Annons

Fotokommentarer på Fotosidan.se

Produkter
(logga in för att koppla)

cerox

Aktiv medlem
Hejsan alla mina vänner!

En sak som jag funderar på är varför en del fotografer får en väldigt massa röster och kommentarer på sina bilder. Medans andra fotografer inte får en enda. När jag går i genom bilderna på fotosidan så försöker jag ge kommentarer till alla bilder. Jag har börjat hoppa över de bilder som redan har en massa kommentarer. Det tycker jag är orättvist. Man laddar ju upp sina bilder för att få röster och kommentarer. Själv har jag varit medlem i snart 1 år, och jag har bara fått 32 kommentarer. Varför är det så?
Är bilden dålig så är den dålig, men en del kanske inte vågar säga det i kommentaren. Risk att man får "skit" tillbaka. Hoppas vi kan ändra på detta. Jag kräver inte att alla som nu läser detta ska gå in och kommentera mina bilder. Det kan varit roligt att få reda på hur en del andra tänker, när de kommenterar bilder.
 
Slumpvis..

Jag brukar titta slumpvis på alla bilder senaste dygnet. Hinner naturligtvis inte se alla bilder.

Däremot kommenterar jag inte alla. Har tröttnat på att kommentera sånt som absolut hör hemma i fotoalbumet. Även om den typen av fotografering behöver sin kritik också, men det blir så tråkigt att påpeka sånt som man själv ser som självklart.

När en ny begåvning dyker upp och uppenbart vill bli en bra fotograf, då tar jag mig tid att ge de tips och råd jag kan.

Kan nog vara överkritisk och inte spara på kritiken ibland, men det är nog bättre än att tiga..

Ha det!!
 
Jag brukar alltid kolla de senast inlagda bilderna, med undantag för om jag är bortrest ller liknande. Då kommenterar jag de som jag tycker är tilltallande eller där jag tror att jag kan tillföra något.

Fotografer som jag annars har missat hittar jag genom att dels kolla en del människor som har skrivit en bildkommentar, eller har skrivit en inlägg i ett forum eller liknande. Det beror lite på hur mycket tid jag har och vilket humör jag är på.
Sen så kan man ju ibland få syn på en bild på förstasidan som man tycker ser intresant ut som man kollar.
Och sen så får man ju inte glömma att jag alltid försöker att kolla upp fotografer som har kommenterat mina bilder och ge lika många kommentarer tillbaka som han/hon har gett till mig. det tycker jag är bästa sättet att upptäcka fler på fotosidan.
Och det är ju ett bra sätt att låta andra upptäcka dig genom att ge så många kommentarer som möjligt till så många fotografer som möjligt.
Och sen kan det ju ta lång tid innan folk bedömmer bilderna. Ibland kan det ta flera månader.
Det är bara att kommentera mera och hoppas på det bästa.

MVH
Greve Nickon:cool:
 
De bilder jag började titta på var sånna som skrev mycket i forumen, typ Jim, Ackelid och Linus. Först senare började jag nog slumpa fram bilder.

Andreas.
 
Jag tycker det är svårt att kommentera alla, men jag tycker det är tråkigt ibland att många av mina bilder går igen fler gånger och andra inte alls.

Jag tar det som att de inte har samma kvalitet.

Jag håller med barret om albumbilder, men jag vägrar tro att några av mina bilder hör hemma i ett vanligt familjealbum:(
 
Jag måste erkänna att jag mest kommenterar sådana bilder jag själv tar/skulle vilja ta.

(Oftast naturbilder)

Det beror på att det är de bilderna jag kan lära mig något av, eller som jag kan ge konstuktiv kritik till för att förhoppningsvis bidra till de fotografernas utveckling.

Bilder på, tja, modeller i studio t ex, har jag inget begrepp om hur man gör, och kan alltså heller inte ge fotografen något konstruktivt. Möjligen kan jag tycka att "det här var snyggt" eller nåt sån´t.
Men kritik ska ju helst vara konstruktiv.

Eller hur?
 
I viss mån tror jag antalet kommentarer visar på hur intresant fotografen lyckats göra bilden. Ett exempel: jag visade min fotolärare 9 bilder. Han sa att alla utom en var "ointresanta/tråkiga" de saknade något (han är ganska tuff!). Ja lade upp 5 av bilderna på fotosidan, Den bild min lärare plockat ut som mest intresant fick omedelbart kommentarer, medan de andra inte fick några eller det tog betydligt längre tid innan de fick några. Själv kunde jag inte i förväg säga vilken av bilderna som var tråkiga eller inte. Vad jag vill säga med detta är att det är svårt att veta vad som andra kommer att fastna för. Min lärare säger att en av de svåraste saker som finns är att lära sig gallra sitt eget arbete och veta vad som är bra och inte. Vart jag vill komma är (kanske) att det är också svårt att veta varför besökare till fotosidan kommentarar vissa bilder och inte andra. Kanske det kan vara lärorikt att studera de bilder som får massor av kommentarer och se vad det är som gör de bilderna "unika".
 
Lite som att säga att inga kommentarer också är en tydlig kommentar... Ligger nog mycket i det, även om jag tycker det är lite synd, för förbättringsförslag går ju alltid att ge.
 
Tack för alla svar....

Det är roligt att diskussionen är i gång. Jag kan förstå att man ibland inte vill ge några kommentarer, kanske för att man inte vet något om just den typ av bild som är tagen. Nu när jag läst alla inlägg förstår jag bättre varför en del inte skriver några kommentarer om mina bilder. Men alla ska veta att jag är nybörjare och tar tacksamt emot nästan alla kommentarer. Vad jag menar med nästan är att jag vill inte ha några som det bara står bra bild eller dålig bild. Utan gärna en kommentar om vad som är fel eller rätt för all del. Och hur man kan rätta till det på bästa sätt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.