ANNONS
Annons

Frågor om kemi

Produkter
(logga in för att koppla)

stratocaster89

Aktiv medlem
Hej!
Jag ska till att börja lära mig framkallning hemma. Det jag ska göra är att framkalla negativen så de går att scanna in i datorn.
Filmen det rör sig om är Tri-x 400 och jag har kommit fram till att D76 nog funkar bra till den filmen, men själva frågan jag har är:

Måste jag ha något speciellt fix eller stoppbad eller funkar vad som helst? Jag är total nybörjare på detta så vill gärna ha hjälp!

/Jonas

Det funkar bra med det mesta. Stoppbad är vanlig ättika som spädes med vatten. Annars finns t.ex Kodak max-stopp som ändrar färg när det inte är surt längre, och då förlorat sin effekt som stoppbad. Fix finns olika fabrikat, det viktigaste är att du följer instruktionerna och rekommendationerna från tillverkaren.

Jodå, var bara noga med att följa instruktionerna. Ladda dosan i totalt mörker, var noga med vätskornas temperatur och de tider som rekommenderas. Häng filmen dammfritt.

Det funkar säkert utmärkt, även om T-Max fix är speciellt för T-Max filmer. Löser lättare upp anti-haloskiktet, som tydligen är lite mera svårlösligt i T-max-filmerna. T-Max fix är dessutom lite billigare i 1 litersförpackning än att köpa t.ex Polymax fix i ½-liters. Fast är man storförbrukare lönar det sig bäst att köpa Unifix i 5-litersdunk (samma som Polymax fix fast i större förpackning).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar