för en massa år sedan och var således mitt första stativ till min första systemkamera. Då kändes det helt rätt.

Med tiden så har skaffat fler kameror och betydligt dyrare sådana. I och med mitt senaste kameraköp så började jag fundera lite på mitt stativ. Det är så gott som helt gjort i plast och aluminium. Hela huvudet som är av videotyp är gjort i plast. Jag kände att det började kännas dumsnålt att hänga kamerautrustning för kanske 20.000.- i något som är gjort i plast och avsett för en enklare videokamera.

Så därför började jag titta runt efter nytt. Jag hittade inga Velbon som tillverkade på bättre sätt utan alla var gjorda på samma sätt som det jag har, dvs i plast och aluminium. Därefter var det bara Manfrotto som kvalade in i min budget. Det mesta i metall och med en låsning på snabblåset till kulleden vilket saknas på Velbonstativet. Dvs går låset upp rasar kameran i backen. På Manfrotta så förhindrar låset att snabbspänningen går upp så pass mycket att kameran rasar av.

Det avgjorde saken för mig och jag har hitills inte ångrat mig även om det är betydande mycket tyngre att bära på nu.

När det gäller kulleden så är poängen att det bara är en låsskruv medans det på huvuden av videotyp är minst tre låsskruvar vilket både irreterar och tar upp onödigt mycket tid.

Jag fick mitt Manfrotto för 1600.- med kulled. Det priset går att trumfa lite för det var inte de billigaste alternativet och inte den billigaste leverantören. Men pengar är inte allt har jag kommit på. Min bedömning är att du borde kunna komma ner till ca 1200.- för ett Manfrotto med kulled. Fästena är som gott som standard. Det finns två storlekar på fästskruvarna men den som vanliga systemkameror har är överlägset vanligast. Det är bara att kolla med den handlare du går till men det är normalt inget problem.

Det brukar finnas paketpriser ibland, men tyvärr oftast med huvud av videotyp. Det är tydligen för att många fågelskådare köper den typen av stativhuvuden.

Mvh
Maverick
 
Stor skillnad

Jag kan också bara stämma in med de föregående talarna. Jag hade ett billigt stativ från början, men insåg snrt dess begränsning. Köpte mig ett Manfrotto 190 Pro med panoramahuvud, men tänker köpa kulled till just för att den är lätt att manövrera.
Kan bara säga att jag är helnöjd. Du kommer snart att erfara att man inte bara vill ha ett stativ som står rätt upp och ner. Rätt som det är så är marken ojämn och man vill på ett enkelt sätt stabilisera upp kamerahuvudet. Har du då ett Manfrotto så finns inga problem eftersom benen går att vinkla individuellt med stabilitet utan att allt far i backen.
Du kan ju alltid uppsäka en kameraaffär och jämföra de bägge stativen så kanske du kommer underfund med vad just du behöver.
 
Köp ett Gitzo och bli nöjd.

Köp ett tungt stativ alt. kolfiber. Ju kraftigare material desto minde risk för vibrationer från slutaren. Ni pratar ju bara om Manfrotto och Velbon. Kungen bland stativ heter ju Gitzo!
 
Men kungar är dyra.

Jag kan rekommendera Manfrotto 190 och kulleden 308RC. Jag tror att de två går på kanske 1100-1400 kr.

Kulleden 308 (RC med snabbfästesplatta) verkar vara bland det rejälaste i kulledsväg som går att få utan att gå upp till proffskulorna.
 
Hej

Jag vill rekommendera aningen högre stativ än 190. Är man normalbyggd svensk så går det åt :D . 055PRO är kalas, komplettera med lämplig kula eller snabbhandtaget 222 så har du ett mkt bra paket tycker jag.

Mvh
Johan
www.motljus.com

PS: Har en kula du kan få köpa billigt Manfrotto 352.
 
Tack!

Tack för alla svar!

Mycket bra och givande. Det lutar just nu åt att det blir just ett Manfrotto, antingen 190PROB eller 055PROB, med kulled 308RC.

Jag landar då på knappt 1400 kr hos Scandinavian. Lite mer än jag tänkt mig, men det verkar som om det är ok grejor, så...

Det skiljer visserligen bara 220 kr mellan 190PROB- och 055PROB-paketet, men ändå - menar fler att det är värt det för att få ett stativ som är 176 cm högt, istället för 145 cm?


Än en gång, tack för givande svar!
 
Jag vet inte vad 190PROB är för någon variant men ett 190DB (svart 190 med "vingmutterskruvar" till benlåsen, kan gå ned i spagat) går loss på 1230 inkl. moms på cyberphoto.se.

Räkna dock med att få vänta en vecka eller mer.
Jag väntar på en restnoterad bärrem till mitt 190. De säger att Manfrottoagenten i Sverige håller på med att flytta just nu och att det därför skulle vara lite tjaffs med leveranserna...
 
Angående höjden. Om du inte ska kånka runt på stativet alltför mycket (även om viktskillnaden inte är så stor) så kan det vara värt att satsa på 055 (tror nästan jag hade gjort det idag...).
Fördelen skulle vara att man kommer upp i bekväm arbetshöjd utan att behöva höja mittpelaren. Mittpelaren är ju som bekant inte riktigt lika stabil som tre ben... :(

Jag antar att det beror lite grann på hur tung utrustning man har...
 
Benbo...eller Stabil...men då behöver du kanske en sponsor (äldre familjemedlem)...är stadiga grejer,kostar lite mer..
mvh/gunte..
 
LeadHead skrev:
Angående höjden. Om du inte ska kånka runt på stativet alltför mycket (även om viktskillnaden inte är så stor) så kan det vara värt att satsa på 055 (tror nästan jag hade gjort det idag...).
Fördelen skulle vara att man kommer upp i bekväm arbetshöjd utan att behöva höja mittpelaren. Mittpelaren är ju som bekant inte riktigt lika stabil som tre ben... :(

Jag antar att det beror lite grann på hur tung utrustning man har...
Jag håller helt med Leadhead. Visserligen använder jag själv ett 190, men mest med tvåögda spegelreflexer med schaktsökare. Med dom kamerorna behöver jag inte höja mittpelaren något alls för få bekväm arbetshöjd. Med dom flesta andra kameratyper gäller något helt annat.

Få stativ, utom dom allra tyngsta, är stadiga med mittpelaren i högsta läget. Försök hitta ett stativ som du inte behöver höja mittpelaren något alls eller bara lite för att få en bekväm arbetshöjd.
 
LeadHead skrev:
Jag vet inte men jag *tror* inte att joystickkulleden 222 är lika stabil som en vanlig à la 308 (el. 352 för den delen).

Hej

jo, det är den.. över förväntan faktiskt. Håller den klart före 352. Enda nackdelen är att det blir aningen bökigt vid höjdformatsbilder och om man inte kan vrida kameran via separat stativfäste på gluggen eftersom 222 bygger en hel del i höjd. Jag köpte 222 huvudsakligen för min monopod men nu sitter den på mitt stativ.

Håller en F100+mb15+80-200/2.8 i 45 eller mer grader utan tillstymelse till glid.

Mvh
Johan
www.motljus.com
 
Kula?

Jag har ett Manfrotto 190 med kula 352 och funderar på vad som är så bra med det?
När jag kör macro eller långa telen så "sätter" kameran sig så pass mycket att jag får komponera om.
Är 352 en för billig kula?

Tänkte att ett panorama skulle göra det lättare att sikta in sig när det handlar om macro och alltså blir lite mer noggrant än familjemiddagen.

mvh
johan Lorin
 
Japp, 352 är billigare än 308. En avgörande skillnad här är kulstorleken. 352 har en betydligt mindre kula och det säger väl sig själv att inställningsprecisionen blir mindre då.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.