Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fototidningar

Produkter
(logga in för att koppla)

Jacob vP

Aktiv medlem
Hej.
Vilka fototidningar kan ni rekommendera.
Jag brukar köpa PHOTO (den franska) och American Photo. Jo så pren jag på sv Foto.

Men... har jag missat någon?
Det ska vara mycket bilder och gärna på människor.

Vilka köper ni?

(skippa nu Dazed and Confused, Wallpaper och Vouge och sånt.... bara fototidningar)

/Jacob
 
National Geographic, det är inte en renodlad fototidning men den samlar de bästa fotograferna och bilderna.
 
Förutom FOTO läser jag regelbundet de brittiska "Practical Photography" och "Outdoor Photography" (förväxla inte den senare med amerikanska "Outdoor Photographer"). Den första (PP) handlar om det mesta inom fotoområdet, också att fota människor, medan OP koncentrerar sig mest på natur och landskap. Jag tycker båda är mycket bra, innehåller många bra bilder och användbara tips för amatörfotografen, tester av utrustning m.m. I PP finns bla. en rubrik som heter "Photo Answers", där man besvarar frågor och bedömer läsarnas inskickade bilder.

De tyska tidningarna verkar också bra, men jag läser dem inte så ofta på grund av att jag föredrar att läsa på engelska.
 
Hej,
håller med om Practical Photography" och "Outdoor Photography". Trevliga tidningar som blivit bättre o bättre. Kanske lite väl positiva i testerna till produkterna. Rekommenderas.
Mvh
Johan
www.motljus.com
 
En annan kul tidning är den hyfsat nya "Black and White Photography", en engelsk tidning som koncentrerar sig på... svartvitt...

Har en hel del bilder och artiklar om sv-v foto och mörkrummsjobb, samt även en del artiklar på sv-v digitalbildsmekande, om man är hugad (tyngdpungten ligger dock på mörkrum-silver). På den digitala sidan ligger tonvikten hittills mest på scanna-photoshoppa och inte så mycket på ren digitalfoto.

Tidningen började komma ut varje månad i februari, tror jag och har funnits i knappt ett år. Rekomenderas! (I GBG finns den dels på pressbyrån vid systemet i Nordstan och på Pressstop i Citypassagen)

/Anders
 
julgus skrev:
Hej,
håller med om Practical Photography" och "Outdoor Photography". Trevliga tidningar som blivit bättre o bättre. Kanske lite väl positiva i testerna till produkterna. Rekommenderas.
Mvh
Johan
www.motljus.com

Nää, har alltid varit superbra!!!:D

En ny blaska som är superbra är Photography Monthly...(tror jag den heter)
 
Practical Photography och Outdoor Photography här också.
Jag köpte nåt ex av Popular Photography men mer än halva tidningen var reklam! Borde vara en gratistidning.

/ Hasse
 
Finns Popular Photography fortfarande?

Om det är samma (amerikanska) utgåva så var det den som gjorde mig till den fotograf jag är.
Tekniskt, inte bildmässigt.
 
Den här nordiska photo-natura är ju bra också, eller har någon redan skrivit med den, tjock, liten jäkel som kostar runt 100:ingen /st och kommer ut 3-4ggr per år. Osäker på namnet men någon annan kan säkert hjälpa till.

Andreas.
 
mipert skrev:
Finns Popular Photography fortfarande?
Det sista numret jag köpte var från December 2001. Ser den fortfarande i hyllan. (Tidningen alltså, inte numret..:) Amerikansk är den också. En del intressanta artiklar men mycket, MYCKET reklam.

/ Hasse
 
pettersson skrev:
Den här nordiska photo-natura är ju bra också, eller har någon redan skrivit med den, tjock, liten jäkel som kostar runt 100:ingen /st och kommer ut 3-4ggr per år. Osäker på namnet men någon annan kan säkert hjälpa till.

Du menar Camera Natura, en tidskrift med fokus på nordiskt naturfoto. Mycket bilder, inget tekniksnack. Bilderna håller hög internationell klass, men texterna är av varierande kvalité.
 
För alla Canon fotografer (och alla andra med för den delen) kan jag rekommendera Eos Magazine.

Det är en tidning av typen FOTO, alltså färg och blankt papper och 80 sidor. De skriver om allt som en Canon fotograf behöver veta och lite till.Den har funnits i 4-5 år och jag har haft den sen starten och är mycket nöjd.

Exempel:

I varje nummer finns en komplett lista på alla gamla och nya Eos produkter med priser( i UK £)
tillverkningsstart och eventuellt tillverkningsstopp.

Oftast väldigt tidiga med tester av nya produkter.

Mycket fakta , lite reklam.

Säljer även böcker,canonprylar,instruktionsböcker och dylikt.

Kolla in deras site och beställ prenumeration.

http://www.eos-magazine.com/
 
Polaroid ger ut en tidning som jag får hem lite oregelbundet, den är inspirerande.

Sedan gillar jag, öööh, American Photo(?) som alltid ger något när jag läser den.

En ickefototidning som jag rekommenderar är RES med otroligt vackra bilder.

De från Marseille i de första numren var bara aaaoouugghhh!!!
 
littos skrev:
En annan kul tidning är den hyfsat nya "Black and White Photography", en engelsk tidning som koncentrerar sig på... svartvitt...

Jag håller med. En av de bästa fototidningarna som finns.. i alla för mig.
Innan du drar iväg en sådan fråga så vore det kanon om du specificerade ännu mer vad du är ute efter: digitalt, tester, inspiration.
men anyways; för mig så finns det tre tidningar som får tiden att stanna, nyss nämnda och "B&W" (black and white magazine) samt "photo insider"
till sist: för varje tidning du köper så får du råd med två tri-x....
 
acke skrev:


Du menar Camera Natura, en tidskrift med fokus på nordiskt naturfoto. Mycket bilder, inget tekniksnack. Bilderna håller hög internationell klass, men texterna är av varierande kvalité.

Ja just det! Texterna står på svenska, norska + ev övrigt språk, mins ej. Jag brukar dock inte orka läsa texterna heller, tittar bara på de fina bilderna.

Andreas.
 
Tackar för tipset om EOS Magazine. Pren. på väg!

Håller med om att Polaroids tidning är inspirerande! Synd att den kommer så sällan.

Är det ingen som läser PHOTO (den franska) ??
Kan rekommendera den. Det går i och för sej inte att läsa nåt (franskan är kass, min alltså) men en hel del hög klassiga bilder att titta på finns ju.

Har gratisläst POP PHOTO. och OUTDOOR PHOTO. men det verkar vara mycket annonser i dom.

Någon som har synpunkter om Hasselblad FORUM??

/Jacob
 
Bra artiklar, vackra bilder, lite reklam:
Outdoor Photographer http://www.outdoorphotographer.com/

Intresanta teknik artiklar, mycket s/v:
Photo Techniques
http://www.phototechmag.com/current.htm

Intresanta artiklar, vackra bilder, en del teknik, lite reklam. Intresant även för mellanformat fotografer:
View Camera
http://www.viewcamera.com/

Vackra bilder, bra artiklar, dyr!
B&W
http://www.bandwmag.com/

Enormt mycket reklam, mycket produkt orienterad, en del intresanta artiklar, tjock och stort format.
Shutterbug
http://www.shutterbug.net/

American Photo och Popular Photography tycker jag är ganska tråkiga. Bild kvaliten är varierande. Känns som om dessa tidningar var gjorda mer för familjealbums fotografer än för hängiven icke professionel fotograf. Desutom har de massor av reklam. Kanske intresanta för nybörjar fotografen?
 
tidningar igen...

Hej.
Idag köpte jag ett magasin som heter:

carl's cars - a magazine about people

Den görs av våra goda grannar - norrmännen.
Vilken underbar tidning, späckad med helcoola bilder. Bilar (naturligtvis), modeller, street/reportage.

Läckraste layouten jag sett hittills.
(och med bild på Citroën Sm, smaskens.)

Gratisläs den i smyg hos tidningsnasaren eller köp den direkt (59 pix).

/Jacob vP
 
Jo, jag har köpt ett par tre nummer av franska Photo.
Jag gillade det numret som handlade om Eugene Smith. Men franskan är lite seg här med.
 
Jag hittade en till tidning som är ganska trevlig. Photo Life. Kanadensisk. Blankt papper, bra bilder. Kommer var annan månad. 67:-
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.