Annons

Fråga om olika 50 mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Shaggbom

Aktiv medlem
Var på bröllop i helgen och fick då testa en hel del av kusinens utrustning...
fastnade för denna...
Canon EF 50mm f/1.4 USM

Har i dagsläget bara orginalet till min 400 dvs 18-55 och har tidigare funderat på en telezoom... men när jag testade denna tror jag att jag blev kär xD

Tycker det var riktigt skönt att fota med... men nu kommer frågan... hur stor skillnad är det igentligen mellan 1.8an och 1.4an? är det värt att lägga dubbla priset på 1.4an? är 1.4 såååå mycket bättre?

I vilket fall blir det nog ganska stor skillnad jämfört med det jag har nu som ligger på 3.5 som störst.

Något annat objektiv ni rekomenderar ist?

tacksam för tips... pengar växer ju inte på mina träd iaf. :D
 
Rent optiskt är det inte så himla stor skillnad. Redan 50/1.8 är riktigt skarpt vid f/2.0. Men skillnaden rent byggnadstekniskt är stor.
 
Shaggbom skrev:
hur stor skillnad är det igentligen mellan 1.8an och 1.4an? är det värt att lägga dubbla priset på 1.4an? är 1.4 såååå mycket bättre?
Det är nog svårt att få mer valuta för pengarna än du får av en 50/1.8 men samtidigt beror det på vad man värderar. Jag tycker det är rätt trist att både min 50/1.8 och min 35/2 har en gammal tråkig, långsam och rätt högljud fokusmotor. Det finns tillfällen då jag fokuserat manuellt för att inte störa en i övrigt knäpptyst omgivning. 50/1.4 har USM-motor som är både snabb och tyst.

Vore jag du skulle jag börja med en 50/1.8. Den borde vara lätt att sälja begagnad utan gigantisk förlust om du känner att du vill upp. Det är dock inte helt osannolikt att du likt många andra upptäcker att 50mm på en 400D faktiskt inte är världens mest användbara brännvidd och då kanske du hellre lägger pengarna på Sigmas 30/1.4 eller en bättre zoom än kitgluggen.

Edit: btw, det är inte SÅ läskigt hög ljudnivå på den men om man vill fota ett brudpar precis när avger sina löften så är det i allmänhet så tyst i kyrkan att man kan höra en knappnål falla och då vill iaf inte jag störa mer än nödvändigt (men kanske ändå ha en bild).
 
Största bristen med 50/1.8 är af-motorn. Den är verkligen inget vidare. Seg, högljudd och sätter sällan fokus rätt i svagt ljus. Och det är ju just i svagt ljus man ofta vill kunna nyttja en ljusstark glugg.
 
Okey låter bra... den jag testade var som sakt 1.4an och den tyckte jag verkligen om... kusinen som jobbar som fotograf fick den typ en betalning på nått jobb eller nått :D han trode inte han skulle använda den men han gillar den.(han ville inte sälja den iaf)...

Men ni menar att andrahansvärdet på 1.8an är bra?
ska man ändå lägga ut 1.5-2k lr va den nu kostar så kan man nog lika gärna kasta ut 3-3.5 för en 1.4a... Hur är andrahansvärdet på 1.4orna?

/s
 
Shaggbom skrev:
Okey låter bra... den jag testade var som sakt 1.4an och den tyckte jag verkligen om... kusinen som jobbar som fotograf fick den typ en betalning på nått jobb eller nått :D han trode inte han skulle använda den men han gillar den.(han ville inte sälja den iaf)...

Men ni menar att andrahansvärdet på 1.8an är bra?
ska man ändå lägga ut 1.5-2k lr va den nu kostar så kan man nog lika gärna kasta ut 3-3.5 för en 1.4a... Hur är andrahansvärdet på 1.4orna?

/s

1.8 får du en ny för 999kr: http://www.tbh.se/index.asp?id=1&ak...41&category=Canon&prodnamn=Canon_EF_50/1,8_II
 
ljudnivån på 1.8an... låter den mycket högre än tex orginal objektivet man får med 18-55?... det låter väll en del... men inte så farligt enligt min mening iaf.
 
Shaggbom skrev:
Men ni menar att andrahansvärdet på 1.8an är bra?
Det är svårt att sia om eftersom det nästan inte förekommer några 50/1.8 på begagnatmarknaden. Den kostar en dryg tusenlapp ny (1124:- på cyberphoto men de är säkert inte billigast) och jag har svårt att tro att någon skulle sälja den om de bara fick 500 spänn för den (den är rätt bra att ha i kameraväskan).

ska man ändå lägga ut 1.5-2k lr va den nu kostar så kan man nog lika gärna kasta ut 3-3.5 för en 1.4a...
Underlig inställning att tycka att 3600 spänn eller 1100 spänn inte spelar så stor roll när man nyss skrivit "pengar växer ju inte på mina träd iaf".

Hur är andrahansvärdet på 1.4orna?
Jag har verkligen ingen aning men om jag letade efter en 50/1.4 begagnad så skulle jag göra det för att jag ville komma över en till ett billigare pris eftersom den är rätt dyr från början.
Beställer jag en från Tyskland borde jag få ge strax över 3000kr så ett begagnatpris borde ligga en bra bit under den nivån.
 
Shaggbom skrev:
Hur är andrahansvärdet på 1.4orna?

/s

Har sett 1.4:eek:r för 2500, de dyker upp ibland. Förmodligen är det många som kanske byter ner sig till en 1.8 för att man inte riktigt tycker att tyst och exakt AF samt byggkvalitet väger upp priskillnaden.

Jag hade dock lätt bytt upp mig från min 1.8 till en 1.4 om jag hade större användning för den brännvidden. Men nu åker den sällan på, utan det är mest 85:an som sitter på för min del. Men då kör jag småbildssensor också.
 
fredrik det jag menade med priset på dom är att det självklart är mycket pengar... och om man ev ska köpa en för ca 1000kr och sen ändå måsste köpa en ny senare för 3.600 så blir det jävligt dyrt... men jag är inte så kräsen så är det inte sååå stor skillnad mellan dom så tar jag självklart hellre den för 1000 :D
 
Shaggbom skrev:
fredrik det jag menade med priset på dom är att det självklart är mycket pengar... och om man ev ska köpa en för ca 1000kr och sen ändå måsste köpa en ny senare för 3.600 så blir det jävligt dyrt... men jag är inte så kräsen så är det inte sååå stor skillnad mellan dom så tar jag självklart hellre den för 1000 :D

Men alltså, tänk över hur mycket du kommer att använda objektivet. Af-motorn är inte rolig och då är det inte ljudet jag främst syftar på, utan hur väl den fungerar i svagt ljus och hur exakt den är. Använder man gluggen inomhus i vanlig rumsbelysning är det minst sagt lite rock'n'roll över fokuseringen. Jämför jag med min 85:a som har ringformad USM är skillnaden som natt och dag!

Nu har inte 50/1.4 ringformad USM utan micro-USM men skillnaden borde ändå vara stor.

Om jag var dig skulle jag försöka hitta ett beggat 1.4 om du kommer använda gluggen mycket.
 
Shaggbom skrev:
ljudnivån på 1.8an... låter den mycket högre än tex orginal objektivet man får med 18-55?... det låter väll en del... men inte så farligt enligt min mening iaf.

Jag har båda (1.8 och 18-55 kit) och dom har likvärdig kvalité. 1.8an låter kanske lite mer, men det är ingen stor skillnad.
 
Senast ändrad:
nice... bra pris med :D fan va sugen jag blev nu... jävla skit att man är "timmanställd" och har varit ledig i ca 1.5 veckor :( så min lön denna månad är jävligt låg :(

Finns det många såda objektiv för det priset på marknaden eller ska man ta alla chanser man får?
 
50 1,4 är nog snäppet vssare både optiskt och mekaniskt. Jag tycker dock inte du skall kika på begagnade 1,4:eek:r. De är kända för att ha väldigt känslig focusmotor som lätt går sönder. Jag själv hade nog valt 1,4 då USM är väldigt trevligt jämfört med den äldre surrande varianten.
 
Vad menar du? ska begangnade vara dåliga eller?
menar... beror kanske va man kollar efter... men ska man köpa ett objektiv som har dålig "motor" så vill man ju självklart att det ska hålla..och det gäller väll spec om man betalar fullt pris.
 
paul innergård skrev:
50 1,4 är nog snäppet vssare både optiskt och mekaniskt. Jag tycker dock inte du skall kika på begagnade 1,4:eek:r. De är kända för att ha väldigt känslig focusmotor som lätt går sönder. Jag själv hade nog valt 1,4 då USM är väldigt trevligt jämfört med den äldre surrande varianten.

Jo, men den risken ska inte överdrivas. Tydligen är micro-USM motorn extra känslig för stötar rakt framifrån, men om man köper beggat och har möjlighet att testa gluggen innan är det ju ingen fara. Ja menar, objektivet blir ju inte mindre känsligt bara för att det är nytt...
 
Shaggbom skrev:
nice... bra pris med :D fan va sugen jag blev nu... jävla skit att man är "timmanställd" och har varit ledig i ca 1.5 veckor :( så min lön denna månad är jävligt låg :(

Finns det många såda objektiv för det priset på marknaden eller ska man ta alla chanser man får?

Ofta ligger de runt 2500 och man brukar ändå stöta på dom ganska ofta. Så slår du inte till nu, dyker det säkert upp ett till relativt snart.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.