Annons

fototrick eller......

Produkter
(logga in för att koppla)

anders-i

Medlem
hej.är en nybliven amatör som tittat en hel del i galleriet och bilder på andra ställen och har fastnat för de här enormt fina djupblå fotona,likaså enormt grovkorniga sv/v porträtt.
är det något man fixar med i framkallningen? (jag framkallar inte själv)eller är det kanske någon speciell film! jag använder mig av t-max 100pro
samt fuji superia x-tra400.

Då det gäller kornet i porträtten så beror det på vilken film du använder tmax 100 är väldigt finkornig och har ett mindre distinkt korn än exempelvis tri-x (iso 400)
kornigheten hänger dessutom samman med vilken framkallare du använder till filmen.

Vill du ha korniga svart och vita bilder så kan du använda Tri-X, en film med väldigt fin gråskala, som du pressar till 800 eller 1600 ASA.

Dom djupblå bilderna uppnår man i den sk. blå timmen, en timme innan soluppgång och en timme efter solnedgång. Då är ljuset mycket blått, det är speciellt tydligt om hösten. Vi människor ser inte den blå färgen men det gör kameran.

Färgstarka filmer ger mer intensiva färger också.
Prova t.ex. Fuji Velvia, Kodak E100VS och Elite Chrome Extra Color om du vill ha mycket färg.

Nej inget fototrick..

Den blå timmen inträffar ca 1 timme efter solnedgång och varar längre en 1 timme.

Här har du ett exempel.
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=38634

När du tar sådanahär bilder är det diafilm som gäller, den är bättre på att hantera mörker än vanlig neg film.

Sen är det upp på stativ som gäller och sen var det de där med reciprocitetseffekten....

Varje film har sin egenskap när det gäller ljus. Låt oss säga att din kamera mäter ljuset för en korrekt exponering till 30 sekunder på bländare 4. Då kanske, för att få en korrekt exponering måste exponera i 2 minuter.

det där med att pressa filmen har jag hört förr, men vad menas med det? är det inställningen av isotalet på kameran eller har det med framkallningen att göra?

tackar ödmjukast för alla svaren,jag får väl dröja kvar längre på kvällarna ute i naturen och se om jag lyckas med blåljuset.

anders-i skrev:
det där med att pressa filmen har jag hört förr, men vad menas med det? är det inställningen av isotalet på kameran eller har det med framkallningen att göra?

Både och.
För att göra det rätt men komplicerat, du underexponerar filmen för att sedan överframkalla den.

Vad betyder det som Luther skrev:
Jo du exponerar filmen efter högre ISO-tal, för att sedan framkalla den under längre tid och/eller med varmare framkallare.

Det skall finnas instruktioner hos Kodak angående Tri-X och D-76.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar