Annons

Fotoordbok

Produkter
(logga in för att koppla)

marie

Aktiv medlem
Hejsan.
Är det någon som vet om det finns en engelsk/svensk, svensk/engelsk ordbok för fotografiska termer.

/Marie:)
 
marie skrev:
Är det någon som vet om det finns en engelsk/svensk, svensk/engelsk ordbok för fotografiska termer.

Nej men en liten sida med förklaringar till svenska fototermer kan vara en bra idé för fotosidan.se. Till exempel dyker ordet kontrast upp i olika sammanhang men menar vi alltid samma sak? Givetvis kan den utökas med de engelska översättningarna.
 
Jag skulle uppskatta en sådan ordlista. Min fotto/mörkrumsvokabulär är inlärd nästan enbart på engelska. Ibland har jag mycket svårt att finna rätta termer på svenska när jag vill uttrycka mig. Kanske vi kunde slå våra kloka huvuden ihop och ta fram en lista. mvh/Solveig
 
I mina Fotografisk årsbok från 1947 till -50 finns en fotografisk ordlista på svenska, engelska, tyska och franska, har jag för mig. De borde vara ganska lätta att få tag i på antikvariat. Mycket är väl trots allt ganska aktuellt fortfarande.
 
Tack

MattiasL skrev:
I mina Fotografisk årsbok från 1947 till -50 finns en fotografisk ordlista på svenska, engelska, tyska och franska, har jag för mig. De borde vara ganska lätta att få tag i på antikvariat. Mycket är väl trots allt ganska aktuellt fortfarande.

Tack för informationen, jag ska genast försöka få tag i den.

/Marie:)
 
Har försökt att få tag i Fotografisk årsbok men har inte hittat någon med översättningar i, så därför undrar jag om någon har ett annat förslag.

/Marie :)
 
Det finns en svensk fotoordbok. Tror att den är ungefär tio år gammal. Missminner jag mig inte så är det Werner Noll som är författare.
 
Den har jag och den är jättebra.
Vad jag letar efter är en ordbok som översätter svenska fototermer till engelska och tvärtom.

/Marie :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.