Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fototips för New York ?

Produkter
(logga in för att koppla)

hemben

Aktiv medlem
Den 18:e bär det av till New York. Det är mitt första besök så jag undrar om någon vänlig själ har tips på vad man som fototokig inte skall missa:
- platser för att fotografera?
- intressanta museum/utflyktsmål?
- annat skoj som man inte får missa..

Besök på BH för att uppgradera utrustningen är redan inplanerat :)
 
Central Park är alltid ett trevligt ställe att ta mycket snygga bilder. Framförallt, om man gillar nattfoto, så har du Tavern on the Green. Där de har tusentals lampor som sitter på varenda gren i ett stort träd.

Sen är en helikoptertur ett måste. Bästa vyn över sta'n. 90 dollar per person så får du åka ut till Frihetsgudinnan och tillbaka snett över sta'n upp till Yankee Stadium i Bronx och tillbaka.

Sen finns det miljoner och en sak att fota i Greenwich Village. Påminner mycket om London på sina håll. Battery Park är också vacker, Manhattans södra udde där båtarna till bl.a. Staten Island och Frihetsgudinnan utgår ifrån.

American Museum of Natural History är ett fantastiskt museum, likaså Metropolitan Museum (världens största), där de även har konserter och utställningar av alla dess slag.

Kvällstid på Times Square, många neonlampor lyser upp, ordentligt!

Mycket vidvinkel är att rekommendera och ljusstarka objektiv. Det är extrem fart och fläkt i NYC.

Hoppas du fick några inslag till resan. Trevlig resa!
 
Tackar Joseph, det var många bra tips som jag skall kolla närmare på!
Det kommer bli ett späckat schema :)
 
Brooklyn bridge är en klassiker du inte bör missa! Om du vill ha lite inspiration, kolla in boken NewYork vertical, -en höjdare för NY-fans.
/Jens
 
Hej Andreas.
Jag åker till NY den 19e.
Vi kanske ses på B&H den helgen.
Kom ihåg att Museum of Modern Art håller på att renoveras och har tillfälligt flyttat till Queens.
Ha det gott!
//
Nina
 
åk tunnelbanesystemet, så mycket det bara går..där finns vardagens NY, och den går oxå som en klocka jämfört mot i stockholmo!

Skippa och åk ut till frihetsgudinnan, inget speciallt faktiskt...ingen jätteutsikt+massa rackarns köer.

Tänkte säga World Trade, bästa utsikten i stan, men av sina sorgliga själ är det inte aktuellt längre. Västra delen runt 88 gatan, finns en park som heter Riverside Park med en massa ekorrar och annat fotovänligt...

NY....jag bara ryser, där vill jag bo för ett par år...Underbar stad!

Hare super och lägg upp lite bilder efter resan vettja!!

Rille
 
Glöm inte bort färjan till Staten Island!
En tur till Ellis Island (dit alla immigranter anlände till USA) rekommenderas också.
 
streetphotography

NY lär ju vara världens bästa ställe för streetfoto, det är inte en genre som jag behärskar eller är speciellt intresserad av egentligen men hade jag varit i NY hade jag nog ändå provat. sök på nätet så hittar du några spännande och inspirerande hemsidor.

Prova att fota några cykelbud inne i city, de susar fram mitt i trafiken och kan nog bli häftiga motiv i stadslandskapet.

arkitekturfoto kanske kan vara något om du har ett tiltshiftobjektiv eller vad de nu heter ;)

lycka till!
/Pott
 
Happy Horse skrev:
Hej Andreas.
Jag åker till NY den 19e.
Vi kanske ses på B&H den helgen.
Kom ihåg att Museum of Modern Art håller på att renoveras och har tillfälligt flyttat till Queens.
Ha det gott!
//
Nina

Där ser man!
I en så liten stad så kommer vi säkerligen träffa på varandra :)

Trevlig resa Nina!
 
Tack för alla tips!

Superbra de här forumen.
På en eftermiddag har jag fått en hel hög med bra tips. Tack allihopa som tagit er tid.

Streetphotography, måste kolla upp det även om det inte har varit min genre fram tillls nu direkt :)

/ Andreas
 
Jag var over o jobbade i NY i borjan av sommaren.
Nogat som jag fann valdigt fotogeniskt var alla vatten beredare pa taken av de aldre husen, valdigt mkt Dick Tracy" over dem... skit coolt.
Sen finns det ju alla turist fallor, taxi bilar, maniskor det bara vimmlar av objekt, lite beroende pa vad d har for "preferance"...
Lycka till, ha det skojjigt, det ar svart att misslyckas.

Timo
 
Åk upp i empire state building säger jag iallafall. Kändes först som en väldigt "turistig" grej att göra, men väl däruppe var det värt mödan. Man får en överblick som inte är möjlig när man knallar omkring nere på marken. Plötsligt fattar man hur stort manhattan verkligen är. Jag har lite bilder bl a där uppifrån om du vill få lite inspiration: http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=27275

Tunnelbanan är ett annat bra tips, det är ingen fara att åka där ens på kvällen tvärtemot vad man ofta läser (förutsatt att man håller sig ifrån Bronx typ). Sen att bara gå omkring och insupa atmosfären tyckte jag var hur kul som helst. Åk till chinatown, wall street, upper east side och se skillnaderna kan också vara en kul grej.
 
Vänta med filminköp till B&H så sparar du några kronor...

Har ni hyfsade, billiga hotell att rekommendera? Ett plus är kassaskåp och skapligt klientel om man säger...
Mitt tips är www.heraldsquarehotel.com
"billigt", hyfsat fräscht, kassaskåp på rummet (gratis), bra personal, bra läge etc.etc.
Har bara varit i NYC en gång och bodde just där.
 
Bodde på riverside hotell, bra billigt, då 1998 kostade det ca 330 kr per natt och person...ligger på 88:e gatan ...

Sök efter det på google typ. Brukar ha en del specialerbjudanden..

Rille
 
Åk och bada, Ta blå tåget mot far rockaway beach....kanske lite kallt nu men annars perfekt för promenader och bad...så har du inflygningen till JFK precis ovanför också...

god tur..
 
Chinatown. Mycket exotiska marknader och folk. Jag tycker att gatumiljöer med ångan som väller upp ur brunnarna och all trafik som rör sig är väldigt NY. Glöm inte stativet för olika rörelseoskärpor.
 
Tack för tipsen

Hej

Nu är jag tillbaks från USA. Vill tacka för tipsen, de var användbara. Skärskilt de om tunnelbanan, var kul att fota en del där nere. Skall försöka lägga upp några bilder här på fotosidan, tills dess kan ni se en del under
New York på min hemsida.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.