Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoljus ??

Produkter
(logga in för att koppla)

fotojohan

Aktiv medlem
Var och vad ska jag ha för studio ljus för porträtt fotografering inomhus, som inte kostar 2 månadslöner ? Inkl stativ mm mm.

Tacksam för många olika svar.

// Johan

Jag är inne på samma sak och ska följa tråden. Det första jag valde mellan var om jag skulle ha blixtar eller lampor. Om det sistnämnda väljs blir det billigare, se tex www.photax.se som säljer ett kit för några tusingar, har även sett kittet begagnat fö 1500kr. Fördelen med dylikt ljus är vad jag förstått att man lättare får "what you see is what you get". Jag har läst att det kan vara lite svårt att veta hur blixtarna slår när man ställer in dem mha inställningsljuset.

Men jag har bestämt mig för blixtar, antagligen två stycken. Främst för den korta brinntiden vilket medger något rörligare motiv och kanske långsammare filmer och gluggar. Nästan varje tillverkare/säljare har två studioblixtar i paket med väska, paraplyer och två stativ. Pro och Elinchrom är antagligen bra men något dyra. Det skulle vara intressant att läsa vad andra har för erfarenhet av olika märken såsom de två nyss nämnda samt de andra: Bowen, Multiblitz etc. Vill inte måla in mig i något hörn vid val av "fel" utrustning. Passar tex alla bouncrar på alla blixtar? Eller finns det adapters?

Kanske inte hjälpte dig med din fråga Johan, förutom att ställa dig inför frågan vilken typ av ljus du vill ha? Även om jag sköt in några mindre frågor är det givetvis Johans huvudfråga som gäller i tråden.

/E

hur stora studiosar har ni tänkt o lysa upp ???

själv kör jag med 2 st portaflash studioflash som jag tagit in från england, blixtarna typ 1000 spänn stycket...sen ett par stativ o paraplyer säg en 1000 till ger 3000 spänn överkomligt tycker jag.

visst sen behövs det en blixtmätare ca 2500-3000 det suger lite medges.

Tackar för ditt svar... men det hjälper inte mig så väldans mkt...*L*... Jag fotar digitalt och ska inte ljussätta med blixt. Jag har bestämt mig för ljus och så blir det.

Vad för ljus, Jag kommer att fota porträtt bilder i hel/halv och delfromat. Kom gärna med förslag på ngn spot där jag kan ställa in ljusstorleken på modellen, samt då helt ljust (eller vad man nu säger).

// Johan

Jag kom över ett Profoto Pro-1 paket i veckan för 3000kr :)
för det fick jag:

1st Profoto Pro 1 aggregat på 1200Ws
3st blixtlamphuvuden
2st stativ
1st bouncer
3st extra blixtlampor
20st extra inställningslampor
+ en massa reserv kablar

Visserligen har grejorna närmare 30 år(!) på nacken och är smått omoderna när det gäller inställningsmöjligheter och så, men va fan, 3000 spänn! Profoto är ju ändå profoto. Man kan ju alltid byta upp sig. Nåt måste man ju börja med.

=)

Grattis Niklas... men ditt inlägg hjälpte inte mig så värst mkt. Jag söker inte blixt ljus utan lampor.

Tacksam för fler svar som inte berör blixt ljus.

// Johan

Kovo112 skrev:
Grattis Niklas... men ditt inlägg hjälpte inte mig så värst mkt. Jag söker inte blixt ljus utan lampor.

Tacksam för fler svar som inte berör blixt ljus.

// Johan

Vad ska du med lampor till?
Blir bara varmt och läskigt.
Sminket börjar rinna på modellerna och...
nej, blixtar ska det vara! ;)

Lampor = dels för att det är lättare att börja med som ny, och dels för att det inte går (tror jag) att fota med externa blixtrar till Sony F707.

/ Johan

Kovo112 skrev:
Lampor = dels för att det är lättare att börja med som ny, och dels för att det inte går (tror jag) att fota med externa blixtrar till Sony F707.

/ Johan

Det går alldeles utmärkt att använda externa blixtar med 707:an.
Om det är lättare med lampor än blixtar låter jag vara osagt...blixtar funkar för mig. :)
Men kör du på lampor om du känner att det passar för dig.

Jag tror och har hört andra säga att det är bra att börja med lampor än börja med blixt. Men kommer du ner och ger mig en snabb utb i att använda blixtrar så är jag mer än tacksam...*L*... För i slutändan kommer även jag fota med blixt, men jag e ju en färsking än så länge.

/ Johan

Kan ev ge nått

http://www.photo.net/studio/primer

Som du skriver kan blixt vara svårt på enklare digitalkamror.

Flera skjuter ju en preblixt, andra kan inte erbjuda bländarinställning som matchar de tider man vill ha.

Varför inte köpa två eller tre små bygglampor från Clas Ohlson eller byggvaruhandeln. Häng ett lakan på brandsäkert avstånd från den som är huvudbelysning samt höj upp den och skapa bakgrundsbelysning med de två andra.

Tänk på att en reflextor också är en ljuskälla. Fixa en eller två reflektorer på stativ så du kan spegla ljus underifrån upp mot ansiktet för att döda skuggor etc. Kan vara vit kartong eller motsvarande.

Ev kan du behöva även svart som inte reflexterar för att skydda kameran från ströljus.

Roine

Hallo Roine....

E Snoy F707 en enklare digitalkamera !?!? Det klart... att det är ju kanske ingen riktig system, men det har ju i princip likvärdig prestanda iaf.

Och går det att skjuta blixt med 707 så gör jag ju gärna det.... men som jag skrev tidigare, så säger "dom" att det är lättare att börja med lampor så man lär sig ljuset isig....

// Johan

Kovo112 skrev:
E Snoy F707 en enklare digitalkamera !?!? Det klart... att det är ju kanske ingen riktig system, men det har ju i princip likvärdig prestanda iaf.
// Johan

Nja...det enda på 707:an som kan mäta sig med en digital systemkamera är i så fall bildkvaliten.
För övrigt så är den ljusår från dom när det gäller prestanda, insällningsmöjligheter och funktioner. För att inte tala om snabbhet...

Men det är ju en bra kamera i den prisklassen. Helt klart.

De kanske e sant... men vem har råd med en 40-80000:- kamera och bara e amatör !?!?...*L*... inte jag iaf... därför köper jag 707:an... får väl införskaffa mig ett blixtpaket och börja leka.... e väl så man lär sig antar jag !?

// Johan

Alltså 707an är helt ok. Missförstå mig inte.
Jag tycket du ska skaffa dig blixtar. Det ger dig fler valmöjligherter vid ljussättningen.
Jag började med blixtar själv. Har lärt mig allt jag kan genom att testa mig fram. Fram tills nu har jag kört med "vanliga" tillbehörsblixtar (alltså såna som du sätter i tillbehörsskon på kamera) i till en början vanliga paraplyer klädda med vita A4 papper på insidan och på senare tid riktiga paraplyer och det har funkat helt ok.
Nu har jag däremot bestämt mig för att köra på riktiga blixtar för att jag vill ha lite mer effekt och kortare uppladdningstid.

Kika gärna i mina album så ser du resultatet.
Man behöver inte ha proffsgrejor för att få till det, men det gör det lite smidigare ;)

Jo, det blir nog så... Transparent paraply har jag ett.... men inte ngt reflex paraply än... får spara ihop till ett kit... Ellinchrom har ju bra kit för digitalfotografering... e det ngt att satsa på !? El har du ngt bättre förslag, på liknande kit som inte överstiger deras pris på 14000:-.

// Johan

Kolla på begagnatmarknaden.
Där kan du göra riktiga klipp ibland.
Priserna kan vara upp till 50% lägre än nypriserna. Ibland ännu lägre :)

Hej Johan

Jag vet inte vad en F707 är, var bara ett allmän erfarenhet då jag har tre digitalare, en Ixus, En s90 Pro och D60/30

När jag började med blixar köpte jag, hos Cyberhoto, slavutlösare, hos Photax PAraply med hållare för paraplyet som även höll fast slavutlösaren.
Tilld etta hade jag två beg fotoblixtar modell 10 år gamla som funkade bra. Två sådana uppsättningar med paraply, slavutlösaren och lite krafs kostade under 2 000:-

Nu har jag sett att tex Expert har blixtar med inbygd slavtändning för ca 300:- / st.

Dock en varning, E-TTL på många digitalkamror gör att denna uppsättning inte fungerar, preblixten löser ut alla blixtar och då bilden tas är energin slut liksom.

Lösningen bygger på att den inbyggda blixten löser ut det hela om du inte har PC-kontakt eller blixtsko, så det är bra om den åtminstonde har blixtsko, då kan du alltid sätta en kabeladapter där istället för blixten om PC kontakt saknas.

Okay... vad jag har sett så har 707 blixtsko... så det blir väl en adapter när jag väl kommer så långt så jag köper blixtar...

<Niklas>

Ska kolla begagnatmarknaden !

//Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar