Annons

Fotografeta fotboll.

Produkter
(logga in för att koppla)

rullgrus

Aktiv medlem
Nu till våren blir det till att fotografera allsvensk fotboll men vad ska jag köpa för optik? Innan har jag aldrig använt "längre" optik än 135mm på en systemkamera.

Kameran är en 10D så man får räkna med 1,6X brännviddsförstoring, det jag funderat på är canon 70-200/2,8 USM. Det blir en maximal bränvid på 320mm men jag är tveksam på om det räcker. Är det nog för ett 3/4-kroppsporträtt 20-30 meter ifrån?

Vilken optik använder ni som fotograferar fotboll eller annan idrott?

Det går, men är i knappaste laget. Du kan inte räkna med att täcka hela planen.

I 200-läget med det hus du har kan du kanske räkna med det utsnitt du vill ha på ungefär 20 meters avstånd, men inte mer (vid liggande format).

Ett EF 100-400 IS tordes vara optimal brännvidd.. men kanske något långsamt i fråga om bländare.

Annars har Sigma ett 120-300/2.8 som fick bra kritik av FOTO.

Tack för era svar och Aron fina bilder, synd bara att du inte hade exif-information så man kunde se vilka brännvider du använt på fotona.

Men det ser ut att räcka med Canons 70-200. Dock tänker jag på den gången vid ett speciellt ögonblick när man känner att man saknar en längre brännvidd.
Visst vore sigmas 120-300 perfekt, men priset är på tok för högt. Tänkte köpa optiken i USA i januari för runt 10.000kr.
Canon 100-400 blir för långsam lika så 35-350.

Det jag har funderat mer på är Canons 70-200/2,8 med en 1,4X extender, hur låter det?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar