Annons

Fotoidéer Landsort

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Jag tänkte vi kunde starta en tråd där vi kan diskutera och tipsa om fotoidéer ute på Landsort.
Någon som har tänkt nått? Har ni idéer?

Jag har en idé jag nämnt att fota fyren nattetid, på så lång exponeringstid att man ser ljuset som en krans runt fyren. Det lär krävas ungefär 15 sekunders exponeringstid om hela varvet skall exponeras.
Problemet jag ser är att själva lampan är mycket stark, medans ljusstrålarna är betydligt svagare. Jag måste tänka till hur detta skall låta sig göras.

Dubbel/Trippelexponering?
En kort med fyren, en lång med ljussvepet och kanske en tredje med ljussvepet där någon skymmer själva fyren.
Sedan klipp och klister i PS

arleklint skrev:
Jag tänkte vi kunde starta en tråd där vi kan diskutera och tipsa om fotoidéer ute på Landsort.
Någon som har tänkt nått? Har ni idéer?

Jag har en idé jag nämnt att fota fyren nattetid, på så lång exponeringstid att man ser ljuset som en krans runt fyren. Det lär krävas ungefär 15 sekunders exponeringstid om hela varvet skall exponeras.
Problemet jag ser är att själva lampan är mycket stark, medans ljusstrålarna är betydligt svagare. Jag måste tänka till hur detta skall låta sig göras.

Det låter som en rolig idé. Varför inte sätta upp små oskyldiga "tävlingar" där alla fotar samma motiv och så lär vi alla från inställningarna på det bästa resultatet. Eller ännu bättre, om möjlighet finns att visa bilderna på storbildsskärm eller liknande kanske vi kan ha en liten "Kritikbilder"-afton (endast motiv tagna under vistelsen på Landsort) och få konstruktiv kritik på utvalda bilder vi små fotografer tagit.

Jag har en bild på Hästholmens fyr tagen med tungstensfilm sent en kväll. Bilden i sig kanske inte är någon höjdare, men det blev en ganska så kul effekt med kontrasten mellan det varma ljuset från fyren och det blå kalla nattljuset. Kanske en idé att utveckla vidare med Landsorts fyr som motiv.

Björns idé om samma motiv tycker jag låter jätte kul, från samma plats och vid samma tidpunkt. Alla får samma förutsättningar, sen är det upp till var och en att göra sitt bästa.
(skulle se bra kul ut med 30 pers som står och glor på samma grej)

Alla skulle även få en eller flera uppgifter, typ alla ska fota fyren, sen får man tolka det hur man vill.

Visst kan vi ordna en lista med fotomotiv för dom som vill. Vi kommer ju att få ett eget Landsortsalbum på fotosidan att använda för våra bilder, så vi kan ju läggas upp våra resultat där.

Motiv:
- Fyrens ljus
- Brytande våg
- Blå timme

Har ni fler förslag? Fyll på listan!

Senast ändrad:
Jo jag är medveten om svårigheten. Jag testade det förra gången jag var ute, men blev inte nöjd med dom bilderna. Jag skall se ikväll om jag kan hitta dom. Jag tar det som en utmaning och har inte gett upp.

Det spelar roll vilket väder som råder. Om det skulle vara dimma så blir det lättare eftersom ljuskäglan då framträder tydligare. Problemet är att eventuell dimma på Landsort i november snabbt blåser bort ;)

Tycker det låter som en toppenidé arr fota likadana motiv o sen ta visdom av de olika inställningarna. Problemet med detta blir väl kanske bara att man måste dela upp "visdomsbilderna" på de olika helgerna, den ena helgen kanske det är kanonväder medans den andra helgen dras med sämsta tänkbara förutsättningarna. Men det kanske Janne redan har tänkt på?

En annan sak som jag undrar över, förslaget med storbildsskärm osv, skulle det vara en kväll/helg någongång efteråt då? Vi som inte gått över till dia än lär ju få det lite svårt att visa bilderna direkt på plats. Eller har jag missat nånting här?

Ser fram emot att få ta del av kursen under helgen och att få byta idéer med de andra som är med samma helg som jag är med (8-9/11).

Vi kan ordna en lista med fotomotiv som är lika båda helgerna. Bildvisning och genomgång får ske i Landsortsalbum på fotosidan. Fotosidan har lovat oss ett album, men jag skall se om vi inte kan få två för att separera resorna.

Visning på duk av dia och digitala bilder som vi gör på Landsort får som jag se ske efteråt på någon träff. Dels för att alla dior inte finns tillgängliga på Landsort, dels för att vi kanske hellre vill fota när vi är där.

Motiv:
- Fyrens ljus
- Brytande våg
- Blå timme
- Lotsen på väg

Har ni fler förslag? Fyll på listan!

SinusLinus: På vilket sätt skiljer sig 15 dubbelexponeringar från en lång exponering menar du. Jag förstår nog inte riktigt hur du menar.

Eller en lång exponering där jag skärmar av objektivet varje gång lampan riktas rakt mot kameran?

Såg att jag skrev fel i mitt förra inlägg, menade såklart vi som inte gått över till digitalt. :)

Nåja, ska man skriva in vilka inställningar man haft på kameran när man visar upp bilderna i det gemensamma albumet också sen då?

Skulle gärna komma med idéer på vad man kan fota om jag var lite mer insatt i vad som finns att fota. Kanske vi kan rekognisera lite under de första timmarna på Landsort och sen komma in med förslag?

Janne, med många dubbelexponeringa (eller få) kan du få ljuskäglad placerad i olika lägen istället för en rund cirkel.
Jag har sett en jättefin bild på en fyr med den tekniken men jag kommer inte ihåg var.

För att försöka förklara lite mer....
Om du exponerar 6 gånger med jämna mellanrum så får du ljuskäglad på 6 olika platser jämnt utplacerade. Jag tror det är svårt att få en jämn rund cirkel runt fyren.

Tillvägagångssättet kan ju både vara handen-framför-objektivet-metoden eller att låta slutaren göra jobbet.

Apropå dimma är hösten den årstid med minst dimma i skärgården.

Motiv:
- Fyrens ljus
- Brytande våg
- Blå timme
- Lotsen på väg
- Gamla trähus i byn
- Himlen och den fria horisonten österut
- Klippor i morgonljus

Morgonljuset känns väldigt intressant överhuvudtaget, tycker jag. Blir till att ställa klockan!

Eller att aldrig sova ;)

Motiv:
- Fyrens ljus
- Brytande våg
- Blå timme
- Lotsen på väg
- Gamla trähus i byn
- Himlen och den fria horisonten österut
- Klippor i morgonljus
- Fyrar vid horisonten

Senast ändrad:
Motiv: