Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor om Samyang 8mm fisheye F3.5

Produkter
(logga in för att koppla)

Gustaf910

Ny medlem
Hej!

Köpte nyligen Samyangs fisheye objektiv (8mm) som jag har tänkt använda till min Nikon D60.
För att objektivet ska klicka med kameran måste inställningarna vara inställda på manuell vilket jag har i nuläget. Mitt problem är dock att bilderna som tas blir väldigt mörka, jag ser i princip ingenting förutom enstaka kantlinjer.

Hur ska jag gå tillväga med kamerans inställningar för att få mer exponering och ljus i bilderna? Vill naturligtvis se något av de bilder jag tar.

Tack på förhand!
Mvh Gustaf

Glöm det där med A. Det funkar inte på din kamera.

När man tar med objektiv som inte är kopplat till kamerans elektronik kan man bara använda manuella inställningar och gissa sig till, pröva fram eller mäta hur man ska exponera.

Om du tar i solsken ute kan du använda "Sunny 16" som utgångspunkt, och det betyder att man tar med bländare 16 i solsken och tiden ställd på samma som ISO. Det finns tabeller och lathundar på nätet.

Men objektivet tecknar skarpast på bländare 5,6 och bör inte bländas ner mer än till 8.

Det går ganska lätt att prova sig fram till bra exponering. Man tar en bild, och om den blir mörk så ökar man slutartid eller ISO eller båda. Om den blir för ljus så minskar man slutartid eller ISO eller båda. Man tittar på histogrammet, och det ska normalt gå nästan ända fram till högerkanten, men sluta nära nedre högra hörnet. Om man har högdagervarning när man tittar på bilden ser man om det finns urfrätta partier.

Du kan använda kameran som ljusmätare om du har ditt vanliga objektiv på. Den visar då rätt exponering, och du kan sedan ställa samma värden manuellt med ditt Samyang.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar