Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om HDR

Produkter
(logga in för att koppla)

lattesweden

Aktiv medlem
Hej!

Jag gissar att detta är någon sorts HDR foto (se länken nedan)?

Hur gör man för att få dessa brutala färger? Fotar flera gafflade bilder och färgar några innan man låter HDR programmet baka ihop dem, eller?

http://500px.com/SKYDANCER

MVH / Anders

Färgerna kommer av tonmappningen. Jag använder ibland Photoshop för att slå ihop gafflar till HDR om jag vill att det ska se lite mer verkligt ut. Vill man få den där riktiga HDR-looken använder man nåt annat program tex Photomatix. Du fotar din gaffel och slår först ihop bilderna i Photomatix och sen tonmappar du bilden (fortfarande Photomatix) där du får fram färgerna. Sen vill man förmodligen ta in bilden i PS eller LR och göra några slutliga finjusteringar.

Jag har inte lärt mig vad alla reglage gör i HDR-programmen utan det blir lite testa och se. Mycket svårt att få fram nåt som ser bra ut. Blir oftast bara clownspya :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar