Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor ang. PS

Produkter
(logga in för att koppla)

SMÅLAND

Aktiv medlem
Jag kan knappt nåt i photoshop och har således några frågor.

Först vill jag göra (bara) himmelen på en svartvit bild mörkare. Hur gör jag?

Jag tänkte även beskära bilden i övre kant eftersom himmelen syns för mycket. Hur gör jag?

Jag har lite svårt för att prova mig fram eftersom det stundtals är svårt med engelskan...

tacksam för hjälp! /kalle!
 
Varför köpte du en engelsk version av PS?

Köp hellre en svensk version av PS Elements. Den räcker nog till om du inte har större behov än vad du beskriver. Btw, beskär gör du med cropverktyget.
 
Eftersom programmet från Malaysia med 99,9% säkerhet är piratkopierat kan du lika gärna ladda hem en svensk version från nätet på en gång. :)

Använd lassoverktyget för att markera himlen. Om du vill markera flera områden så håll ner Shift. För att ljusa upp kan du testa olika verktyg, bla Brightnes/Contrast eller Levels. Vilket som blir bäst får du avgöra själv. UTgången av det hela beror också på hur pass bogran du är när du markerar.

Några bra ord att kunna i engelska PS (och deras svenska motsvarighet):
Saturation = Färgmättnad
Levels = Nivåer
Blur = Oskärpa
 
Off topic!

En av de fördelar jag ser med en engelsk version av PS är att många av de actions som finns ute fritt på nätet är anpassade efter den. Då slipper man gå in i dem och "översätta" kommandona...

/J
 
Hej,

Kan bara hålla med Jan Arvidsson. Jag köpte också engelsk Photoshop av den anledningen och för att de flesta tips & trix är på engelska och att uppdateringar till engelsk version kommer före de andra språken.

Hälsningar Magnus Andersson
 
Eller så kan du prova att andvända dodge-burn verktyget på himmlen. Eller skapa en nytt lager och lägga en gradient från svart till vit. Blendingmode overlay.

Alternativt skapa en quickmask för att lättare markera himmlen. Beror på lite hur bilden ser ut.

Sen kan man leka med curves och levels, eller brightnest contrast när området är markerat..

Lite otydlig info kanske, men lycka till! =)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.